השבת שלי

"הלוויה היתה במוצאי שבת, חששתי שאנשים לא יגיעו": השבת של סיסיל נחום

הפינוקים המיוחדים של סבתא, תפילות בבית הכנסת, ומילות עידוד לנשים שבאות לטבול - סיסיל נחום, בלנית, מספרת על השבת שלה

  • כ"ז אדר ב' התשע"ט
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת היא זמן שבו שובתים מכל מלאכה, נהנים מעונג שבת ומתאחדים עם כל בני הבית"

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"ביום רביעי אני מתכננת מה לבשל ועושה קניות. יום חמישי הוא הזמן להכנת סלטים מבושלים, שדורשים השקעה רבה יותר, ובמידה ובאים אליי הילדים והנכדים לשבת, אני מכינה בחמישי גם עוגות. בשישי אני מבשלת את הכל, שיהיה כמו שאנחנו אוהבים - טרי ממש. בעבר הייתי מכינה יותר שבתות, אך לפני כשלושה חודשים בעלי נפטר, ומאז אני מתארחת לפעמים אצל בתי, המתגוררת כעשר דקות הליכה ממני, ופחות עושה שבתות בבית. בכל זאת, אני מכינה בעצמי את כל האוכל, מלבד הסלטים והעוגות, ולוקחת אליה. בערך פעם בחודש אחד הילדים עם הנכדים באים אליי, ואז השבת היא אצלי בבית. אנחנו לא אוכלים בשרי בליל שבת, מכיוון שמנות הדגים, הסלטים והמרק מספיקים לנו, ולכן יש אצלנו ארוחה בשרית ביום שישי בצהריים - קוסקוס עם בשר, שעועית ותפוחי אדמה, קציצות עם אפונה ועוד. כבלנית, עליי להכין גם את המקווה בערב שבת. אני מדליקה נרות בבית בלי לקבל שבת, ואז יוצאת לבדוק שהכל במקווה עובד ותקין. אחר כך יש לי 30-40 דקות עד השקיעה לומר תהילים, וזהו ממש זמן של נחת ושמחה עבורי".

תארי את התפריט השבתי שלכם

"יש אצלנו הרבה מאד סלטים, מינימום 13, שאת רובם אני מכינה בעצמי. יש פלפלים בתנור, גזר מבושל וחי, מטבוחה ועוד סלטי עגבניות, סלט ביצים, פסטו, לימון כבוש, טחינה, חומוס עם אריסה ביתית, סלטים חיים, כמו כרוב, שומר, קולורבי, חסה ועוד. אני מכינה חלות בבית, ולערב מבשלת דגים מרוקאיים ומרק ירקות טחונים, שהנכדים לא מוותרים עליו אפילו בקיץ. הם תמיד אומרים שגם בבית שלהם יש את המרק הזה, אבל אצלי הוא טעים במיוחד. אחרי כל הסלטים עם הלחם, כבר אי אפשר לאכול הרבה, ולכן זה מספיק. למנה אחרונה אני אוהבת לפנק את כולם בעוגות מיוחדות עם קרמים - כמו פחזניות או קרמשניט, וגם בעוגות פשוטות יותר".

"בשבת בבוקר השולחן שוב מלא בסלטים, ויש גם חמין מרוקאי מושקע, עם שקיות קוקי שמפרידות בין המרכיבים השונים. בעלי ז"ל היה עירקי, ובתחילת נישואינו הכנתי הרבה מאכלים השייכים לעדה שלו, אך מהר מאד חזרתי לאוכל המרוקאי שהורגלתי בו, ומאז אלו הטעמים השולטים בבית".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"הנכדים נהנים מאד ומחכים לבוא אליי, מכיוון שאצלי יש פינוקים מיוחדים. הם יודעים שסבתא מרשה הכל, מוציאה להם גלידות וממתקים, ומכינה עוגות מושקעות, והרבה מאד סלטים. כיף לי כסבתא לאפשר להם יותר ממה שההורים מרשים, וכל בני המשפחה יודעים שאליי אפשר לבוא בלי כלום וליהנות מכל הפינוקים. ביום ראשון אני מתקתקת את כל הבית ומחזירה אותו למצב נקי ומסודר, ושמחה על שיכולתי לתת לכולם את התענוג הזה".

"במסגרת עבודתי, היו גם מספר פעמים במהלך השנים, שבני המשפחה היו צריכים לחכות לי לסעודה. עד לא מזמן עבדתי במקווה הנמצא במרחק חצי שעה הליכה מביתי. במשך שנים הייתי עושה את ההליכה הזו מידי ערב שבת, בקור ובגשם, בחום ובשרב, עד שבתקופה האחרונה נבנה מקווה חדש קרוב אליי, אשר אליו עברתי. אני שמחה מאד בעבודת הקודש שבה זכיתי, וגם במקרים בהם כבר הלכתי עשר דקות חזרה הביתה, ואז פגשתי אישה, אשר חשבה שהמקווה נפתח בצאת הכוכבים, חזרתי יחד איתה וחיכיתי לה בסבלנות. כאשר נשים מגיעות ביום שישי, אני מעודדת אותן שעל טבילה ביום הזה יש שכר פסיעות מיוחד. לפעמים אישה מתקשרת ואומרת שהמקווה רחוק לה, ותוהה איך היא תגיע. אני מעודדת אותה לבוא בכל זאת, דווקא ביום הזה, שהוא המיוחד ביותר מכל ימות השבוע, מכיוון שבעת קיום המצווה בערב שבת, הקב"ה מוריד לעולם נשמות של צדיקים, וגם אם אישה לא מתעברת, בזכות המצווה שלה, נשים אחרות זוכות להתעבר. עם כל המאמץ הנדרש, שווה להשקיע בזמן הטבילה בערב שבת".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"ללכת לבית הכנסת בבוקר, להתפלל ולהתייחד עם בורא עולם, ולבקש ממנו בקשות. מאד חשוב לי להגיע גם לתפילת מנחה בבית הכנסת, ולאחריה אנחנו נפגשות כל החברות לסעודה שלישית. כשיש לי אורחים, אני חוזרת הביתה, אך בשבתות בהן אני לבד, זהו הזמן עבורי למפגש עם החברות. רובנו כבר עם ילדים נשואים, כך שהקונספט הזה מתאים לכולן, ובהחלט תורם לנו".

 

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"כשהנכדים אצלי, אני לוקחת אותם לתהילים בשבת, והם שמחים לקבל שם הפתעות. מעבר לכך, אני מתפללת וקוראת איתם תהילים בבית, ועצם ההווי המשפחתי, עם השמחה והאוכל, הם החיבור לשבת עבורנו".

שבת בלתי נשכחת

"השבת שבה בעלי נפטר. הוא חלה חודש קודם, וביום שישי, כשבאתי לבקר אותו, כבר ידעתי שלא נשאר לנו זמן רב ביחד. במהלך השבת התפללנו וקראנו הרבה תהילים, ובלבי היתה גם תקווה שהכל יתהפך לטובה, שכן ברור לי שאצל הקב"ה הכל יכול לקרות. בני וכלתי נשארו איתו בבית החולים, וחוסר הוודאות בנוגע למצבו במהלך כל השבת, לא היה לי קל. הוא נפטר בשעת רעוא דרעוין, בזמן תפילת מנחה, ובמוצאי שבת, לאחר ששמענו על פטירתו, חששתי שמא לא יבואו אנשים להלוויה. עם זאת, הרב אמר לי שלא מלינים את המת בשום פנים ואופן, ושעתיים לאחר שפרסמתי הודעה על פטירתו, עמדו בלוויה מעל 300 איש, וברוך ה' הוא זכה לקבל את הכבוד האחרון הראוי לו".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

מרק ירקות פשוט וטעים

רכיבים:

קישוא גדול

בטטה גדולה

2 גזרים גדולים

תפו"א גדול או שניים קטנים

חצי כוס סלרי קצוץ

חצי כוס כוסברה ופטרוזיליה קצוצות

מלח

מעט כורכום

אופן ההכנה:

חותכים את הירקות גס, מכניסים לסיר עם מים, ומרתיחים. מוסיפים את ירקות העלים וממשיכים לבשל. לאחר הבישול טוחנים גס, ומוסיפים מלח ומעט כורכום - רק בשביל הצבע. אפשר להוסיף חופן קטן של אטריות או לאכול יחד עם שקדי מרק. זהו מרק טעים במיוחד.

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שלימרק ירקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה