חדשות יהדות

מטלטל: גויים מבלרוס שפתחו קבר אחים יהודי 'במקרה' - לא האמינו למראה עיניהם

בלרוס: עיתונאי בריטי שנשלח לאתר בנייה עליו הוקמו בנייני מגורים, נחרד לגלות כי מדובר בשטח של קבר אחים יהודי שבו נרצחו כאלף יהודי עיירת ברסט.  "הותיר בי זעזוע עמוק", הוא אומר כעת

אא

מראה מחריד נגלה בימים האחרונים לעיניהם של עשרות גויים בעיירה ברסט שבבלארוס, לאחר שהעירייה אישרה בנייה על קבר אחים יהודי שבו נקברו אלפים מהקהילה היהודית דאז. 

הגויים הקימו על קבר האחים מתחם ענק של בנייני מגורים, ולמרות האבסורד שבדבר - לרשויות המקומיות כלל לא מפריע שמדובר בפגיעה צורבת ברגשותיה של הקהילה היהודית העולמית. 

על פי דיווחים ברשת BBC, עיתונאי ששוגר מטעמה לאתר הבנייה סיפר כי ראה במו עיניו כיצד חיילים בלרוסיים פותחים את קבר האחים, ואוספים עשרות שרידי עצמות ושלדים של כאלף יהודים שנטבחו באכזריות על ידי הנאצים ימ"ש.

 

"הוצאנו גולגלות קטנות של בני נוער"

רגע מצמרר שתפס את העיתונאי הבריטי בלתי מוכן, היה מראה שלד יוצא דופן של תינוק שהתערסל בין ידיה של אמו, ולדבריו, "המראה המחריד הותיר בי זעזוע עמוק". 

דמיטרי קמינסקי, אחד החיילים שעובד באתר הבנייה סיפר בראיון ל-BBC כי "ישנם חורי קליעים ברורים בגולגולת של האנשים".

קמינסקי הוא חלק מצוות צבאי שמתמחה באיסוף עצמות חיילים סובייטיים, אך דבר לא הכין אותו למה שראה בזירה הזאת. "הוצאנו גולגלות קטנות של בני נוער וגם את השלד של התינוק עם אמו שמערסלת אותו בידיה", סיפר תוך שהוא מחזק את דברי העיתונאי.  

החייל דמיטרי על רקע אתר הבנייההחייל דמיטרי על רקע אתר הבנייה

לפני מלחמת העולם השנייה חיו בעיירה ברסט 50,000 יהודים, אולם זמן קצר לאחר פלישת הנאצים - 5,000 מתוכם הוצאו להורג, והשאר הוגלו לגטו שנפתח בעיר ביוני 1941. באוקטובר 1942, כשהגיעה ההוראה למחוק את גטו ברסט - הובלו היהודים הנותרים על רכבות משא ליער בברוניה-גורה, שם נורו באכזריות ונפלו אל קבר האחים. 

אך למרבה הצער, אם תשאלו את הדור הצעיר מה הוא יודע על גטו ברסט - קרוב לוודאי שהוא יסתכל עליכם כאילו נפלתם מהירח. "לא למדנו שום דבר בבית הספר על הגטו של ברסט. אני לא חושבת שמישהו בגיל שלנו באמת יודע משהו על זה", אומרות בגלוי שתי נערות מקומיות, והן לא היחידות מסתבר. 

גם אישה מבוגרת שעוברת בסמוך לאתר הבנייה ונשאלת את אותה שאלה, משיבה כי היא אינה יודעת שום דבר על הגטו. "רק כשהתחלנו לבנות את הבניינים שבאזור, מצאנו את הקברים ואת השלדים והעצמות. לא ידענו שאנחנו פותחים פיסה היסטורית כאובה כל כך", אמרה בכירה בעיירה. 

תגיות:מצמררקבר אחיםממצא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה