חדשות בארץ

כוס הקפה של השדרן: כך גייס החמאס פעילי טרור ביהודה ושומרון

השב"כ הצליח, בחסדי שמיים, לסכל ניסיונות של החמאס ברצועת עזה לגייס פלסטינים המתגוררים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים לביצוע פיגועי טרור. ארגון הטרור עשה שימוש בשדרני וכתבי ערוץ הלוויין "אל-אקסא" להעברת מסרים סמויים למגויסים הטריים

(צילום: תקשורת שב"כ)(צילום: תקשורת שב"כ)
אא

השב"כ התיר היום (רביעי) לפרסום כי חשף לאחרונה ניסיונות של יחידה חשאית של החמאס ברצועת עזה לגייס לפעילות טרור פלסטינים המתגוררים ביהודה ושומרון, וכן תושב מזרח ירושלים המחזיק בתעודת זהות ישראלית. הגיוס נעשה תוך שימוש בשידורי ערוץ הלוויין של החמאס, "אל-אקסא", להעברת מסרים חשאיים מעזה ליהודה ושומרון.

בשנים האחרונות עצרו השב"כ וצה"ל עשרות צעירים, ביניהם מספר נשים, מרחבי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים, אשר עמדו בקשר עם אנשי יחידה זו ופעלו בהנחייתם לבצע פיגועי תופת ביהודה ושומרון. בחודש אוקטובר האחרון נחשף כי בכירים בזרוע הצבאית של החמאס ברצועת עזה הקימו במהלך שנת 2015 תשתית חשאית וממוסדת לגיוס פעילי טרור בשטחי יהודה ושומרון תוך שימוש ברשתות החברתיות.

במהלך החקירה העדכנית נעצרו מספר פעילים ביהודה ושומרון, שגילו בחקירותיהם כי החמאס עשה שימוש בערוץ "אל-אקסא" כדי לגייסם ולהפעילם לביצוע פיגועי טרור. שדרנים וכתבים של הערוץ העזתי פועלים כחלק בלתי נפרד מהזרוע הצבאית של החמאס, שנעזרת בהם להעברת מסרים סמויים במסגרת שידורי הערוץ. מסרים אלו נועדו לאמת למגויסים הטריים מיהודה ושומרון כי הפעילות אליה גויסו אכן מבוצעת בהכוונת פעילי חמאס מרצועת עזה. בין מעבירי המסרים מעל מסכי "אל-אקסא" נמצאים אסלאם בדר, תושב ג'בליה, וראג'י המס המתגורר בעזה – שניהם פעילי חמאס ושדרנים מוכרים בערוץ.

שיטת הפעולה להעברת המסרים הייתה שימוש בקודים ששולבו בשידורי "אל-אקסא" לאחר שהוסכם עליהם מראש בין איש החמאס בעזה למגויס מיהודה ושומרון. באחד המקרים, כדי להוכיח לפעיל מגויס ביהודה ושומרון שהוא אכן משוחח עם פעיל חמאס מרצועת עזה, נאמר לו מבעוד מועד לצפות בשידורי ערוץ "אל-אקסא" במועד ספציפי, בו השדרן בטלוויזיה אמור להניח כוס שתייה בתחילת השידור ולומר משפט מתוך שיר. באמצעות הצפייה בשידור קיבל למעשה הפעיל ביהודה ושומרון אישור לדברים שנמסרו לו על ידי פעיל החמאס העזתי.

(וידיאו: תקשורת שב"כ)

אחד העצורים בפרשה הינו קותיבה אל-נואג'עה, בן 21, תושב העיירה יאטה שבאזור חברון. אל-נואג'עה נעצר על ידי השב"כ ב- 21 בדצמבר 2018. מחקירתו עלה כי לפני כשנה הוא החל לשוחח בפייסבוק עם פעיל חמאס מרצועת עזה בשם מוחמד ערביד. אל-נואג'עה סבר בתחילה שערביד הינו עיתונאי, מכיוון שבהפרות הסדר על גדר המערכת הצטלם ערביד עם חולצה עליה היה הכיתוב "PRESS". בנובמבר האחרון חיבר ערביד בין אל-נואג'עה לבין איש חמאס שהציג עצמו כפעיל הזרוע הצבאית של הארגון והציע לו לבצע פיגועי טרור בשם חמאס.

על מנת להוכיח לאל-נואג'עה שהוא משוחח עם חבר בזרוע הצבאית של חמאס, נאמר לו לבחור פסוק מהקוראן ולצפות למחרת בשידורי ערוץ "אל-אקסא" בו תשודר תוכנית טלוויזיה במהלכה ידבר השדרן על הפסוק אותו בחר. ואכן, למחרת נוכח אל-נואג'עה כי בתוכנית האמורה דובר על פסוק זה.

לאחר שגויס לחמאס, הורו פעילי חמאס לאל-נואג'עה לבצע פיגוע התאבדות באמצעות חגורת נפץ באוטובוס בעיר לוד. הוא היה אמור לקבל לידיו את חגורת הנפץ מספר ימים לאחר המועד בו נעצר.

אחמד אבו עישה, בן 23, תושב העיר שכם, נעצר ב- 26 לדצמבר 2018. הוא הודה בחקירתו כי גורמי חמאס ברצועה פנו אליו על מנת לקדם פעילות טרור. העברת המסרים אליו בוצעה תוך שימוש דומה שנעשה בערוץ "אל-אקסא". בעקבות הפנייה אליו, גייס אבו עישה את סעיד עיסא, פעיל חמאס בן 24 משכם, לצורך ביצוע פיגוע דקירה ביישוב ישראלי, זאת בהשראת הפיגוע בשנת 2011 בו נרצחו בני משפחת פוגל הי"ד.

מעורבותם של אנשי תקשורת עזתיים בפעילות הטרור של החמאס באה לידי ביטוי גם בגיוסו לארגון הטרור של בהאא שג'אעיה, בן 21, תושב הכפר דיר גריר בחבל בנימין. ש'גאעיה, סטודנט ללימודי דת באוניברסיטת אבו דיס, שימש גם כראש תא סטודנטים חשאי של החמאס באוניברסיטה בה למד.

במאי 2018 סיים שג'אעיה לרצות מאסר של שנתיים, שנגזרו עליו בעקבות הרשעתו בפעילות במסגרת חוליית טרור שגויסה על ידי חמאס-עזה במטרה לבצע פיגועי התאבדות וירי כנגד ישראלים. ב- 16 לדצמבר 2018 הוא נעצר לחקירה בשב"כ. בחקירתו עלה כי מספר חודשים לאחר שחרורו מהמאסר, יצר עמו פעיל חמאס מרצועת עזה קשר בפייסבוק, הציע לו לקחת חלק בפעילות צבאית וציין בפניו כי אנשים מתחנת "אל-אקסא" מציעים לו לפעול בחמאס. הפעיל מרצועת עזה עמו שוחח הוא מוסא עליאן, איש חמאס בן 24, מג'בליה, אשר מזדהה ברשתות חברתיות כעיתונאי.

עצורים נוספים בפרשה שנחשפה היום הם עלאא שראונה, בן 26, תושב סילואן שבמזרח ירושלים המחזיק בתעודת זהות כחולה. שראונה נעצר בתחילת השנה, ובחקירתו הודה כי גויס על ידי פעילי הזרוע הצבאית של החמאס ברצועה כדי להקים חוליה צבאית. הפעילים – מוחמד ערביד, מוחמד אבו כויכ ומוחמד עקל – שלחו אותו לבצע משימות שונות, כגון צילום מרכזי עניין בירושלים.

כזכור, הבניין בו שכנו אולפני ערוץ "אל-אקסא" בעיר עזה הוחרב בהפצצה של חיל האוויר בחודש נובמבר האחרון. השימוש של אנשי הזרוע הצבאית של חמאס בערוץ למטרות טרור היווה נדבך משמעותי בהחלטה לשטח את הבניין.

בעקבות החשיפה האחרונה, אמר גורם בכיר בשב"כ כי "פעילות זו, של הזרוע הצבאית של חמאס, מצטרפת לשורה ארוכה של ניסיונות פיגוע של חמאס רצועת עזה באמצעות גיוס פעילים באיו"ש ובמזרח ירושלים, אשר סוכלו על ידי שירות הביטחון הכללי בשנים האחרונות ועד כה הובילו למאסרם של עשרות צעירים בירושלים, יהודה ושומרון. ניסיונות חמאס להניע פעילות זו, למרות הכישלונות החוזרים ונשנים, מעידים על האסטרטגיה בה בחרו ראשי החמאס, לנסות ולערער את היציבות באיו"ש בכל מחיר". הבכיר הוסיף כי "המשך פעילות מנגנון פיגועים חשאי המופעל על ידי בכירי חמאס ברצועת עזה מהווה גורם מערער מרכזי ומסוכן אשר מייצר איום מהותי ומיידי על היציבות באזור, וזאת בדגש על נחישות גורמי חמאס לגייס לפעילות צבאית פעילים תושבי מזרח ירושלים אשר מחזיקים בבעלותם תעודות זהות כחולות ונגישים לשטחי ישראל".

תגיות:חמאסרצועת עזהשב"כ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה