דודו כהן

בחירות 2019 – מדוע חשוב להקשיב לגדולי ישראל?

מדוע יש חובה לשמוע ולציית לגדולי הדור בכל הנוגע להצבעה בבחירות הקרובות, ולא להשאיר זאת להחלטה האישית של כל אדם? ומה הקשר לארגון הידברות?

  • י"ז אדר ב' התשע"ט
אא

האמת היא שהתלבטתי רבות האם לכתוב את המאמר שלפניכם.

מצד אחד, ארגון הידברות נמנע מעיסוק בפוליטיקה. זו לא המטרה שלנו, ואנו מתרכזים בעיקר – לקרב יהודים. אבל דווקא מתוך המחויבות שלנו כלפי כל יהודי ויהודי, החלטנו שנכון לכתוב את הדברים. הרי זו לא באמת פוליטיקה עכשיו; הבחירות הקרובות שייערכו השבוע לא יקבעו רק את הפן המדיני-בטחוני, אלא דבר הרבה יותר עקרוני - את דמותו היהודית של עם ישראל בארצו. השבוע תקבע מדינת ישראל אם להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, האם המדינה תשמור על ערכים יהודיים או מערביים, וכן בנושאי דמות המשפחה בישראל, לימודי תיאוריות של כפירה בבתי הספר, נישואים אזרחיים, סנקציות פליליות כלפי לומדי תורה שתורתם אומנותם, מתן דריסת רגל לרפורמים הרבה מעבר לכותל המערבי, עידוד הפלות, היחס להתבוללות וכן הלאה.

כל יהודי מאמין, מבין שעלינו להילחם על מנת שהמדינה לא תגביר את ההידרדרות הרוחנית בעם ישראל. אין בכלל מחלוקת. אבל מצד שני, "כשם שפרצופיהם שונים – כך דעותיהם שונות". ולכל אחד יש תפיסות שונות, שמתבטאות בכוונה איזה פתק לשלשל לקלפי. אחד שוקל לבחור במפלגת ימין אנטי-דתית בגלל שהמנהיג שלה הוא "חזק" לטעמו; אחר רוצה לבחור במפלגתו של ראש הממשלה על מנת לחזק אותו; ויש כאלה שמעוניינים במועמד האחר, אבל שוכחים שהבא בתור ראש הממשלה יהיה חלילה יאיר לפיד, שיעשה הכל על מנת לפגוע בכל מה שמריח קדושה. רבים מאיתנו הם קולות צפים עד לרגע זה, ונראה שהגיע הזמן לדבר יהדות. שוב – לא פוליטיקה.

באופן אישי, אין לי התלבטות. אני לא קול צף, מהסיבה הפשוטה שזכיתי לראות מקרוב ולהכיר בחכמתם ועוצמתם התורנית של גדולי ישראל, כמו גם בגודל אהבת ישראל שלהם, כחלק מעבודתי בהידברות. ולכן באופן מושכל, כדי לחזק את הפן היהודי במדינה, אצביע לאחת המפלגות שיש להן מועצת חכמי/גדולי תורה, המנווטים את דרכה. בכך תמה ההתלבטות. למעשה, היא כלל לא החלה.

ומה הקשר להידברות? שאלה טובה.

ארגון הידברות הוא דוגמה מאלפת לראייה מרחוק של גדולי ישראל. בזמן שהוקם הארגון, עלו המון שאלות והתלבטויות שנבעו מאופי הפעילות בכלים טכנולוגיים, שעד לאותה תקופה אף אחד לא רתם לטובת היהדות, בטח שלא בהיקפים עצומים כאלה. הרב זמיר כהן כיתת רגליו וקיבל הסכמות מכל גדולי הדור באותה תקופה – מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, מרן הרב אלישיב זצ"ל, מרן הרב שטיינמן זצ"ל, וגם ממרן חכם שלום כהן שליט"א, מרן הרב קנייבסקי שליט"א, מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א ועוד חכמי תורה רבים. גדולי הדור ראו למרחוק, הבינו את הדור ואת מאפייניו הייחודיים בכל הנוגע לכלי מדיה, ורק בזכות תמיכתם המאסיבית ובעלת התעוזה, ההבנה העמוקה והדאגה הכנה לעם ישראל – ארגון הידברות הגיע לאן שהגיע.

גם כיום, כשאנחנו בהידברות מתייעצים עם גדולי ישראל, אנו ממשיכים להשתומם – כיצד אותם גדולים רואים למרחוק, כיצד הם מבינים לעומק את הדור (מתוך שהם ספונים באוהלה של תורה, המציאות על כל מורכבויותיה נהירה להם לחלוטין), ניתן לראות זאת גם ממש מהתקופה האחרונה, כאשר קמו להם כמה עסקנים צרי-אופק, שועלים קטנים מחבלי כרמים, עם "השגות" ושקרים על אחת מתוך עשרות פעילויות של ארגון הידברות בקרב האוכלוסייה בארץ ובעולם, וזהו אתר "שבע ברכות". הם ניסו להסית רבנים אחרים כנגד הפעילות, אך שני גדולי ישראל, חכם שלום כהן והרב בעדני, חתמו בצורה ברורה וחדה, שאתר שבע ברכות צריך וחייב להתקיים לציבור אליו הוא פונה. מי מאיתנו הקטנים ליד ענקי העולם האלה, היה יכול לקחת על עצמו כזו אחריות, ולראות כבר בתחילת הדרך כיצד האתר הזה יקים אלפי בתים בישראל? ואכן עד היום, בזכות ברכתם ועידודם, קמו קרוב ל-2,000 בתים בישראל.

כמובן, לא שהייתי צריך את החוויה הזו בהידברות כדי להכיר במעלתם הבלתי-נתפסת של גדולי הדור, אבל כשרואים זאת מקרוב - האפקט עוצמתי הרבה יותר.

וזה מחזיר אותי לנושא הבחירות. אם גדולי ישראל מורים להצביע למפלגות החרדיות הגדולות – מה הדיון כאן בכלל? האם מישהו מאיתנו חושב שהוא גדול יותר מגדולי הדור? האם אפשר להתעלם מהסכנה המוחשית לזהותו היהודית של עם ישראל, בערכים שמשדרת לו המדינה, הערכים שילדינו אמורים לספוג, וכן מהסכנות שאורבות בפתח בכל הנוגע ליחס כלפי התא המשפחתי, ומדירות שינה מעיניהם של רבנים גדולים ועצומים? כל כך הרבה גורמים מתנגחים בשנים האחרונות ביהדות – התקשורת, פוליטיקאים, ארגונים רדיקליים שמתנגדים לכל דבר שבקדושה, גופים שמנסים לערער את תפיסת המשפחה היהודית, ומקדמים דעות מעוותות וחולניות. כל כך אויבים יש לרוחניות, אז איך אפשר שלא להקשיב לגדולי ישראל, ולחשוב שמישהו מבין טוב מהם?

בכל ההיסטוריה של עם ישראל, העם היהודי שאב את כוחותיו ממנהיגי וגדולי הדור. עיני העם היו נשואות תמיד למוצא פיהם. וכאן בבחירות, אנו רואים שהם עצמם הראשונים שיוצאים להצביע, מתוך הבנה שהבחירות האלה יכולות להשפיע, עד כמה העם יהיה ערכי יותר, מחובר יותר לשורשיו. וככל שיהיו יותר יהודים שיבינו את הנקודה החשובה הזו – כך נקנה ערכים יהודיים יותר, שפויים יותר, טובים יותר. וזו בכלל לא פוליטיקה, זו פשוט האמת.

תגיות:בחירותגדולי ישראלבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה