השבת שלי

מתארחת אצל משפחות מכל גווני הקשת: השבת של תהילה מואטי

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי, ואיך נראה שולחן השבת שלכם? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם תהילה מואטי, מספרת על השבת שלה

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

“שבת בשבילי היא מתנה, המרכז של השבוע. בתחושה שלי, השבוע עובר מהר מאד, ומיד מגיעה שבת המלכה".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"בתור רווקה, אני מחפשת מידי שבוע משפחה שתארח אותי. בעבר לא גרתי בירושלים, וכאשר עברתי אליה, לא הכרתי בה עדיין אף אחד. באותו זמן, הגעתי לחדר כושר לנשים, שהיה בו מגוון של נשים מכל המגזרים. שם התחילו להיווצר חברויות חדשות, ונשים מעולמות שונים התחילו להזמין אותי לשבתות בביתן. אני אישית באה מהעולם הדתי, וזכיתי להכיר משפחות חסידיות, ליטאיות, דתיות, ספרדיות ואשכנזיות, מכל גווני הקשת. עם הזמן, התחברתי במיוחד לכמה משפחות, והפכתי לחלק בלתי נפרד מהן, כך שהיום הן מזמינות אותי גם לשמחות שלהן. עבורי הדבר הזה מהווה עדות לאחדות ואהבת ישראל. אצל אחת המשפחות שנוהגת לארח אותי, אני מרגישה ממש בת בית, ובכל פעם שהם מזמינים אותי לשבת, אני מגיעה מוקדם יותר, ועוזרת להם בהכנות".

"בכל אופן, אני אף פעם לא יודעת איפה אעשה את השבת, ובכל שבוע מתחיל החיפוש מחדש. בשבתות בהן אני לא מוצאת אצל מי להתארח, אני נוסעת להורים, או מתקשרת למשפחה שקרובה אליי מאד, ומבקשת מהם לבוא. יש גם מעט מקרים בהם אני נשארת לבד בבית, כשאין אופציה אחרת. אני חולמת שיהיה לי בית עם בעל ומשפחה משלי, שבו אוכל לארח אף אני. בדרך כלל משפחות מזמינות אותי להיות אצלן כל השבת, וכאשר משפחה אומרת שאבוא רק לסעודה אחת, זה מקשה עליי, מכיוון שאז אני צריכה לחפש סידור גם לשתי הסעודות הנוספות. גם ככה אני מגיעה להתארח פעם בשלושה-ארבעה חודשים, אז חשוב לי שזה יהיה כבר לכל השבת, ושלא אצטרך להתנדנד עם עניין הסעודות יותר מידי".

"פעם בשלושה שבועות אני נוסעת לשבת בבית הוריי ברמת גן. הם עצמם גם אנשים של חסד, ומאז ומעולם השבתות בביתנו היו עם אורחים. אחת מהם היתה דפנה מאיר הי"ד, אשר הגיעה לביתנו כילדה מהפנימיה בה היא גרה, והפכה עם הזמן לבתם המאומצת של הוריי. אני אישית בתור ילדה, תמיד רציתי לדעת איך מרגיש אורח שמגיע אלינו, כדי לתת לו את הכנסת האורחים הטובה ביותר, ועם השנים הקב"ה גלגל אותי למקום הזה שבו אני היא האורחת, ומרגישה את הדבר היטב".

תארי את התפריט השבתי שלך

"אמא שלי אוהבת לגוון בכל שבת את התפריט, וזה מאד מעניין. בכל פעם האוכל הוא חדש ושונה, מה שנותן הרבה שמחה. כאשר הגעתי למשפחה חסידית, שבה אוכלים בכל שבת את אותו אוכל בדיוק, הדבר הפתיע אותי. יש להם סדר קבוע של דג, מרק ומנה עיקרית, ולבוקר תמיד יש חמין. עם הזמן בהשפעתי, הם התחילו להוסיף כמה סלטים חדשים. בכל אופן, אני נוהגת לספר לאמי על מאכלים חדשים שראיתי בבתים בהם התארחתי, והיא נהנית לנסות אותם ולגוון. לכן, אני הכי אוהבת את השבת בבית הוריי, מכיוון ששם מכינים את כל המאכלים האהובים שאספתי מכל הבתים. מה שאני אישית הכי אוהבת להכין לשבת, הוא מוס שוקולד, ואני זוכה לקבל עליו הרבה מחמאות".

איך נראה שולחן השבת שלך?

"כאשר אני מתארחת אצל משפחות, אני זוכה לראות שולחנות שבת שונים, שכל אחד מיוחד בפני עצמו. אצל משפחה אחת של חסידי ברסלב למשל, יש 18 סלטים על השולחן. אב המשפחה מוסר שיעורים בישיבת מקובלים, ולפי הקבלה יש עניין במספר הספציפי הזה. הצבעים והטעמים שעל השולחן הם מדהימים, ויחד עם חלת הכוסמין הטעימה שלהם, זה מושלם. למדתי מהם את הרעיון להכין שניצלים לסעודת ליל שבת ממש סמוך להדלקת נרות, וכך הם מגיעים לסעודה פריכים, טריים וטעימים. זוהי משפחה ברוכת ילדים, ובדרך כלל נוספים עוד אורחים לסעודה, חוץ ממני. כאשר הבנים שלהם שרים זמירות שבת, הם עושים זאת בשני קולות, וזה נשמע ממש מקסים".

"אצל משפחה אחרת, שהם חסידי בעלז, נרות השבת הם על השולחן, יחד עם קופת צדקה לידם, שעליה כתוב 'צדקה של ארץ ישראל'. אם המשפחה מברכת ליד הנרות לאט לאט, עם המון כוונה, ולאחר מכן מתפללת מתוך ספר מיוחד עם תפילות יפיפיות. אב המשפחה שם הוא ראש כולל שמחזיק אברכים, ונוהג לנסוע מידי פעם לחו"ל כדי ללמד תורה את הנדיבים שתורמים לו. הוא מביא לשולחן את כל הידע והסיפורים שלו, ובמיוחד יש לו הרבה סיפורי אמונה, שנותנים לי המון. הם אמנם נוהגים לדבר אידיש, אך כאשר אני אצלם, משתדלים לדבר בעברית. מעבר לכך, זו חוויה מרתקת עבורי להכיר את העולם שלהם".

"פעם בכמה זמן, אני עושה שבת של בנות, עם חברות רווקות שלי, שגרות בקרבת מקום. כל אחת מביאה משהו לאכול, ובשולחן כולן מפרגנות אחת לשניה על האוכל ונהנות להכיר טעמים חדשים. אנחנו אומרות דברי תורה ושרות יחד זמירות שבת. בשבתות כאלה, אני שמחה על כך שיש לי את האפשרות לשיר, מה שלא קיים בבתים אחרים בהם אני מתארחת. יש גם פעמים נדירות שבהן אני נשארת לבד בבית, ואז פורשת מפה לבנה, שמה עליה את החלות, וקונה לעצמי סלטים ומעדנים. בכל שבת כזו, אני שרה בעצמי זמירות שבת, ולאחר מכן קוראת מתוך ספר קבוע של סיפורי צדיקים. עוד לפני כן, אני יוצאת לתפילה במכון מאיר, שהיא ארוכה מאד, עם הרבה שירים, ושמחה לדעת שאני לא ממהרת לשום מקום, ויכולה להישאר בה עד לסופה. היתה לי פעם גם שבת אחת, שלפניה נקעתי את הרגל, ולא יכולתי לצאת מהבית בכלל. נשארתי לבדי בלי יכולת לזוז יותר מידי, ושלוש שעות לפני שבת הפתיעו אותי שתי חברות, עם אוכל שכל אחת מהן הכינה, וכך היה לי אוכל לכל השבת. הן לא תיאמו זאת ביניהן, והדבר חימם מאד את ליבי".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"זמירות שבת. לאכול אפשר גם ביום חול, או בסעודות אחרות של מצווה. דברי תורה אפשר תמיד לומר, אבל זמירות יש רק בשבת. אם יוצא לי להגיע למשפחה שבה לא שרים, הדבר בהחלט חסר לי, ואני חולמת על כך שיהיה לי בעל עם קול יפה, שישיר זמירות שבת וינגן את הקידוש בנעימה מיוחדת".  

איך את מאהיבה את השבת על ילדים?

"שבת אחת הגעתי לשמור על הילדים של אחותי, שהם תשעה במספר. לכל ילד שם יש ביום שישי תפקיד, לפי הגיל והיכולת שלו, והם עשו את התפקידים שלהם בנחת ובשמחה. ראיתי איך שהשיתוף הזה של הילדים בהכנות לשבת, מחבר אותם אליה".

שבת בלתי נשכחת

"יצא לי לנסוע לאומן יחד עם אמי, ועם הרבנית מרים ארוש וקבוצת נשים. זה היה בחודש כסליו, כשהשבתות נכנסות מוקדם, ואני לא הכרתי את רבי נחמן לפני כן בכלל. הגענו ביום שישי לציון, ומהר מאד הרגשתי שאני לא מסוגלת להתנתק ממנו. אחת הנשים אמרה שצריך לחזור לבתים כדי להתארגן לשבת, ואני אמרתי לה שאני מרגישה שהציון הוא הבית שלי. מאוחר יותר, עשינו קבלת שבת מיוחדת, וסעודת שבת עם הרבה שמחה. שרנו יחד כל הנשים, ובשלב מסוים גם קמנו לרקוד. זו היתה עבורי שבת מאד קדושה ומרוממת, של ניתוק מכל ששת ימות השבוע, וחיבור לה' עם המון שמחה".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד:

מוס שוקולד

רכיבים:

200 גרם שוקולד מריר

5 ביצים

רבע כוס סוכר

¾ כוס קצפת צמחית

שתי כפות מים

שתי כפות קוניאק / ברנדי / רום

 

אופן ההכנה:

ממיסים את השוקולד בסיר או במיקרוגל. מפרידים את הביצים ומקציפים את החלבונים. אחרי שהקצף מתייצב, מוסיפים לו רבע כוס סוכר, ו-¾ כוס קצפת צמחית, וממשיכים להקציף. את החלמונים שנותרו, מערבבים עם השוקולד המומס, ומוסיפים שתי כפות מים ושתי כפות קוניאק. שופכים את תערובת השוקולד לקערת הקצף, ועם המיקסר מקפלים את הכל בעדינות. מחלקים לכוסיות בעזרת מצקת, ומקררים לפחות חמש שעות.

בתיאבון!

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שליאורחים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה