הרב יצחק דוד גרוסמן

מה גרם לכומר דאון קייץ' ליבסט להתגייר? הרב גרוסמן בסיפור מפעים

מה מביא כומר אדוק להתגייר? "פתחתי את ספר הרמב"ם, וגיליתי שהוא כתב לפני 800 שנה - את התגליות העדכניות ביותר באוניברסיטה, ולא היה לו טלסקופ"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שמעון בוסקילה הוא בוגר מוסדות "מגדל אור", ומתגורר בסמיכות לחותנו, ידידי ר' יהודה שכטר, בפלורידה. במסגרת מסעותי לחו"ל, כשאני שוהה בפלורידה, נוהג אני להתאכסן אצל תלמידי וידידי משכבר, המארחני בסבר פנים יפות.

באחת ההזדמנויות שח שמעון בפני כי בדרומה של פלורידה חי ומתגורר יהודי גר-צדק, שבעברו היה כומר גדול ולו נתינים רבים, אך הוא עזב הכול והפך ליהודי ירא ושלם. אמרתי לשמעון שעז חפצי ורצוני לפגוש באותו כומר שעשה צעד גדול שכזה. מעניין אותי לשמוע ממנו מה היה הדחף והמניע שלו.

מתברר שאברהם גר-הצדק מתגורר בדרומה של פלורידה, מרחק של כמה שעות נסיעה. כשהגענו פגשנו יהודי עבדקן שכל עברו נמחק ממנו. אין כל זכר למה שהיה לפני לא הרבה זמן. לאחר מילות נימוס ביקשתי ממנו שיבאר לי מה הניע אותו להתגייר. כזו מהפכה – מכומר אדוק ליהודי דתי. מה הביא אותו להכיר באלוקי שמים וארץ?

במקום תשובה, מבקש ממני אברהם לצאת עמו החוצה אל עבר החצר. במרכזה של החצר, הגדולה יותר מהבית, עמד בית נוסף ענק ממדים. "מה זה?" שאלתי, ור' אברהם השיב: "כבר תראו, כבוד הרב". הקפנו את הבית הענק מכל צדדיו, ואז נגלה הפתח. כשר' אברהם פתח את הדלת, הבנתי הכול. הוא אסטרונאוט, או סתם חוזה בכוכבים.

"מה פשר הטלסקופיים הענקיים הללו?", אני תמה, "ומה עושים כאן המיקרוסקופים הרבים מספור?".

"יישב נא כבוד הרב", מציע לי אברהם בן אברהם גר הצדק, וחושף בפני את סיפורו הלא ייאמן. "מקטנותי נמשך הייתי לאסטרולוגיה. צבא השמים, כוכבי הלכת, הגלגלים והתנועות היו מזוני העיקרי. נברתי בספריות אחר הספרים המתעדים את מהלכי השמש והירח, הכוכבים והמזלות. זה היה ה'הובי' שלי.

"המכשיר הזה", הוא מצביע על טלסקופ ענק שניצב בטבורו של הבית, "עולה יותר משני מיליון דולר". הוא הצמיד את המשקפת לעיני, ובתוך רגע חשתי כמו הייתי נוגע בירח. בתוך כך סיפר לי כי ה-סי-בי-אס, אחת מרשתות התקשורת הגדולות ביותר בארצות-הברית, לוקחת ממנו את נתוני מזג האוויר.

כך חי הכומר דאון קייץ' ליבסט כל ימיו בין שמים וכוכבים, עד שגילה את האמת.

* * *

לפני שהמשיך אברהם בתיאוריו, אמרתי לו כי הגר הראשון בתולדות עם ישראל היה גם הוא כומר, יתרו, שעליו נאמר בתורה כֹּהֵן מִדְיָן. מה משך את יתרו ליהדות? אומר רש"י: "מה שמועה שמע ובא? – קריעת ים-סוף ומלחמת עמלק".

יתרו עזב הכול, כי מסתבר ששמע שמיעה מיוחדת שלא שמעו אחרים. שהרי בקריעת ים-סוף כתוב (שמות ט"ו, י"ד) שִׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן חֵיל אָחַז יֹשְׁבֵי פְּלֶשֶׁת. אם כן, אם כל העולם שמע, למה דווקא ליתרו נתייחדה השמיעה? מה הוא שמע שהם לא שמעו?

מבאר רבי אליהו דסלר זצ"ל בספרו מכתב מאליהו, שעל יתרו נאמר ש"לא הניח עבודה זרה בעולם שלא עבד אותה". מכך נראה בעליל כי היתה טבועה בו מידת האמת. הוא היה דורש ומבקש וכל ימיו תר ומחפש אחר האמת הנעדרת, ולכך ניסה אליל אחרי אליל.

מכיוון שדבק במידת האמת, זכה יתרו כי ה' יתברך השמיע לו את מעשי הנסים והנפלאות. ואולם שאר אומות העולם, שקר ענתה נפשם, ואף שלא ראו כל תוחלת בעבודה זרה, המשיכו לדבוק בה. לכן לא זכו לשמוע את נסי הקב"ה.

ידועים דברי הזוהר הקדוש: עד שלא בא יתרו והודה לקדוש-ברוך-הוא, לא ניתנה תורה. אמר יתרו: "עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי גָּדוֹל ה'", הוא גרם עלייה גדולה בכל העולמות, עד שהקב"ה נתן לעם ישראל את התורה. מה הסיבה לכך?

התשובה היא שכאשר אדם כמותו, שעבד את כל האלילים, בא ומודה לקב"ה, הוא מביא לידי ביטוי את גדולתה של האמת האלוקית, וכך החושך עצמו נהפך לאור, ככתוב (קהלת ב', י"ג): "יִתְרוֹן הָאוֹר מִן הַחֹשֶׁךְ". לכן היתה ההתקרבות של יתרו הכנה לקבלת התורה, כי התכלית של התורה היא להפוך את העולם הגשמי לעולם אלוקי. יתרו – שהיה משועבד לכל סוגי העבודה זרה, לחושך הגדול ביותר, הפך בעצמו לאור המאיר. זו ההכנה האמיתית לקבלת התורה.

* * *

כשמוע בן שיחי ר' אברהם את הדברים, הרים ידיו כלפי מעלה ואמר: "מעיד אני עלי שמים וארץ שזכיתי להכיר את בוראי דווקא מתוך חיפוש אחר האמת.

"בעוד אני נובר בספרים אחר תנועות השמים, גיליתי ספר קדמון יהודי בשם היד החזקה. כשעיינתי בדברי רבנו משה בן מימון בספר המדע עמדתי כמשתומם. כל מה שלמדתי והשתלמתי משך שנים באוניברסיטה, וקיבלתי עליו תעודות ודיפלומות – הכול כתוב שחור על גבי לבן על דפי הרמב"ם, שכתב לפני למעלה מ-800 שנה, כשעדיין לא היו טלסקופים בעולם.

"לא מצאתי את נפשי, והתחלתי לחקור אחרי הרמב"ם וחיבוריו. מתברר כי היד החזקה הוא שמם של 14 חלקי ספרו. פתחתי את חלקו הראשון, הלכות יסודי התורה פרק א', והתחלתי לקרוא: 'יסוד היסודות ועמוד החוכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל נמצא, וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו'.

"עצרתי משטף הקריאה ואמרתי לעצמי: אם מה שכתב הרמב"ם בספר המדע הוא אמת לאמיתה, גם דבריו בהלכות יסודי התורה אמת, ואני רוצה ללכת אחר האמת הזו.

"ברוך ה', גיליתי את האמת".

מתוך הספר "אור השבת", מאת הרב יצחק דוד גרוסמן (הוצאת אלומות)

תגיות:הרמב"םאוניברסיטההרב יצחק דוד גרוסמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה