פיתוח האישיות

4 שלבים לקבלת שפע רוחני

כיצד נקבל שפע רוחני, ונתחבר למקור האלוקי? על ידי ביטול עצמי, קבלת השפע, התבוננות וניתוח הנתונים, סיכום והפנמת המידע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרק הקודם נתבאר כיצד על ידי נשימות הלב ניתן לחזק את הרגשת החיבור לבורא העולם, כעת נבאר כיצד על ידי שליטה על הנשימות שיהיו בצורה מכוונת ניתן להתעלות רוחנית.

נקדים לדברינו את דברי המגיד ממעזריטש, המבאר את האופן שבו ניתן לקבל השגה רוחנית חדשה, ובמילים אחרות: הארה והברקה שכלית.

הברקה שכלית אמיתית, שאינה מבוססת על מידע קודם אלא על שפע שכלי חדש, הוא פועל יוצא מחיבור הנפש – המרכז הרוחני שממנו מורכב האדם, אל צור מחצבתה ומקורה.

מקור הנפש השוכן בגוף האדם, הוא החלק האלוקי השוכן באיש הישראלי, המכונה "נשמה", והוא הוא המחבר בקשר ישיר ובלתי סופי את האד לאור האלוקי בכללותו ואל הבורא יתברך שמו.

כדי לקבל שפע אלוקי חדש ומחודש, עלינו להתחבר למקור אלוקי זה, ואין כלל חילוק אם מדובר בהבנה שכלית בהבנת סוגיה לימודית, או בפתירת בעיה כל שהיא המעיקה עלינו. לא משנה אם מדובר בפתירת מבוך רוחני או צרה גשמית, כל עוד אנו רוצים הברקה שכלית אמיתית, שתביא לפתרון אמיתי, עלינו לקבל הברקה שנשאבת מהמקור האלוקי, ולשם כך אנו נצרכים להתחבר למקור האלוקי.

גדול החכמים, הלא הוא המגיד ממעזריטש מתאר לנו ארבעת שלבים שעל ידם נוכל לקבל את השפע האלוקי. המגיד עצמו מתייחס לפתירת מבוך רוחני בהבנת הענין הנלמד, ובהתאם לכך נביא את דבריו הברורים – בצורה שבה המגיד מסביר את הדרך לקבלת שפע שכלי, אך בהמשך נביא את הכללים לחיי היום יום, ולהבאת התחדשות שכלית מחודשת בכל ענין שהוא.

דרך זו למעשה מחולקת בפועל לארבעת שלבים מקדימים, וארבעת שלבים מעשיים:

ארבעה שלבים מקדימים: שלב ראשון - הכרת הסוגיה, הלימוד בפשטות לדעת ולהבין את שבילי הסוגיה הנלמדת. שלב שני - התעמקות, חתירה להבנה עמוקה יותר של הדברים. שלב שלישי - העלאת הקושיות המתעוררות ומתגלות תוך כדי העיון. שלב רביעי - בלבול וחוסר בהירות [שזה פועל יוצא מהעלאת הקושיות והרצון לתרצם] הגורמים להכרה באפסות ההבנה האנושית.

ארבעה שלבים אלו ניתן להמשיל לאדם העולה בסולם מדרגות, במטרה להגיע לראש הסולם הפסגה אליה הוא שואף, ועולה מדרגה אחר מדרגה, נמצא כי בכל שלב שעולה, מתקרב הוא למטרה הרצויה.

כעת נסביר את ארבעת השלבים העיקריים, שהינם שלבים בסולם העולה השמימה, להבהרת הסוגיות העיוניות:

ארבעה שלבים מעשיים:

השלב הראשון – מבוכה, ביטול והרגשת האין (כתר)

אם אמנם על ידי הקושיות המתעוררות בעיון בסוגיה, נגרם חוסר בהירות ובלבול, אבל כידוע  שלב זה הוא החשוב ביותר להבנה אמיתית של החומר הנלמד, ואדרבא כתוצאה מהבלבול והמבוכה של אי הבנת הסוגיה, מתעורר באדם רצון וחשק עמוק ביותר להבין את הסוגיה לעומקה, רצון שמשולב עם ההכרה באפסות יכולת האדם להבין את חכמת התורה העמוקה והרחבה מני ים.

הכרה זאת מביאה לכך, שהכח השכלי מתנתק מדרגתו הרגילה, ומתקרב למקור כוחות השכל, שהוא הכוח האלוקי שממנו נחצבו כל כוחות השכל.

שלב זה שהאדם מחשיב את עצמו ל"אין" מוחלט, נקרא בתואר "כתר".

השלב השני–  קבלת השפע, שמחה והרחבת הדעת (חכמה)

ההתנוצצות האלוקית בשכל האדם, אשר מבחינה גולמית אוצרת בתוכה את כל ההבנה העתידה להתגלות במוח האדם.

אמנם, מבחינה מעשית דווקא משום שהתנוצצות אלוקית זו, מהווה כעין מעבר בין הכוח האלקי האין סופי לבין הכוח השכלי, והינה דרגה רוחנית גבוהה כל כך, היא אינה מתוארת ככוח שכלי, אלא רק כהברקה על שכלית, אשר היא היא מקור כח השכל.

ההרגשה המתלווה עם התנוצצות כוח זה, הוא כי הענין שהיה קשה או במילים אחרות - חשוך ואפל - מקודם לכן, מתבהר ומואר, והמבוכה אשר האדם היה נתון בה – אינה מעיקה עליו יותר.

זהו השלב הנקרא בלשון תורת החסידות "כח מה". מצד אחד יש בו "כח" שכלי, אבל הוא עדיין "מה" – בלתי ניתן להגדרה, אך שני מילים אלו מהוות יחדיו את ה"חכמה".

נמצא, כי שלב זה הוא השלב השני בקבלת השפע הרוחני, המכונה "חכמה".

השלב השלישי – התבוננות וניתוח הנתונים (בינה)

שלב ההתבוננות המחודשת בסוגיה, לאחר ההארה השכלית המחודשת. בשלב זה האדם מתבונן שוב בסוגיה ובקושיות שגרמו מקודם למבוכה ובלבול, ומבין כיצד הקושיות התעוררות רק כתוצאה מחוסר ידע, ובהבנה העמוקה שאליה זכה כעת.

נמצא כי שלב זה הוא השלב השלישי בקבלת השפע, הנקרא "בינה", מלשון התבוננות.

השלב הרביעי – סיכום והפנמת המידע (דעת)

שלב המסקנות – האדם מסכם את ההבנה השכלית ומסיק את כל המסקנות ההשלכות הנגזרות ממנה, כך שככל שהוא מאריך בשלב זה יותר, ההבנה השכלית חודרת לעומק נבכיו וחדרי נפשו באופן קבוע ומוחשי.

שלב זה מכונה "דעת", שהוא המחבר את תודעת האדם באופן מוחלט, לשפע השכלי שחדר למוחו, והחל משלב זה השפע השכלי הופך להיות חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלו, והוא עתיד להשליך את השפעותיו על כל תהליכי המחשבה ועל כל כוחות הנפש שבנפש האדם שעבר את כל ארבעת שלבים אלו.

נמצא כי שלב זה מכונה בתורת הקבלה "דעת", הוא השלב הרביעי והסופי בקבלת השפע השכלי.

בפרק הבא נביא את ארבעת השלבים לפסים מעשיים.

לכל מאמרי "הרפיה חיובית" של הרב יהודה וינגרטן, לחצו כאן.

הרב יהודה וינגרטן הוא יו"ר מכון יסוד החסידות וארגון "יסודות החינוך". Y3268992@gmail.com

לרכישת הספר "חסידות מפורשת" של הרב וינגרטן בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:שפע רוחניבורא עולם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה