חדשות בארץ

נתניהו: השבת גופתו של באומל – מהרגעים המרגשים ביותר בכל שנות כהונתי

בהודעה שמסר בעקבות איתורה וזיהויה של גופת החייל הנעדר מקרב סולטן יעקוב ב- 1982, אמר נתניהו כי בצמוד לשרידי הגופה נמצאו גם הסרבל והציצית של באומל

  • כ"ז אדר ב' התשע"ט
נתניהו, הערב (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)נתניהו, הערב (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (רביעי), בהודעה מיוחדת ממשרדו, לאיתור גופתו של חייל צה"ל זכריה באומל הי"ד, אחד מנעדרי קרב סולטן יעקוב, והבאתה לארץ במסגרת מבצע "זמר נוגה": "זהו אחד הרגעים המרגשים ביותר בכל שנותיי כראש ממשלת ישראל. לפני ימים אחדים הובאו לישראל שרידי גופתו של חייל צה"ל, רב-סמל זכריה באומל ז"ל. לאורך כל השנים הללו מדינת ישראל השקיעה מאמצים עצומים לפתור את חידת גורלו, כך לגביו וכך גם לגבי שני חבריו מאותו הקרב, צבי פלדמן ויהודה כץ. עצמותיו של זכריה, שהובאו לארץ, זוהו בוודאות. בצמידות אליהם נמצאו גם הסרבל והציצית שלו".

"אני זוכר היטב את יונה, אביו של זכריה. אני זוכר את הכאב שלו כשדיבר על בנו, את הערגה והגעגועים שלו. הוא חצה את כל העולם כדי לאתר כל פיסת מידע אודות בנו הנעדר. יונה אמר לי פעמים רבות בדמעות שיש לו תפילה אחת: למצוא את זכריה לפני שהוא עצמו הולך לעולמו. לצערנו יונה נפטר לפני כעשור, והוא לא זכה להיות איתנו ברגע המרטיט הזה".

"בדבריו האחרונים להוריו, שנכתבו על גבי גלויה לפני קרב סולטן יעקוב, זכריה כתב: 'אל תדאגו, הכול בסדר, אך נראה שלא אבוא הביתה בקרוב'. 37 שנים לקח למדינת ישראל להחזיר אותו הביתה".

נתניהו הודה לגופים השונים של קהילת המודיעין על פעילותם להשבתו של באומל לארץ: "המאמץ הזה היה כרוך בפעולה מדינית ענפה שעוד יסופר עליה". הוא הדגיש כי "מבצע החזרתו של זכריה באומל לישראל הוא ביטוי עילאי לערבות ההדדית ולאחוות הלוחמים שמאפיינים אותנו כעם, כצבא וכמדינה. זהו פירעון של חוב מוסרי ללוחמי צה"ל שנפלו – ולמשפחותיהם. אני מתחייב שאנחנו נמשיך להשקיע כל מאמץ כדי להחזיר הביתה גם את נעדרינו ונופלינו האחרים, ובתוכם חבריו של זכריה, צבי פלדמן ויהודה כץ, אלי כהן, רון ארד, אורון שאול, הדר גולדין ונעדרים אחרים. לא נחדל מהמשימה הקדושה הזו".

ראש הממשלה ציין כי מדינת ישראל השקיעה מאמצים עצומים לאורך כל השנים לגלות מה עלה בגורלם של באומל ושני הנעדרים האחרים מהקרב, צבי פלדמן ויהודה כץ. "לפני זמן קצר הודענו למשפחתו של זכריה – לאמו, לאחיו, לאחותו – שהחזרנו אותו הביתה. הם – ועם ישראל כולו – ילוו את זכריה למנוחת עולמים, מנוחתו האחרונה באדמת ארץ ישראל", אמר ראש הממשלה.

"הבאתו של חלל צה"ל לקבר ישראל היא תמיד פצע בלב המשפחה ובלב העם, אבל במקרה הזה לפצעי השכול נלווית גם הסרת הספק. היום אנו מסירים את אי הוודאות סביב גורלו של זכריה. היום אנו סוגרים מעגל".

נתניהו בהודעתו הערב (צילום: לע"מ)

"זכריה חוזר הביתה – לקבר ישראל"

מוקדם יותר הגיב הרמטכ"ל אביב כוכבי על הבאת גופתו של באומל לארץ: "אנו מתרגשים עם משפחת באומל ומרכינים ראש. אנו מזדהים עם כאבן של משפחות פלדמן וכץ, מתחייבים להמשיך בכל דרך, שיטה ואמצעי, לנסות ולאתר את כלל הנעדרים של צה"ל. הבאתו של רב-סמל זכריה באומל לקבורה בישראל לאחר שנים היא עדות למחויבות העמוקה של צה"ל, מפקדיו וחייליו, לעמוד בכל משימה, למלא כל יעד ולעשות כל שביכולתנו להשבת הבנים לגבולם".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הגיב: "התבשרנו בהתרגשות רבה ובכאב גדול על איתורה והבאתה ארצה של גופתו של רב-סמל זכריה באומל זכרו לברכה. 37 שנים קשות מנשוא של המתנה כואבת, של שאלות וספקות, הגיעו לסיומן בזכות מאמץ נחוש ובלתי פוסק של צה״ל וקהילת המודיעין הישראלי. המחויבות שלנו ללוחמינו לעולם הייתה ולעולם תהיה נר לרגלינו".

יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין הגיב אף הוא בהתרגשות על הידיעה: "יש ידיעות שעוצרות הכל וממלאות את הלב בשמחה וגאווה. כזו היא הידיעה על השבת גופתו של זכריה באומל ז"ל לקבר ישראל. 37 שנים חיכינו לו ולא שכחנו אותו אף לרגע. עצוב כל כך שאביו היקר, יונה באומל ז״ל שפעל שנים רבות להבאת גופתו ארצה, לא זכה לשמוע את הבשורה המרגשת בחייו. 'ושבו בנים לגבולם'".

סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, מהחיילים שלחמו בקרב בסולטן יעקוב, אמר: "37 שנים חיכיתי לבשורה הזו – יחד עם משפחת באומל וכל עם ישראל. לחמתי בקרב סולטן יעקוב כחלק מכוח התותחנים שסייע באש לחילוץ הנפגעים בקרב העקוב מדם. עתה, זכריה חוזר הביתה – לקבר ישראל, וכולי תפילה שנביא גם את שאר נעדרי צה"ל לקבר ישראל. זכר צדיק וקדוש לברכה. הרוג מלכות".

תגיות:זכריה באומלנעדרי צה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה