היסטוריה וארכיאולוגיה

קטע בלעדי מתוך "ארכיאולוגיה תנ"כית ד'", ספרו החדש של הרב זמיר כהן: מי היתה המלכה ושתי?

לרשותו של אחשורוש עמדו ארבע מאות נשים. ובכל זאת, באופן די חריג נשאר בידינו תיעוד של מלכה פרסית בשם הדומה לושתי

בית הנשים המשוחזר, בארמון מלך פרס בפרספוליסבית הנשים המשוחזר, בארמון מלך פרס בפרספוליס
אא

במקביל למשתה אחשורוש, ערכה גם ושתי משתה לנשים, ככתוב: "גַּם וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה עָשְׂתָה מִשְׁתֵּה נָשִׁים, בֵּית הַמַּלְכוּת אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ". ובמדרש מציינים חז"ל כי היא "נתנה אותן [את אורחותיה] בבתים מצוירים [מקושטים]".

ואכן, בין שרידי הארמון בשושן גילו הארכיאולוגים לבנים צבועות רבות המרכיבות צורות חיות מרשימות, פרחים וקישוטים שונים, שהיו על קירות חלק מחדרי הארמון. הפריטים מוצגים במוזיאון המקומי בשושן, ובמוזיאון הלובר בפריז.

במגילה מסופר שבמהלך המשתה התרחש מאורע חשוב ביותר שהביא להדחתה של המלכה ושתי, והביא לבחירתה של מלכה חדשה, הלא היא אסתר. ביום השביעי למשתה, כאשר המלך היה תחת השפעתו של היין, הוא החליט לזמן את ושתי, על מנת להתפאר ביופיה בפני העמים והשרים. אך ושתי מיאנה לבוא, מעשה שעורר את חמתו של אחשורוש, שבעצת ממוכן (המן) החליט להדיח אותה ולהורגה, ולבחור לעצמו מלכה חדשה:

"בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי כְּטוֹב לֵב הַמֶּלֶךְ בַּיָּיִן אָמַר... לְהָבִיא אֶת וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ בְּכֶתֶר מַלְכוּת... וַתְּמָאֵן הַמַּלְכָּה וַשְׁתִּי לָבוֹא... וַיִּקְצֹף הַמֶּלֶךְ מְאֹד וַחֲמָתוֹ בָּעֲרָה בוֹ.

וַיֹּאמֶר מְמוּכָן לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים... אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב יֵצֵא דְבַר מַלְכוּת... אֲשֶׁר לֹא תָבוֹא וַשְׁתִּי לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה...

וַיֹּאמְרוּ נַעֲרֵי הַמֶּלֶךְ, מְשָׁרְתָיו: יְבַקְשׁוּ לַמֶּלֶךְ נְעָרוֹת בְּתוּלוֹת טוֹבוֹת מַרְאֶה... וְהַנַּעֲרָה אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ תִּמְלֹךְ תַּחַת וַשְׁתִּי. וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ, וַיַּעַשׂ כֵּן".

זיהוי נשות המלכים באימפריה הפרסית אינו פשוט, שכן ההיסטוריון הקדום יוסף בן מתתיהו כתב כי לרשותו של אחשורוש עמדו ארבע מאות נשים. בוודאי ששמותיהן של רוב ככל הנשים הללו לא נשמרו בממצאים הארכיאולוגיים, לכן ישנו קושי רב בזיהוי. ובכל זאת, באופן די חריג נשאר בידינו תיעוד של מלכה פרסית בשם הדומה לושתי:

"אמו של ארתחשסתא השני... שמה הפרסי היה פַרְוַשְׂתִישׂ, ובהשמטת שתי אותיות ההתחלה ואות הסיומת, המקובלים אף בשמות אחרים, מתקבל השם ושתי".

הנה יש בידינו עדות היסטורית אמינה כי השם ושתי משתלב יפה בהיסטוריה של המלכות הפרסית.

מתוך הספר "ארכיאולוגיה תנ"כית כרך ד'" מאת הרב זמיר כהן שליט"א, שיצא השבוע לחנויות. לרכישת הספר, לחצו כאן.

תגיות:ארכיאולוגיה תנ"כיתושתי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה