טורים אישיים - כללי

"דתי ולא מצביע למפלגה דתית? משהו פגום באמונה שלך"

כך אמרתי לחבר טוב, בעל תשובה חרדי, רציני ומקפיד, שסיפר שבכוונתו להצביע לליכוד. דתיים שמצביעים למפלגות חילוניות – אתם מבינים בכלל את המשמעות? האם אתם עוברים כ"כ בקלות על הנחיות גדולי הדור? ואיזה מסר אתם משדרים לילדיכם?

  • ד' ניסן התשע"ט
האם חכם לחתוך את הענף שעליו היהדות יושבת?האם חכם לחתוך את הענף שעליו היהדות יושבת?
אא

בחירות 2019 הן בחירות הזויות מכל מני כיוונים, אבל להזיה הזו לא ממש ציפינו. מכיוונים שונים אנו שומעים על עוד ועוד חרדים או דתיים תורניים – אנשים שמתנהלים לפי דעת תורה בימים שבתיקונם – אבל בבחירות מחליטים להיות ציפור הדרור, מאמינים כנראה שהם חכמים ומבינים יותר מגדולי הדור, ורוצים להצביע לליכוד, לכחלון או לימין החדש.

אחד מהם, חבר טוב, בעל תשובה בכיוון החרדי, הצליח להפתיע אותי אתמול כשסיפר שבכוונתו להכניס לקלפי את הפתק "מחל" של הליכוד. "אתה רציני?", שאלתי בסוג של הלם, כיוון שמדובר באדם רציני, כזה שלא מחפף ולא מזלזל בענקי תורה. "אתה הולך לעזור להכניס ח"כים חילוניים, שעלולים להצביע בעד כותל רפורמי, בעד חילולי שבת במרחב הציבורי, בעד מתן זכויות כלכליות ל'זוגות' חד-מיניים?".

"אני מבין את הבעייתיות שבזה", אמר בכנות. "אני לא מתכחש לזה. אבל מה אעשה, ואני חושש שגנץ יהיה ראש ממשלה. אני רוצה לחזק את ביבי".

 

מיכל שיר או פוטין מולא – זו השאיפה שלך?

"אין בעיה, תחזק אותו", השבתי. "אבל יש כמה דרכים לחזק אותו. אפשר לתת לו כח להכניס את המנדט ה-31 לכנסת – אגב, מועמדת בשם מיכל שיר שנבחרה במחוז תל אביב – או את המועמד ה-32 ברשימת הליכוד – פוטין מולא, שנבחר כחלק מהשריון למועמד לא יהודי. אחריהם ברשימה נמצאים קטי שטרית ומאי גולן. האם ידוע לך מה הם יצביעו ברגע האמת על נישואים חד מיניים או על פתיחת חנויות בשבת? ובכלל – הם חשובים לך יותר מהרב עובדיה יוסף זצ"ל, מחכם שלום כהן, מהרב קנייבסקי וכן הלאה? אתה שומע מה אתה אומר?".

לא, מלמל. אבל אם אקשיב להם – אולי תקום ממשלת שמאל.

"ברכות על ההצטרפות למועדון הפרשנים הפוליטיים", איחלתי. "אבל זה לא יקרה. בבחירה לש"ס אתה מצביע לש"ס וגם לנתניהו עם כיפה. בבחירה לליכוד אתה מצביע לנציגים החילוניים בליכוד, וגם לנתניהו בלי כיפה. מה השיקול בכלל?".

כאן הוא ניסה לבחון אלטרנטיבה נוספת. העיקר להרגיש מודרני. "ומה עם כחלון?", שאל בזהירות.

"באחת ממודעות הבחירות שלו התפאר כחלון בכך שהשיג הטבות לקהילה הלהט"בית", אמרתי. "זו רק דוגמה אחת. אתה בטוח שאתה רוצה לתת לו כח להשיג עבורם הטבות נוספות? אתה הולך לחיות עם זה בשלום, כשברור לך מה החומרה לפי התורה עצמה?".

 

השאלה שמהדהדת באוויר

השארתי אותו עם מחשבותיו, והאמת היא שאני לא יודע מה הצביע בסופו של דבר. אבל הבן שלו, בן 17, שישב לידנו ומדי פעם פזל לעברנו, קיבל מכך מוסר שלילי ביותר, ללא ספק. מה הוא אמור ללמוד מאביו – שאפשר לזלזל בגדולי הדור? שיש דברים שבהם שומעים להם ללא עוררין – הלכות בורר, יהרג ובל יעבור! – אבל בכל מה שקשור לדמותה של ישראל כמדינת היהודים, אותם ענקי תורה בעצם הופכים ללא רלוונטיים?

אותו חבר הוא אדם בעל מצפון, גם אם שיקול הדעת השתבש במקרה הזה ספציפית. אם חלילה בכנסת הקרובה אותם נציגים חילוניים שהוא טרח להכניס לכנסת, יצביעו בעד חוקים שרומסים את התורה; אם הליכוד ילך לממשלת אחדות עם לפיד-גנץ, והחרדים יישארו בחוץ; אם משפחות נוספות מהציבור החרדי יכנסו למעגל העוני בגלל כל הגזירות שלפיד מתכנן; אם נתניהו יעשה כפי שעשה לפני 8 שנים ויעדיף את לפיד על פני המפלגות החרדיות – זה יהיה על מצפונו. ומהיכרותי איתו, יהיה לו קשה לישון בלילה.

אבל השאלה המרכזית שמהדהדת באוויר, ומסרבת לתת לי מנוח, היא – איך אדם תורני שמחזיק תורה, לומד תורה, אוהב את התורה ומעריך ביותר את גדולי ישראל – מסוגל לרמוס ברגל גסה את כל התורה הזו, דווקא ביום הבחירות. היום הגורלי שבו עלינו לעשות קידוש השם ולחזק את מי שנלחם בעד התורה.

התשובה לא נעימה, אבל אמיתית: לדעתי יש לו פגם באמונה הבסיסית. אדם בעל יראת שמיים אמיתית לא יחזק עוברי עבירה, ויפנה עורף לגדולי ישראל. אני יודע שהדברים נשמעים קשים, אבל זו האמת. כל אחד מאיתנו צריך לבחון את עצמו, וזו שעת מבחן מתאימה מאין כמותה.

תגיות:ליכודבחירות 2019מפלגות חרדיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה