חדשות בארץ

תגובות לאיחוד בין גנץ ולפיד: "החיבור הזה מסוכן ליהדות"

יו"ר ש"ס אריה דרעי התחייב כי מפלגתו לא תשב בממשלה של גנץ ולפיד. בליכוד תקפו את ההסכם בין חוסן לישראל ויש עתיד והבהירו כי "הבחירה ברורה: זו או ממשלת שמאל של לפיד-גנץ בתמיכת גוש חוסם של המפלגות הערביות, או ממשלת ימין בראשות נתניהו"

  • ט"ז אדר א' התשע"ט
גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

המערכת הפוליטית סוערת הבוקר (חמישי) בעקבות הודעתן של מפלגות חוסן לישראל ויש עתיד על ההסכם שנחתם ביניהן לריצה משותפת לכנסת.

בש"ס מיהרו להוציא תגובה חריפה על האיחוד בין בני גנץ ויאיר לפיד: "החיבור הזה מסוכן ליהדות. גנץ, שתומך בנישואים אזרחיים ותחבורה בשבת, חבר ללפיד ששנאתו ליהדות ולדתיים אומנותו. הזהות היהודית בסכנה ואנחנו ניאבק בכל כוחנו למנוע מהם להקים ממשלה. ש״ס תומכת בנתניהו, והצבעה לש״ס תבטיח הקמת ממשלת ימין ושמירה על המסורת היהודית והזהות היהודית של מדינת ישראל".

בראיון לגלי צה"ל אמר שר הפנים אריה דרעי כי האיחוד בין גנץ ולפיד לא ישנה את המאזן בין הגושים הפוליטיים: "גוש הימין-דתיים-חרדים יישאר הגדול. הרוטציה ביניהם היא על הנייר ואין להם שום אפשרות להקים ממשלה. גנץ הפסיד הלילה. אם היה רץ לבד, הוא היה יכול להצטרף לממשלת נתניהו. הוא כנראה הכתיר את עצמו ברוטציה עם לפיד לראשות האופוזיציה". דרעי התחייב כי החרדים לא יישבו בממשלה של גנץ ולפיד וכי ש"ס בכל מצב תתמוך בנתניהו: "הסטטוס קוו נמצא בסכנה ונעשה כל שביכולתנו למנוע מגנץ ולפיד להיות בממשלה או שהם ירכיבו אותה".

גם ביהדות התורה דחו את האפשרות שיצטרפו לממשלה בראשות גנץ. חבר הכנסת יעקב אשר (דגל התורה) אמר, בראיון לרדיו "קול ברמה", כי "גנץ עשה טעות. אנחנו לא פסלנו אותו, אבל ברגע שלפיד חלק מהחיבור, זה סוף הסיפור".

מטעם הליכוד נמסר כי "הבחירה ברורה: זו או ממשלת שמאל של לפיד-גנץ בתמיכת גוש חוסם של המפלגות הערביות, או ממשלת ימין בראשות נתניהו". דובר מטה ההסברה של הליכוד, ארז תדמור, אמר כי "להיות ראש ממשלה זה הרבה יותר מלהיות איש צבא, וכבודם של הרמטכ"לים לשעבר במקומם מונח". בראיון לכאן רשת ב' ציין תדמור כי הניסיון ההיסטורי מוכיח ששילובם של רמטכ"לים בפוליטיקה בדרך כלל לא עלה יפה: "בדרך כלל זה הסתיים בפיאסקו, לעיתים בהתרסקות".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הגיב בחשבון הטוויטר שלו כי "הבוקר המטרה ברורה מתמיד – רק גוש ימין חזק ומאוחד בראשות הליכוד ונתניהו. כל בחירה אחרת תדרדר את ישראל עשרות שנים אחורה בביטחון ובכלכלה. אסור לחזור על טעויות שכבר התחרטנו עליהן בעבר!".

"תפקיד ראש הממשלה אינו קריוקי"

השר לשעבר ומועמד הליכוד לכנסת הקרובה, גדעון סער, מתח ביקורת על ההסכמה לרוטציה בראשות הממשלה שהושגה בין לפיד וגנץ: "רוטציה היתה רעיון מגוחך ב- 2015 ונותרה כזאת גם היום. סידור העבודה בין גנץ ללפיד רק מעיד שאיש מהם אינו בטוח במנהיגותו וביכולת לגבש סביבה תמיכה ציבורית רחבה. ויתור גנץ ללפיד על הראשות לא יהפוך גם את השני למתאים בעיני הציבור לתפקיד".

שר החינוך נפתלי בנט התייחס אף הוא לסיכום על רוטציה בראשות הממשלה ולהרכבה של הרשימה, שתכלול – בנוסף לגנץ וליעלון – גם את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שדחף מאחורי הקלעים לאיחוד בגוש השמאל-מרכז והחליט להצטרף אליו: "השילוב של שלושה רמטכ"לים בתא טייס אחד זה מתכון בטוח לאסון, בפרט שראשות הממשלה מועברת כמו איזה צעצוע ביניהם, וזה עוד לפני המישמש האידיאולוגי וחוסר הקוהרנטיות שמאפיין את הרשימה. זו רשימה נגד הוועדים – ובעד הוועדים, נגד חוק הלאום – ובעדו, נגד מדינה פלסטינית – ובעד מדינה פלסטינית. זו מפלגת הבלבול הלאומית".

מפלגת הבית היהודי-האיחוד הלאומי, שחתמה אתמול עם מפלגת עוצמה יהודית על בלוק טכני לריצה משותפת לכנסת, מסרה בתגובה: "הבוקר הוכח כי פעלנו באחריות לשמירה על הציונות הדתית וגוש הימין כולו. כעת ברור כי אל מול הסכנה הברורה של ממשלת שמאל בראשות גנץ וקידום תוכנית המאה של טראמפ, חייבים מפלגה ציונית דתית חזקה שתשמור על נתניהו בימין".

חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר כי "תפקיד ראש הממשלה הוא לא קריוקי שמחליפים כל שנתיים". בראיון לדב גיל-הר בכאן רשת ב' הבהיר יוגב כי הוא מעדיף את נתניהו "כראש ממשלה מנוסה הממשיך ומנווט את הספינה של ישראל בין היעדים השונים, והבית היהודי תהיה לידו כשותף הנאמן בממשלה הבאה".

אחת המפסידות הגדולות מהמפץ הפוליטי היא מפלגת העבודה, שעל פי סקרים שונים עלולה לספוג מכת מחץ ואולי אף להימחק. יו"ר סיעת העבודה, שלי יחימוביץ', הגדירה הבוקר את האיחוד כ"יצור כלאיים עמום שנולד ונוצר בידי משרדי פרסום ויחסי ציבור". בראיון לתוכנית הבוקר בחדשות 13, אמרה יחימוביץ': "מה ההשקפה המדינית שלהם? האם הם בעד פתרון שתי המדינות? מה השקפותיהם בנושא המשפט העליון? האם הם מפלגה סוציאל-דמוקרטית או מפלגה קפיטליסטית? מי הם אם לא חבורה מוזרה, מודבקת בטלאים טלאים?".

חבר הכנסת עמיר פרץ הגיב באופן מתון יותר על האיחוד בין חוסן לישראל ויש עתיד: "הציבור שרוצה שינוי התעורר למציאות חדשה. איחוד הכוחות המתונים בהובלתו של גנץ הוא צעד חשוב להחלפת השלטון. יחד עם זאת, כדי להחליף את דרכה של הממשלה האחרונה חייבים מפלגת עבודה חזקה".

ואילו יו"ר מרצ, חברת הכנסת תמר זנדברג – שמפלגתה אינה רחוקה בהרבה מאחוז החסימה ונעה בסקרים בין 4 ל- 5 מנדטים – פנתה הבוקר בקריאה למפלגת העבודה להגיע להסכמה על ריצה משותפת: "לאור האיחוד במרכז, זה הזמן לאיחוד בשמאל כדי להקים ממשלת שמאל-מרכז. מרצ תהפוך כל אבן על מנת שזה יקרה. יש לנו 12 שעות ואנחנו מזמינים את אבי גבאי לשולחן הדיונים באופן מיידי".

ובתוך כך, מפלגת עוצמה יהודית הודיעה כי נציגיה לכנסת ברשימה המשותפת עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי יהיו מיכאל בן ארי ועורך הדין איתמר בן גביר. הם ישובצו במקומות ה- 5 וה- 8 ברשימה. מצידו השני של הבלוק הטכני, יפעת ארליך - שהצטרפה לפני שבועיים למערכת הפוליטית כמועמדת מטעם הבית היהודי ומתחה אתמול במרכז המפלגה ביקורת נוקבת על ההסכם עם עוצמה יהודית - הודיעה על פרישתה. מהבית היהודי נמסר כי הוועדה הציבורית של המפלגה תתכנס היום לבחור מועמדת אחרת במקום ארליך שתשוריין במקום המיועד לאישה.

תגיות:בני גנץבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה