המדריך המלא לחינוך ילדים

הרב זמיר כהן - איך מטפלים בבעיות אכילה אצל ילדים?

תשובות לשאלות נפוצות בחינוך ילדים, מתוך ספרו החדש של הרב זמיר כהן. כתבה שביעית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שאלה: ילד המסרב לאכול, האם ללחוץ עליו שיאכל, או לאפשר לו להסתפק במעט המזון שהוא כן אוכל?

תשובה: הצורך לאכול הינו צורך טבעי, וכל ילד בריא אוכל כפי הנדרש לו. לכן אין טעם ובדרך כלל גם אין תועלת בהפעלת מכבש לחצים על הילד שיאכל. יש לזכור שכלל גדול הוא בחינוך: אין לבוא לכדי עימות עם הילד עבור דבר שאינו הכרחי.

זאת ועוד, לחץ מצד ההורים על הילד שיאכל, מעביר לילד מסר כי הוא עושה "טובה וחסד" עם הוריו כאשר הוא אוכל. ילד כזה עלול להשתמש ברצון הוריו שיאכל ככלי לקבלת תשומת לב יום יומית, באמצעות סירוב לאכול, במקום שיאכל בטבעיות כדבר שבשגרה. במקרה כזה מתברר שדווקא ההפצרה בו שיאכל, גורמת לו שלא יאכל.

לכן, כל עוד ניכר בילד שהוא מתפתח וגדל כראוי, אין צורך ואין שום ענין לגרום לו לאכול יותר מרצונו, רק משום שההורים בטוחים שאינו אוכל כמות מספקת לגילו. רק אם אינו עולה במשקל ואינו מתפתח כראוי, יש לנקוט בפעולות שונות כדי לגרום לו רצון לאכול, ואפילו לערוך בדיקה רפואית כדי לברר אם ישנה בעיה הגורמת לו לחוסר תיאבון. 

 

מפונק באכילה

שאלה: ילד בגיל שש מפונק בדברי מאכל, עד כדי שרוב סוגי המאכלים והתבשילים שבבית אינם מוצאים חן בעיניו. האם נכון לכפותו לאכול מהכל, ומה ניתן לעשות כדי להרגילו לאכול מכל המאכלים?

תשובה: בעוד הילד קטן וסקרן, נכון להטעימו ממגוון מאכלים המותרים לו באכילה באותו גיל, כדי שיתרגל למגוון הטעמים, ורובם יהיו מוכרים לו. ובכל מקרה, אין לכפות ילד לאכול או לטעום נגד רצונו, אלא רק להראות לו דוגמא אישית כאשר הוריו ואחיו אוכלים בסמוך אליו ומספרים זה לזה עד כמה הם מרוצים מאותו מאכל בריא וטוב, מבלי שירגיש שהדברים מכוונים אליו. לאחר כמה סעודות כאלה, בהם לא מציעים לו שיטעם ממה שסירב לטעום, ורק דיברו בינם לבין עצמם (במילים או בסימנים המובנים לילד) בשבח המאכל המדובר, הסיכוי גובר שירצה גם הוא לטעום ממנו.

יש לזכור שלכל אחד ואחת טעם אישי במזון, ואין מקום לכפות אדם לאכול מה שאינו חפץ בו. ובפרט שלעיתים סדר ההעדפות באכילתו של הילד נעוץ בחומרים שגופו זקוק להם ודורש אותם, בשונה מאחרים. לכן יש לתת לזמן לפעול, ולא להתעקש או לכפות.

במידה ומתברר שגופו של הילד דווקא חסר מרכיבים תזונתיים החיוניים לגוף, בגלל שאינו אוכל מזונות מסויימים, יש למצוא דרך לערבב אותם במאכלים האהובים עליו, או להשלימם בדרכים יצירתיות אחרות.

 

מבקש אוכל אחר

שאלה: האם נכון להיענות לבקשת/לדרישת ילד המעוניין שיכינו לו אוכל אחר?

תשובה: ילד המבקש ארוחה מסוימת למחר, או שמבקש בבוקר עבור הצהריים, ואין סיבה מיוחדת להימנע ממילוי משאלתו, הרי אדרבה, נכון לשמחו ולתת העדפה להכנת התבשיל שביקש. אבל אם לאחר שהאם טרחה והכינה ארוחה הטובה לכולם, וכעת הוא דורש שיבשלו עבורו משהו אחר בדווקא, בשום אופן אין להיכנע לדרישתו. כניעה לדרישה כזו, תחנך את הילד לשתלטנות ותלמד את הילד להכתיב להוריו כיצד לנהוג במקום שהוא יונהג על ידם (וראה עוד על כך בהרחבה לעיל בפרק "הצבת גדרים וגבולות").

המאמר מתוך ספרו של הרב זמיר כהן, "המדריך המלא לחינוך ילדים". להזמנה לחצו כאן.

תגיות:המדריך לחינוךאכילהילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה