חדשות בארץ

נתניהו: ישראל מקדמת תהליך נורמליזציה מואץ עם העולם הערבי והמוסלמי

ראש הממשלה, שדיבר בטקס האזכרה לראש הממשלה המנוח לוי אשכול, אמר כי "בימים אלה ישראל מקיימת מגעים עם חצי תריסר מדינות ערביות ומוסלמיות חשובות, שהיו עד לאחרונה עוינות לישראל"

נתניהו בטקס האזכרה לאשכול, היום (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)נתניהו בטקס האזכרה לאשכול, היום (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שלישי) כי ישראל פועלת בנמרצות לקדם את היחסים עם העולם הערבי והמוסלמי, בתהליך שבחלקו מתרחש מאחורי הקלעים. נתניהו אמר את הדברים בנאום שנשא בטקס האזכרה הממלכתי לזכרו של ראש הממשלה המנוח לוי אשכול, שנערך בהר הרצל.

נתניהו העלה על נס את מנהיגותו של אשכול, שכיהן כראש הממשלה בימי ההמתנה המתוחים שקדמו למלחמת ששת הימים: "לאשכול הייתה שעת מבחן גדולה מאוד, שעת המבחן הזאת הייתה תקופת המצור סביב ישראל לפני מלחמת ששת הימים. אשכול לא שש למלחמות מיותרות – שום מנהיג אחראי של מדינת ישראל לא ישוש למלחמות מיותרות. הוא הבין את מחיר המלחמה הזאת. אבל כשנכפתה עלינו מלחמה, היה לו ברור שעלינו להדוף אותה בעוצמה, ולהדוף את התוקפנות שמכוונת נגדנו".

"אמנם משה דיין החליף אותו כשר הביטחון כמה ימים לפני המלחמה", ציין נתניהו, "אבל צריך לומר בבירור – ניצחוננו המוחץ, כולל סילוק האיום הסורי ממצוקי רמת הגולן, הושג על ידי המוכנות של צה"ל שאשכול קידם בשנים לפני המלחמה. הניצחון המוחץ במלחמת ששת הימים היה מהנדבכים האיתנים בקיר הברזל שהקמנו מול העליונות הערבית, בדיוק כפי שחזה ז'בוטינסקי, שאשכול הביא את עצמותיו הנה להר הזה".

"רק כששכנינו ישתכנעו שעוצמתנו ונוכחותנו כאן הן עובדות מוגמרות, רק אז ישתכנעו חלק מהם לעשות עמנו שלום", הדגיש ראש הממשלה. "אנחנו מקדמים את תהליך ההכרה וההסכמה הזאת עם יתר שכנינו, לא עם כולם, אבל עם רובם, במלוא התנופה. אנחנו עושים זאת מול חלקים נרחבים של העולם הערבי והמוסלמי בתהליך נורמליזציה מואץ, שרק את חלקו רואה הציבור. אנחנו מקיימים את התהליך הזה גם בסתר, ובימים אלה ישראל מקיימת מגעים עם חצי תריסר מדינות ערביות ומוסלמיות חשובות, שהיו עד לאחרונה עוינות לישראל. זוהי בשורה חשובה מאין כמוה לחזון השלום – שלום מתוך עוצמה".

כזכור, בסוף חודש אוקטובר 2018 ביקר נתניהו בעומאן ונפגש עם שליטה, הסולטן קאבוס בן סעיד. חודש לאחר מכן הגיע נשיא צ'אד, אידריס דבי, לביקור היסטורי בישראל. לפני כחודשיים יצא נתניהו לביקור גומלין במדינה המוסלמית השוכנת במרכז יבשת אפריקה, והכריז יחד עם דבי על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות, שנותקו בראשית שנות ה- 70. בחודש שעבר השתתף נתניהו בוועידה הבינלאומית לשלום וביטחון במזרח התיכון שנערכה בוורשה. בוועידה השתתפו שרי חוץ ערביים, חלקם ממדינות המפרץ, ונתניהו הגדיר את ישיבתו עמם יחד בגלוי ואת הדיונים שערך עמם בדלתיים סגורות כשבירת טאבו. בשיחה עם כתבים בתום הוועידה הביע ראש הממשלה סיפוק מהעובדה שהבכירים הערביים תקפו בבוטות את איראן ודיברו על זכותה של ישראל להגן על עצמה: "כשדיברתי במושב הסגור, הם לא קמו והלכו, הם ישבו והקשיבו. הם אמרו שהם רוצים המשך מעשי למפגש הזה. יש הצעות להמשך, שלא אפרט אותן".

(וידאו: עומר מירון, לע"מ. סאונד: ניר שרף, לע"מ)

תגיות:נורמליזציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה