פרשת יתרו

אלפי משפחות שומרות מצוות - בזכות מעשה בודד של בחור צעיר

מעשה בודד של בחור צעיר לפני 45 שנה גרם להתפעלותו העצומה של סטודנט חילוני. בעקבות כך, החליט הסטודנט לחקור את מהות היהדות והחל לשמור תורה ומצוות. כיום הוא אחד מראשי ארגון ערכים, ואלפי משפחות זוקפות לזכותו את חייהן הרוחניים

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

"וַיִּשְׁמַ֞ע יִתְר֨וֹ כֹהֵ֤ן מִדְיָן֙ חֹתֵ֣ן מֹשֶׁ֔ה אֵת֩ כָּל־אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה אֱלֹקִים֙ לְמֹשֶׁ֔ה וּלְיִשְׂרָאֵ֖ל עַמּ֑וֹ כִּֽי־הוֹצִ֧יא ה' אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם": רש"י במקום מביא את דברי המכילתא כאן והגמרא במסכת זבחים דף קטז: "מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק!"

מה ראו חכמינו להוסיף, הרי הדברים מפורשים בפסוק שיתרו "שמע 'אֵת֩ כָּל־אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה אֱלֹקִים֙ לְמֹשֶׁ֔ה וּלְיִשְׂרָאֵ֖ל עַמּ֑וֹ כִּֽי־הוֹצִ֧יא ה' אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם". מה היא אם כן השאלה: מה שמועה שמע ובא? ומה המיוחד דווקא בקריעת ים סוף ומלחמת עמלק, עליהן ראו חכמינו להצביע בתשובתם?

עומק הכוונה: מה היא השמועה המטלטלת שגרמה לו את התזוזה הסופית, (בתלמוד במסכת זבחים דף קטז עמוד א' מופיעה תוספת 'וישמע יתרו כהן מדין - מה שמועה שמע ובא ונתגייר') – הרי יתרו מבקש דרך כבר שנים, הוא גם הכיר את משה מקרוב ובודאי ניהל אתו שיחות פילוסופיות לא מעטות, כל זה עדיין לא הביא אותו להכרה והחלטה סופית, מה אם כן 'השמועה' שגרמה לו את השלב המכריע, את המסע אל המדבר ואת בקשת הגיור.

ומשיבים על כך חכמינו ששמע: "קריעת ים סוף ומלחמת עמלק". והדברים עדיין טעונים הסבר, ניתן להסיק כי הכרה פילוסופית לבדה אינה משנה בן אדם והוא זקוק לאיזו טלטלה או אירוע מכונן, אולם מה המיוחד במאורעות אלו דוקא - יותר מכל התהליך של יציאת מצרים? מדוע לא סיפק את חז"ל האמור במקרא: "וישמע יתרו... את כל אשר עשה ה' לישראל... אשר הוציא את ישראל ממצרים".

ושאלה דומה נוספת. בפרשת השבוע שעבר נאמר אחרי קריעת ים סוף: "ויראו העם את ה' ויאמינו בהשם ובמשה עבדו" – כל הניסים והנפלאות שהיו במצרים לא הספיקו ולא הביאו אותם לדרגת האמון והאמונה שהגיעו בים סוף, מדוע?

 

שותפות של בעלי בחירה

בעקבות דברי ר' אלימלך מליז'ענסק, מאבות החסידות, שמציע רעיון דומה, אנו מעלים כאן רעיון, כי 'יציאת מצרים' כשלעצמה הינה מאורע בו הבורא פועל בעולם ללא שיתוף בחירת האדם, מה שנקרא בלשון הקבלה 'איתערותא דלעילא' (התעוררות מלמעלה) בעוד שבקריעת ים סוף היתה השתתפות של בני ישראל – הים נקרע רק כאשר בני ישראל התחילו להיכנס לים מכח עוצמת בטחונם בבורא עולם, זוהי 'איתערותא דלתתא' (התעוררות מלמטה) וכאשר היא נעשית במסירות נפש יש לה עוצמה אדירה – לא רק שהיא בוקעת את הים, היא בוקעת גם את ערלת הלב של יתרו...

כך גם מלחמת עמלק. הנצחון במלחמה זו היה על טבעי, אולם הוא לא היה נס גרידא, קדמה לו מסירות נפשו של יהושע שיצא להלחם בעמלק, שהיה גם כח צבאי חזק ונועז וגם כח טומאה רוחני רב עוצמה, וקדמה לו גם הכנה רוחנית: "שהיו ישראל משעבדים את ליבם לאביהם שבשמים", בראותם את ידי משה מונפות אל על.

עוצמת ההשפעה של מעשים היונקים מבחירה רבה לאין ערוך. בעצם, ההגה של הבריאה בידיים שלנו, כך רצה בורא עולם ולשם כך הוא ברא אותנו כבני בחירה, וכאשר אנו נוהגים במרכבת הבחירה ומנהיגים את העולם יש למעשינו השפעה מכרעת.

הניסים של קריעת ים סוף ומלחמת עמלק היו אפוא בעלי השפעה מאגית, השכל והרגש גם יחד לא היו מספיקים לגרום טלטלה כזו – אצל יתרו, אבל העוצמה האנושית שמאחורי הניסים הללו – היא הסוד... מסירות נפש המושקעת במעשה – זורעת בו זרעים העושים פירות.

כאמור, כח הבחירה וזכות הבחירה של האדם הם יסודות קיום העולם, לשם כך האדם נברא כדי שהוא יבחר נכון, ובבחירתו הוא יעלה וירומם את הבריאה וישפיע גם על סביבתו. לכן גם ניסים השייכים למערכת על טבעית שאין לאדם שליטה של ממש עליה, אם הם יונקים מבחירה נכונה של הנבראים, העוצמה שלהם גוברת.

 

פירות מעשינו

התובנה הזו מחייבת אותנו מאד. לפעמים קל יותר לומר 'הכל משמים' אבל באמת ההשלכות של המעשים שלנו עוצמתיות מאד, ולעיתים אין לנו מושג כלל מה השפעתו של מעשה אחד קטן – ורק כשנגיע לעולם האמת נדע... אז יזקפו לזכותנו מאות אנשים שהושפעו בעקבות מעשה קטן אחד (ואנחנו מאד מקוים שייזקפו לנו רק זכויות...).

שמעתי השבוע סיפור קטן. לפני 45 שנה ישבו בבית קפה בדיזינגוף כמה סטודנטים למדעי החברה ששנים מהם היו גם פרחי עיתונות, והחליטו לבצע ניסוי חברתי. הם יצרו תמונה לא צנועה בעליל, תלו אותה במקום בולט וישבו מן הצד בבית הקפה לצפות בתגובות של עוברי אורח.

אחד מן העוברים, בחור ישיבה בלבוש אורגינלי נתקל בזוית העין. תיכף ומיד השפיל את עיניו ונס על נפשו, החברה צחקו על הדוס... והמשיכו בתצפית...

אבל אחד מן החבורה הזו, התחיל לחשוב: איך זה שבחור צעיר, בגיל בו היצרים תוססים, מתנזר מכזה מראה, כאשר לכאורה איש אינו רואה אותו?... פליאה זו הביאה אותו לתהליך בדיקה והתעניינות בחינוך הדתי, בעולם התורה, ובסופו של דבר הוא בעצמו התקרב ליהדות ולשמירת תורה ומצוות. יותר מכך: אותו סטודנט הפך לימים לאחד הפעילים החשובים והמרכזיים בארגון 'ערכים' - ומאות משפחות זוקפות את חייהן הרוחניים – לזכותו...

הווה אומר: חיי תורה ומצוות של מאות ניצלו בעקבות 'מעשה קטן' של בחירה נכונה... זה מה שנקרא 'כוחה של בחירה' וזה מה שנקרא שאדם הוא עץ עושה פירות...

תגיות:פרשת יתרומצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה