חדשות בארץ

רוסיה: איננו מחזיקים בגופתו של אלי כהן

בעקבות שמועות שהתפרסמו באמצעי תקשורת של האופוזיציה הסורית, לפיהן גופתו של המרגל הישראלי הוצאה מקברה על ידי נציגים רוסיים בסוריה והועברה למוסקבה, הוציא משרד החוץ הרוסי הכחשה נזעמת

אלי כהן הי"ד (צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)אלי כהן הי"ד (צילום: ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)
אא

רוסיה הכחישה הערב (רביעי) בתוקף שמועות שנפוצו ברשת בתחילת השבוע, לפיהן אנשי משלחת מטעמה הוציאו בסוריה את שרידי גופתו של המרגל הישראלי אלי כהן הי"ד והעבירום למוסקבה.

מקורן של השמועות – שהתפרסמו גם בישראל – באמצעי תקשורת של האופוזיציה הסורית, וישראל הרשמית לא הגיבה עליהן. בהודעה שפרסם משרד החוץ הרוסי נאמר: "אנו מכחישים בתוקף את הכזבים של מספר כלי תקשורת ישראליים, לפיהם נציגים רוסיים הוציאו כביכול את שרידי גופתו של סוכן המוסד אלי כהן, אשר הוצא להורג בדמשק ב- 1965".

"אנו קוראים לשותפים הישראליים, כולל עיתונאים, להיות מאוד זהירים, מקצועיים וכנים בהתייחסם לנושאים רגישים כמו אלה. האחריות על ההשלכות השליליות האפשריות של פרובוקציה זו מוטלת על מארגניה ומבצעיה", חתמה ההודעה.

כהן, מגדולי המרגלים של ישראל, נולד במצרים ב- 1924 להורים שהיגרו מסוריה. ב- 1957 הוא עלה לישראל והתגורר בבת ים. כעבור שלוש שנים גויס כהן ליחידה המבצעית באגף המודיעין של צה"ל. הוא קיבל הכשרה כמרגל, וב- 1961 נשלח למשימתו: תחילה לארגנטינה ובהמשך לסוריה במסווה של סוחר סורי בשם כאמל אמין ת'אבת. בזכות כשרונו הרב ובאמצעות סיפור הכיסוי שלו, היטיב כהן לקשור קשרי ידידות אמיצים עם אנשי צבא ועם בכירים בצמרת הפוליטית הסורית. באמצעות קשרים אלו הוא הצליח לאסוף מידע חיוני רב על הצבא וההנהגה בסוריה ועל היערכות הכוחות הסוריים ברמת הגולן. המודיעין שאסף סייע, בין היתר, במאבק שניהלה ישראל לסכל את נסיונות החבלה של סוריה במוביל הארצי. כהן נחשף על ידי הסורים בינואר 1965, נתפס והוצא להורג ב- 18 במאי 1965. הנסיונות שעשתה ישראל במהלך השנים להשיב את גופתו ארצה – עלו בתוהו. בשנה שעברה הצליח המוסד, במבצע מיוחד, להחזיר לארץ את שעון היד של כהן, ששימש אותו במהלך פעילותו בסוריה עד לתפיסתו והוצאתו להורג. באוקטובר 2018 פנתה אלמנתו של המרגל, נדיה כהן, בקריאה פומבית לנשיא סוריה בשאר אסד וביקשה ממנו לאפשר את השבת עצמותיו של בעלה לישראל. "אני פונה אליך באהבה, שיהיה שלום בביתך, במולדת שלך", אמרה כהן, "ויחד עם זה אני מבקשת רחמים. שחרר את אלי, שחרר את העצמות. אני בת 83, תסתכל עלינו אחרת, תסלח".

ככל הנראה, הרקע לגל השמועות הנוכחי הוא איתורה והחזרתה לישראל בתחילת החודש של גופת החייל הישראלי הנעדר מקרב סולטן יעקוב, זכריה באומל הי"ד. במבצע, שזכה לשם "זמר נוגה", היו מעורבים הרוסים, שבהסתמך על מידע שסיפק צה"ל הוציאו את הגופה מבית קברות במחנה הפליטים הפלסטיני אל-ירמוכ שבפרברי דמשק. בהודעה מיוחדת שמסר ב- 3 באפריל, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "עצמותיו של זכריה, שהובאו לארץ, זוהו בוודאות. בצמידות אליהם נמצאו גם הסרבל והציצית שלו". למחרת בערב הובא באומל למנוחת עולמים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל בירושלים.

תגיות:רוסיהאלי כהןסוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה