עובדות ביהדות

המלאך גבריאל: 10 עובדות מרגשות על המלאך גבריאל, שהשמיד בין לילה את כל מחנה אשור

גבריאל רצה להשמיד את ישראל כיוון שלא עשו תשובה, אמר לו הקב"ה: "לא תעשה, יש בהם בני אדם שעושים צדקה אלו עם אלו". 10 עובדות מרגשות וייחודיות על המלאך גבריאל

  • כ"ד שבט התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. גבריאל הוא שמו של המלאך העומד בראש מחנה גבריאל, שהם המלאכים העובדים בבחינת יראה ופחד. מחנה גבריאל נמשך מפני שור שבמרכבה, העומד לצד צפון, שהוא צד הגבורה.

2. המלאך גבריאל הוא אחד מארבעת המלאכים (מיכאל, גבריאל, אוריאל ורפאל) העומדים לפני כיסא הכבוד ותפקידם להשגיח ולשמור על ארבע כנפות הארץ.

3. המלאך גבריאל הוא המלאך הממונה על הדין בעולם - גבורות ה'. הוא השליח לעשות דינים בכל מי שצריך.

4. הזוהר על פרשת משפטים (פז) מבאר את הפסוק: "השם עבים רכובו" – כך: "'השם עבים רכובו' - זהו מיכאל וגבריאל, אלו הם עבים, 'המהלך על כנפי רוח' - לתת רפואה לעולם, וזהו רפאל, מכאן ומהלאה 'עושה מלאכיו רוחות'".

5. הזוהר (פקודי ר) מבאר כי גבריאל נתמנה שליח לעולם הזה, וכל שליח שנתמנה לעולם הזה צריך להתלבש בלבושים של עולם הזה, וכן העמדנו בסוד הנשמה, כשעולית למעלה היא מתלבשת בלבוש כעין של מעלה, כדי להיות שם, וכן כשיורדת מלמעלה למטה".

6. במסכת פסחים מובא תיאור מרגש על המלאך גבריאל: "'ואמת ה' לעולם' -  גבריאל אמרו, בשעה שהפיל נמרוד הרשע את אברהם אבינו לתוך כבשן האש, אמר גבריאל לפני הקב"ה: 'רבונו של עולם, ארד ואצנן ואציל את הצדיק מכבשן האש', אמר לו הקב"ה: 'אני יחיד בעולמי והוא יחיד בעולמו, נאה ליחיד להציל את היחיד', ולפי שהקב"ה אינו מקפח שכר כל בריה, אמר: 'תזכה ותציל לשולשה מבני בניו'. ממשיכה הגמרא ומביאה דעה נוספת: "דרש רבי שמעון השילוני: 'בשעה שהפיל נבוכדנצר חנניה מישאל ועזריה לתוך כבשן האש, עמד יורקמו שר הברד לפני הקב"ה, אמר לפניו: 'רבונו של עולם, ארד ואצנן את הכבשן ואציל לצדיקים הללו מכבשן האש', אמר לו גבריאל: 'אין גבורתו של הקב"ה בכך, שאתה שר ברד, והכל יודעין שהמים מכבין את האש, אלא אני שר של אש ארד ואקרר מבפנים ואקדיח מבחוץ, ואעשה נס בתוך נס', אמר לו הקב"ה: 'רד', באותה שעה פתח גבריאל ואמר: 'ואמת ה' לעולם'". (פסחים קיח א)

7. באבות דרבי נתן (פרק ב) מובא תיאורו של המלאך גבריאל, כאשר המסקנה היא – שאם זהו תיאורו של גבראל, שהוא אחד מני אלפי אלפים המשרתים את הקב"ה – קל וחומר על כבודו וקדושתו של מי שברא את העולם. כה מבאר המדרש את הפסוק ביחזקאל: "והנה כבוד אלקי ישראל בא מדרך הקדים וקולו כקול מים רבים והארץ האירה מכבודו" -  'כקול מים רבים' זה גבריאל המלאך, 'והארץ האירה מכבודו' - אלו פני השכינה, והלא דברים קל וחומר: מה גבריאל שהוא אחד מאלף אלפי אלפים וריבי רבבות שעומדים לפניו קולו הולך מסוף העולם ועד סופו, מלך מלכי המלכים הקב"ה שברא את כל העולם... על אחת כמה וכמה".

8. בילקוט שמעוני מובא מדרש נפלא על כוחה של הצדקה, המצילה את העם כולו מצרות גדולות. כה נאמר: "'ויאמר אל האיש לבוש הבדים, ויאמר, הקב"ה אמר למלאך והמלאך אמר לכרוב, אמר לו: 'הקב"ה גזר עלי, ואני אין לי רשות להיכנס, אלא עשה עמי צדקה ותן לי שני גחלים', מיד: 'וישא ויתן אל חפני לבוש הבדים', רבי פנחס אומר: 'הפשירן ונתנם לו', רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי: 'הגחלים היו עוממות בידו של גבריאל, סבור שמא ישראל עושים תשובה, כיון שלא עשו תשובה - ביקש לזרקן עליהם ולקעקע ביצתן, אמר לו הקב"ה גבריאל: 'לא תעשה, יש בהם בני אדם שעושים צדקה אלו עם אלו', שנאמר: 'וירא לכרובים תבנית יד'". (ילקוט שמעוני על מלכים א פרק כ, רכ)

9. המלאך שהרג בן לילה את 185,000 חיילי סנחריב היה גבריאל. כה דברי רבי אליעזר הגדול: "בשעה שראה נבוכדנצר את גבריאל נזדעזעו כל איבריו, ואמר: 'זהו מלאך שראיתי במלחמת סנחריב שנדמה כביבית קטנה של אש ושרף את כל מחנהו'". (דניאל פרק ג, תתרסב)

נס הצלת עם ישראל ממחנהו העצום של סנחריב מבואר בהרחבה בספר מלכים. "וַיֵּצֵא מַלְאַךְ ה' וַיַּכֶּה בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר מֵאָה שְׁמוֹנִים ‏וַחֲמִשָּׁה אָלֶף. וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וְהִנֵּה כֻלָּם ‏פְּגָרִים מֵתִים. וַיִּסַּע וַיֵּלֶךְ, וַיָּשָׁב סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר, ‏וַיֵּשֶׁב בְּנִינְוֵה". להרחבה אודות הנס, לחצו כאן.

10. סגולה ידועה לשמירה היא לומר לפני השינה את הפסוק: "בשם ה' אלוקי יִשְׂרָאֵל. מִימִינִי מִיכָאֵל. וּמִשְּׂמֹאלִי גַּבְרִיאֵל. וּמִלְּפָנַי אוּרִיאֵל. וּמֵאֲחוֹרַי רְפָאֵל. וְעַל רֹאשִׁי שְׁכִינַת אֵל" 3 פעמים.

תגיות:עובדות ביהדותהמלאך גבריאל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה