השבת שלי

"אחרי אותה שבת, הבנתי לעומק מי בעצם מנהל את העולם": השבת של עינב ארביב

הילדים שמשחקים בשבת עם אבא, התהילים לבנות, והבחירה לעבוד פחות ולהגיע לשבת בנחת. עינב ארביב מספרת על השבת שלה

  • כ"א אדר ב' התשע"ט
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת עבורי היא המרכז של השבוע, והיא זו שנותנת כוח ושפע לכל השבוע".

איך את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"כבר כשאני מפעילה מכונת כביסה במוצאי שבת, מבחינתי זה לכבוד שבת הבאה, וכך גם כל הכנה שעושים במהלך השבוע. עם זאת, את ההכנות המשמעותיות באמת, אני מתחילה בחמישי בבוקר, עם תפילה לה' שייתן לי כוחות לפאר את השבת בחשק ובשמחה. בעבר הייתי מגיעה לשבת ברגע האחרון, כמו בבית שבו גדלתי, אשר ראו בו חשיבות בהכנת אוכל טרי טרי, ממש סמוך לשבת. אך אז התחלתי לשמוע שיעורים של הרבנית רות שמש על הנושא, והחלטתי לעשות שינוי. אני עובדת כגרפיקאית עצמאית, והחלטתי לא לעבוד בימי חמישי, ולהקדיש אותם רק להכנות לשבת. הדבר אמנם יוצר מצב שבו המשכורת היא נמוכה יותר, אך ברור לנו שהברכה באה מכיוונים אחרים. חשוב לי להגיע לשבת ברוגע ובשמחה, וכאשר הילדים חוזרים הביתה בחמישי בצהריים מבית הספר, האוכל כבר מבושל והשולחן בדרך כלל ערוך. ליום שישי אני משאירה מעט מאד - סלט, עוגה או קינוח שרוצים, וערימת כביסה לקיפול, אליה אני מגיעה בנחת, עם כוס קפה ושירי שבת ברקע.

"כאשר הילדים מגיעים הביתה ביום שישי, אנחנו קודם כל דואגים למקלחות ומלבישים אותם לכבוד שבת, ואחר כך הקטנים הולכים לנוח, והגדולים יותר יכולים לשחק. גם אם קורה שהם התלכלכו מעט לפני שבת, זה עדיין שווה לי, בשביל הנחת הזו. לפעמים אנחנו יוצאים ביום שישי לקניה אחרונה וכיפית, אשר מתאפשרת בגלל השלווה השוררת בבית".

תארי את התפריט השבתי שלכם

"בערב שבת אנחנו אוכלים דגים, לפעמים משני סוגים, סלטים, ואחר כך מנה בשרית עיקרית. מאוחר יותר מגיע המרק, שהילדים ממש מחכים לו. הם לא תמיד נוגעים בדגים המרוקאיים החריפים, וגם הבשר פחות מעניין אותם, אבל על המרק הם לא מוותרים. בשבת בבוקר יש סלטים וחמין, ולסעודה שלישית בעלי מקפיד לאכול דגים, ולפעמים אני מכינה לילדים גם משהו כיפי, כמו פסטה, כדי לשמח אותם. לעיתים רחוקות, אנחנו מכינים חמין טריפולטאי הקרוי 'סָלק', שהוא מעדן מיוחד, שכולם מחכים לו. זהו תבשיל בשר, שעועית וקציצות קוקלה, עם רוטב מעלי סלק שרופים והרבה עלים ירוקים. התבשיל הזה דורש יותר השקעה, ולכן רק מידי פעם בשבתות החורף, אני מוצאת את הזמן עבורו".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"לסעודה ראשונה אנחנו מפארים את השולחן במפיות וכלים יפים. בבוקר, לעומת זאת, יש אצלנו תהילים לבנות כבר בשעה 12, ומכיוון שחשוב לי שהבית יהיה נקי ומסודר עד אז, אנחנו אוכלים עם כלים חד פעמיים.

"בחמישי בערב בעלי מתכונן ומכין סיפור מעניין, כדי לספר לילדים בשולחן השבת, ואז הם יושבים תוך כדי אכילת המרק ושומעים אותו בעניין רב. מכיוון שמדובר בילדים קטנים, הם כמובן לא יושבים לאורך כל הסעודה ליד השולחן, ולכן אנחנו שמחים שיש את זמן הסיפור, שבו הם כן איתנו. בשירי השבת הילדים לפעמים רוקדים עם בעלי, ואחר כך נהנים לשבת ולשחק לידינו. בסיום הסעודה אנחנו שמים מפה נקיה, מגישים פיצוחים, תה, עוגיות ומעט ממתקים. בעלי חוזר עם הבן הגדול על מה שלמדו בתלמוד התורה, ואני יושבת עם שתי הבנות על הספה, וקוראת איתן את פרשת השבוע שהביאו מהגן ומבית הספר. כך כל ילד מקבל את המקום שלו, ואנחנו לא מרגישים חסרי אונים מול הרצון של כולם לדבר ולשתף".

החלק הכי אהוב עלייך בשבת

"בעבר, החלק האהוב עלי היה בכניסת השבת. אז הדלקתי את הנרות והתבוננתי במחזה המרהיב: כולם הולכים חגיגיים לבית הכנסת. אך מאז שהתחלנו לעשות תהילים לבנות בביתנו, אלו הפכו להיות רגעי העונג הגדולים שלי. הדבר התחיל משיעור ששמעתי, אחרי מקרה של שריפה, שבה נהרגו ילדים קטנים. בשיעור אמר הרב שחשוב לעשות משהו טוב עם הילדים, מכיוון שרואים שדווקא עליהם באות גזירות קשות. במהלך הזמן ניסינו להקים גמ"חים שונים, אך לא היה להם כל כך ביקוש, ואז בעלי הציע לי שנתחיל עם תהילים לילדים. החלטנו לעשות זאת מיד, כדי שלא ייווצר מצב שבו נדחה את הדבר עד שנשכח ממנו, ומאז כבר בערך שנה אנחנו זוכים לכך שכל שבת מגיעות לביתנו בנות מתוקות, אומרות תהילים, וגם משתפות בחוויות מעולמן. הדבר מוסיף הרבה גם לילדים שלנו, שנהנים לחלק ממתקים לכולן ולהיות סביב העניין".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"הילדים מחכים כל השבוע להיות עם אבא, שכן אני נמצאת איתם כל השבוע, ואילו בעלי הרבה פחות. אחרי הסעודה הוא יושב ומשחק איתם באריכות ובסבלנות, הם משחקים מחבואים ותופסת בכל הבית ואפילו משתוללים - וזה הדבר שהם הכי מאושרים ממנו בעולם".

שבת בלתי נשכחת

"לפני שנה וחצי בערך אירחנו את גיסי וגיסתי עם הילדים. התרגשנו מאד לקראת בואם, ואני השקעתי יותר באוכל ובהתארגנות לשבת. כמה דקות לפני כניסת שבת היתה הפסקת חשמל, וחשבנו שהיא תסתיים במהירות. אולם בפועל, חיכינו וחיכינו, ורק ב-23:00 בלילה החשמל חזר. אכלנו בחושך, אוכל שכבר לא היה חם, ועבורי השבת הזו היתה שיעור במידת הגאווה. ראיתי איך אחרי כל הטרחה והרצון שיהיה מיוחד, הקב"ה הראה לי שהוא זה שמנהל את העניינים, ולא אני. נכנסה בי יותר לעומק ההבנה איך אני עדיין כזו קטנה, ולא שולטת על שום דבר".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

מתכון – חמין סָלק

רכיבים:

2-3 חבילות עלי מנגולד

חצי כוס שמן

בצל גדול

חצי ראש או ראש שום

חבילת כוסברה

חבילת בצל ירוק

צרור סלרי

2-3 כוסות שעועית לבנה מושרית

קוביות בשר המתאים לבישול ארוך

כף שטוחה כורכום

כף אבקת מרק עוף (לא חובה)

קורט קינמון

מלח

פלפל

 

לקוקלות

150 גרם בשר טחון

שתי ביצים

חצי ראש שום

בצל קטן

קמח מצה או סולת

מעט פפריקה, כורכום וקינמון

מלח ופלפל

אופן ההכנה:

מפרידים את עלי המנגולד מהחלק הלבן, קוצצים ושמים בסיר נמוך ורחב. מחממים על אש בינונית, עד שהעלים מתחילים להתייבש. מועכים ומצמצמים אותם, עד שהם משחירים ונשרפים. הדבר לא יוצר ריח של שריפה, אלא ריח טוב. בשלב זה מוסיפים חצי כוס שמן ומערבבים, עד שהתערובת הופכת למשחה שחורה-ירוקה. את הרוטב הזה אפשר לקרר או להקפיא, ולהוציא מתי שרוצים. שמים שתי כפות מהרוטב בסיר, ומוסיפים בצל קצוץ ושום, שחלקו קצוץ וחלקו שיניים שלמות. מתבלים בכורכום, אבקת מרק עוף, קינמון, מלח ופלפל, ומוסיפים מים עד חצי מגודל הסיר. מכניסים לסיר גם כוסברה, בצל ירוק וסלרי קצוצים, שעועית לבנה וקוביות בשר, ומרתיחים.

אחרי ההרתחה, מוסיפים לסיר קוקלות, שהן קציצות בשר מרוקאיות. כדי להכין את הקוקלות מערבבים בשר טחון עם בצל קצוץ, ביצים, חצי ראש שום כתוש, וקמח מצה או סולת, בכמות שתיצור תערובת נוחה וטובה ליצירת קציצות. מתבלים במלח ופלפל, מעט פפריקה, מעט כורכום וטיפונת קינמון. יוצרים קציצות מוארכות ומכניסים רק לתבשיל רותח, כדי שהן לא יתפרקו. מבשלים כשעתיים על אש נמוכה, כאשר המים בסיר מכסים את הכל. שמים על הפלטה לכל הלילה, ויוצא תבשיל בטעם מיוחד במינו.

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שליחמין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה