חדשות ומשמעותן

בחירות 2019: מה קובע החוק – איך מרכיבים ממשלה חדשה?

חוק יסוד הממשלה קובע כי בתוך שבעה ימים מפרסום תוצאות הבחירות לכנסת יטיל נשיא המדינה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך את התפקיד להרכיב ממשלה. הנשיא יעשה זאת לאחר התייעצויות עם נציגי הסיעות

נתניהו בבית הנשיא בהצגת ממשלתו הקודמת, 19 במאי 2015 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו בבית הנשיא בהצגת ממשלתו הקודמת, 19 במאי 2015 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

חוק יסוד הממשלה קובע את הליך הרכבת הממשלה החדשה, לפיו בתוך שבעה ימים מפרסום תוצאות הבחירות לכנסת, יטיל נשיא המדינה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך את תפקיד הרכבת הממשלה. הנשיא יעשה זאת לאחר התייעצויות עם נציגי הסיעות.

עוד קובע החוק שיש להרכיב את הממשלה תוך 28 ימים. "חבר הכנסת שעליו הטיל נשיא המדינה את התפקיד יעשה זאת בתוך 28 יום", לשון החוק, "הנשיא רשאי להאריך תקופה זו בתקופות נוספות, ובלבד שלא יעלו יחד על 14 יום. עם סיום הרכבת הממשלה חבר הכנסת מודיע על כך לנשיא המדינה וליושב-ראש הכנסת, ויושב-ראש הכנסת קובע ישיבה לצורך כינון הממשלה. חבר הכנסת שהרכיב את הממשלה יעמוד בראשה".

משהורכבה הממשלה, היא מתייצבת לפני הכנסת, מודיעה על קווי היסוד של מדיניותה, על הרכבה ועל חלוקת התפקידים בין השרים ומבקשת את אמון הכנסת. הממשלה תיכון משהביעה בה הכנסת אמון, ובאותה שעה מתחילים ראש הממשלה והשרים את כהונתם.

הליכים כאמור להרכבת ממשלה חדשה יכולים להתקיים לא רק לאחר הבחירות לכנסת אלא גם לאחר התפטרות הממשלה, למשל במקרה שבו ראש הממשלה נפטר או התפטר. עד שקמה ממשלה חדשה הממשלה היוצאת ממשיכה במילוי תפקידיה.

מה קורה אם לא מצליחים להרכיב ממשלה?

אם חבר הכנסת שעליו הוטלה משימת הרכבת הממשלה לא מצליח, רשאים חברי הכנסת להמליץ לנשיא המדינה תוך 21 יום להטיל את התפקיד על חבר כנסת נוסף. במידה שלא הורכבה ממשלה בפעם השלישית, נשיא המדינה יודיע על כך ליו"ר הכנסת ותוך 90 יום יתקיימו בחירות חוזרות. כך למשל בבחירות לכנסת השמונה עשרה שנערכו ב-2009, קדימה בראשות ציפי לבני קיבלה 28 מושבים בכנסת והייתה לסיעה הגדולה בכנסת. יחד עם זאת, גוש הימין, יחד עם המפלגות הדתיות – התחזק משמעותית ועלה לכדי 65 ח"כים, כשבראשו הליכוד עם 27 מושבים. בעוד שגוש הימין בשעתו התחזק גוש השמאל נחלש: מפלגת העבודה עם 13 מושבים ומרצ עם 3 מושבים בלבד.

בערב יום הבחירות, עם פרסום המדגמים, נאמו בנימין נתניהו וציפי לבני וטענו שניהם לניצחון. אולם, כעשרה ימים לאחר הבחירות הטיל הנשיא דאז שמעון פרס ז"ל את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, שעליו המליצו 65 חברי כנסת, לעומת 28 בלבד (חברי קדימה) שהמליצו על ציפי לבני, וזאת לאחר שמפלגות העבודה, מרצ והמפלגות הערביות החליטו שלא להמליץ על אף אחד מחברי הכנסת. ב-31 במרץ 2009 הושבעה ממשלת ישראל ה-32 בראשות בנימין נתניהו, שהורכבה מקואליציה שכללה את סיעות הליכוד, ישראל ביתנו, מפלגת העבודה, ש"ס, הבית היהודי ויהדות התורה.

תגיות:הממשלהבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה