גולשים כותבים

כמה שווה דירוג האשראי שלך אצל ריבונו של עולם?

ככל שאתה עומד בהתחייבויות הכספיות שלך, מגדילים לך את מסגרת האשראי, ונקודות הקרדיט שלך גדלות. כך זה גם אצל הקב"ה

  • ח' אדר א' התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני חיה בארצות הברית ב-17 שנים האחרונות.  בתחילת דרכי באמריקה הגדולה הייתי צריכה להתחיל הכל מהתחלה. לעבור תיאוריה, טסט, להוציא תעודת זהות, מספר פספורט חדש וכמובן לפתוח חשבון בנק ולהזמין כרטיס אשראי. השיטה של האשראי פה באמריקה שונה מישראל. בהתחלה אתה מקבל כרטיס עם קרדיט של סכום מסוים, כמו 500 דולר, ומתחיל להשתמש בו. אם אתה משלם בזמן לאורך תקופה את החיובים, משתמש בכרטיס ומראה בעיקרון שאתה לקוח אמין למשך תקופה מסוימת, יגדילו לך את האשראי, ובמקום 500 דולר שמתאפשר לך לבזבז - יעלו לך ל-1000, וכך הלאה עם הזמן שעובר. לא רק את האשראי מעלים, אלא גם את נקודות הקרדיט שיש לך. בארצות הברית, כל רכישה משמעותית שאתה עושה, כמו קניית רכב או בית, מבקשים לדעת מה הקרדיט שלך. לפי מידת האמינות שלך והשימוש בכרטיס, חברות האשראי מדרגות את נקודות הקרדיט שלך. 800 זה הכי גבוה, נחשב לקרדיט יוצא מן הכלל. 650 זה כבר טוב פחות, ומתחת לזה המצב כבר בעייתי יותר, ולא בטוח שכל הרכישות שתבקש לבצע יאושרו, ואם כן - אז בתנאים לא פשוטים, עם ריבית גבוהה.
גם אני התחלתי את דרכי עם הזמנת כרטיס אשראי ולקח לי זמן להתרגל ולהבין את השיטה.

במקביל להתאקלמות שלי בארצות הברית גם התחלתי תהליך של חזרה בתשובה, ויום אחד עלתה בי מחשבה שלא קיבלתי אשראי רק מחברות האשראי שלי, אלא קבלתי אשראי עם החיים שלי, מהקדוש ברוך הוא. כל בריה שבאה לעולם מקבלת אשראי - חיים. כל אחד עם הסכום שקיבל. אחד עם משפחה אמידה, אחד עם משפחה קשת יום; אחד עם יופי והשני עם כישרונות אתלטיים. כולנו קבלנו מתנות. אשראי בחינם מהקדוש ברוך הוא. עכשיו התפקיד שלנו הוא לבנות את האשראי. איך?
גם אנחנו צריכים להוכיח שאנחנו לקוחות נאמנים. קבלנו אשראי, אך עם זאת, צריכים לעמוד בהתחייבויות ובתשלומים. כיהודים, ההתחייבויות שלנו הן קיום המצוות, וכמובן - הן צריכות להיות בזמנים המתאימים. לתפילת שחרית, מנחה וערבית יש זמנים שאם עוברים אותם - הן כבר לא תקפות. השבת והדלקת הנרות מתחילות בשעה מדויקת ומסתיימות בשעה מדויקת. יש זמנים של טהרת האישה, מועדים לחגים - הכל צריך להיות מדויק, ואם יהודי לא עומד בהתחייבות שלו לבורא עולם, שנתן לו אשראי נדיב כל כך - הוא פוגע בקרדיט הרוחני שלו. אדם שמקפיד לקיים מצוות בונה לו את הקרדיט הרוחני, ומקבל אשראי גבוה יותר. הוא עומד בניסיונות, ובורא עולם סומך עליו ונותן לו אשראי גבוה יותר – אם זו פרנסה בריאות, נחת מהילדים או שכר גבוה לעולם הבא. אדם שפגע בקרדיט שלו ולא עמד בהסכמים ובחובותיו, יתקל בקשיים בהמשך הדרך. הפרנסה , השידוך, הבריאות - לא יבואו  בקלות. ככל שהוא לא יכבד את חובותיו, שקיבל עם האשראי - כך יפגע בנקודות האשראי שצבר, הדירוג שלו יהיה נמוך יותר והקשיים יערמו.

זה לא עונש מבורא עולם. זה ההסכם שנחתם מראש בין הקדוש ברוך הוא לעם ישראל . "אם בחוקותי תלכו" - תבוא עליכם הברכה, ואם לא תלכו בהם, הקללות יבואו עליכם .
הקדוש ברוך הוא הוא אמת, ואם זה מה שכתב לנו בתורה הקדושה - זה מה שיהיה. הקדוש ברוך הוא ברא את מידת הרחמים שנתנה לנו אשראי, אך גם את מידת הדין שתבקש את התשלומים שאנחנו חייבים. כשלא משלמים, מידת הדין מקטרגת ודורשת את מה שחייבים לה. היא ההוצאה לפועל. לא שילמת - יקחו לך את הרכוש, ובמקרה הגרוע – את הבריאות או את החיים .
הקדוש ברוך הוא אמנם אמת, אך גם רחמן. א-ל רחום וחנון, ארך אפיים ורב חסד. אם רק תבקש לתקן את מה שקלקלת, הוא מוכן למחוק לך את כל החובות. הוא אפילו לא מבקש שתחזיר את מה שלקחת ולא שילמת. הוא מוחק לך את החובות אם רק עשית תשובה! לא התפללת? לא שמרת כשרות? לא הנחת תפילין? לא שמרת את הברית ?אתה עושה תשובה: 1. מכיר בחטא שעשית, 2. מתוודה עליו, 3. מתחרט עליו ו-4. מקבל על עצמך לא לחזור על כך. זהו, נמחק.

עכשיו, מה האדם צריך לעשות מנקודת האפס? לבנות שוב את הקרדיט שלו. הוא מתחיל לעמוד בחוקים שניתנו לו, מקיים את המצוות - ולאט לאט בונה לו את הקרדיט הרוחני שלו, ומוכיח לחברת האשראי הגדולה בעולם - בורא עולם, שהוא לקוח נאמן, יהודי נאמן לבוראו.

התהליך לא פשוט. בתחילת דרכי בעולם התשובה, הבנתי שעשיתי תשובה, אך לא כל תפילותי יענו מידית. אני צריכה לבנות את הקרדיט שלי. קלקלתי הרבה בשלושים השנים הראשונות. אמנם השם מחק, אך הוא עדיין בוחן אותי ומעמיד לי ניסיונות, כדי לראות עד כמה אני נאמנה אליו. אסור להתייאש ולחשוב שאם חזרנו בתשובה הכל צריך להיות על דרך המלך. אנחנו קלקלנו, ועכשיו בונים מחדש. בורא עולם הוא רחמן, וכל מצווה שאתה ממשיך לעשות אינה הולכת ריקם, ומצטברת לקרדיט הרוחני שלך.

שבעזרת השם כולנו נזכה לעמוד בהתחייבויות שקיבלנו כיהודים, ונזכה לקרדיט הכי טוב מבורא עולם.

תגיות:גולשים כותביםבורא עולםדירוג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה