חדשות יהדות

הרבנות הראשית נגד בניית גשר יהודית בשבת: הרפו מן הפגיעה בשבת

הרבנים הראשיים וחברי מועצת הרבנות הראשית קראו להפסיק את חילולי השבת המתבצעים במהלך הקמת הגשר והוסיפו כי השימוש בו בתום בנייתו יהיה בעייתי מבחינה הלכתית

  • י"ט אדר א' התשע"ט
אא

הרבנים הראשיים לישראל וחברי מועצת הרבנות הראשית יצאו במחאה נגד חילולי השבת המתבצעים במהלך הקמתו של גשר יהודית בתל אביב. כך דיווח הבוקר (ראשון) חנן גרינווד ב"ישראל היום".

על פי הידיעה, הרבנים חתמו על מכתב, ובו הביעו את כאבם על חילול השבת וקראו להפסיקו. הם הוסיפו כי השימוש בגשר - שנבנה מעל נתיבי איילון ומיועד להולכי רגל ולרוכבי אופניים - יהיה בעייתי מבחינה הלכתית.

"אנו מביעים מחאה וצער על התרבות חילולי השבת במדינה, ששמירת השבת היא הסמל הבולט ביותר שלה", פתחו הרבנים את מכתבם, "הדברים מכוונים לכל חילולי השבת שבפרהסיא, אבל בעיקר כנגד אותם הנעשים לדאבוננו תחת חסות הרשויות הממלכתיות. אי אפשר להבליג בראותנו פרויקט ציבורי כמו בניית גשר בתל אביב, אשר הולך ונבנה דווקא בימי שבת מבלי שיש לכך היתר הלכתי".

"יש בנעשה משום אובדן הזהות היהודית של המדינה", הדגישו הרבנים. "הבנייה נעשית בכספי הציבור שחלק גדול ממנו שומר שבת. בפרויקט שנבנה בשבת ניתן לומר שהשימוש בו ליהודי החרד לדבר ה' מעורר בעיות, עד שיהיה הדבר חס ושלום לזכר דיראון עולם".

"אנו קוראים איפוא לראשי הרשויות: הרפו כבר מן הדרך המכוערת של פגיעה בשבת, שהיא ככתוב בתורה האות שבין ישראל לאבינו שבשמיים. וכבר ידועה האימרה שיותר ממה שישראל שומרים על השבת, הרי השבת שומרת על ישראל".

את המכתב יזם רבה של ירושלים, הרב אריה שטרן, המכהן כיו"ר ועדת השבת של הרבנות הראשית, והוא נכתב בשיתוף פעולה עם הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף. על המכתב חתמו הרבנים הראשיים, הרב יוסף והרב דוד לאו, ושאר חברי מועצת הרבנות הראשית: הרב שטרן, רבה של מגדל העמק הרב יצחק דוד גרוסמן, רבה של רעננה הרב יצחק פרץ, רבה של קריית אונו הרב רצון ערוסי, רבה של צפת הרב שמואל אליהו, רבה של באר שבע הרב יהודה דרעי, רבה של נשר הרב יצחק לוי, רבה של כפר הרוא"ה הרב אליעזר שמחה וייס, ראש ישיבת "מרכז הרב" הרב יעקב שפירא, הרב שמעון אליטוב, הרב יצחק רלב"ג והרב יעקב רוז'ה. הרב הראשי לצה"ל, תת-אלוף הרב איל קרים, החבר אף הוא במועצת הרבנות, מנוע מלחתום על המכתב בשל תפקידו הרשמי.

כזכור, העבודות להקמת גשר יהודית בתל אביב החלו בחודש שעבר, תוך חילול שבת המוני. חברי הכנסת של המפלגות החרדיות הגיבו בכאב רב ובמחאות חריפות על חילולי השבת. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן (אגודת ישראל), אמר כי "ביצוע העבודות בעיצומה של שבת קודש מהווה פגיעה קשה במסורת ישראל, תוך זלזול ברגשות מאות אלפי שומרי מצוות, ומנוגד לסטטוס קוו בישראל. אני מוחה על כך בתוקף בשם רוב מוחלט של אזרחי ישראל הרואים בשמירת השבת ערך עליון לאורך הדורות". הוא הוסיף כי "מצב זה - בו קדושת השבת כיום המנוחה הלאומי נדרסת בפרהסיה בידי בג”צ ועיריית תל אביב ללא צורך אמיתי - לא יימשך. מתוך מחויבות ערכית לשמירת צביונה היהודי של המדינה, תפעל הנציגות החרדית לעגן בחוק ובהסכמים קואליציוניים את הצורך במניעת חילולי שבת בידי גופים ממשלתיים, בהתאם לסטטוס קוו הנהוג בישראל לאורך השנים".

ואילו יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני (דגל התורה), אמר: "השמחה לאיד של אלה שאיבדו כל צלם של יהדות, כשבכלל לא מדברים על הכרח שגם הוא לא נכון, אלא מדברים בשמחה על פגיעה כל כך קשה בשבת קודש - מאבדים כל זיק של יהדות ואינם ראויים להיות במערכת הציבורית בישראל. אנחנו נעשה כל מאמץ לתקן את החוק בעניין הזה על מנת ששבת לא תהפוך להיות יום שיפוצים של שונאי היהדות".

תגיות:חילול שבתמועצת הרבנות הראשיתגשר יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה