כתבות מגזין

מתי צבי יחזקאלי יצא ממצרים, ומה, מבחינתו, הדובדבן שבקצפת?

"יצאתי ממצרים רק כשהבנתי שיש מצב שאנחנו עומדים להיות שותפים לחיים: יש השם בעולם. הקדוש ברוך הוא מנהל את כל העולם עד אחרון הפרטים... אתה קולט?!" מילותיו הנפלאות של צבי יחזקאלי

  • י"ז שבט התשע"ט
צבי יחזקאליצבי יחזקאלי
אא

בטורו השבועי בעלון 'קרוב אליך', מתאר צבי יחזקאלי מהי התבודדות. "בעולם של משימות, הספקים וריצה בין המצוות, שעה של אין כלום ויש הכל, היא מרחב כל כך מיוחד שהוא כולו מתנה אחת גדולה בשבילך", כותב יחזקאלי.

הטור, שנכתב בשבוע בו נקראה בתורה יציאת מצרים, הביא את יחזקאלי להרהורים: "מה השירה שלך? מהי יציאת מצרים שלך? זה שבוע שאני חושב על שתי המילים הללו: שירה ויציאה. יציאה ושירה. יצאתי מאיפשהו? בלב פנימה אני מרגיש את התשובה. אני יצאתי ממצרים כשהכרתי את בורא העולם. נכון, הוא היה קיים תמיד ותמיד שמעתי עליו, אבל יצאתי ממצרים רק כשהבנתי שיש מצב שאנחנו עומדים להיות שותפים לחיים: יש השם בעולם. הקדוש ברוך הוא מנהל את כל העולם עד אחרון הפרטים... אתה קולט?!", נפעם יחזקאלי.

"בהתחלה, וגם הרבה לאחר מכן, זו עובדה מטלטלת. מסעירה את כל החיים. משנה הכל. לא עוד ה'אני' אלא מעתה ה'אין'... הכל... האינסוף ברוך הוא! נו, יחשבו מיליארדים בעולם, מה החידוש? הבין שיש השם בעולם... את זה כל אמריקאי וסיני ואפילו הודי יודעים. אלא שיציאתי ממצרים התרחשה כשקלטתי שרק לי יש את הרישיון ואת הוויזה להיות איתו בקשר. רק לי. ולעם שלי הותר להיקרא בניו של השם. ולכן כל הסיפור הוא להתקרב אליו. אני רוצה להרגיש אותו בלב. אני רוצה לראות כל הזמן את המציאות שלי כמציאות אחת שלמה עם השם יתברך. זה מבחינתי יציאת מצרים", ממשיך יחזקאלי להיטיב בהעברת תחושותיו למילים.

"והנה הדובדבן שבקצפת", ממשיך יחזקאלי, "היציאה מביאה לשירה. יציאת מצרים מביאה אותי לשיר לה'. לכתוב אליו בכל יום את השיר שלי, בשורות קצרות להביע את הנקודה. את הנקודה החשובה ביותר בעולם".

 

אמנם קשה לקלוט, אבל השם יתברך נמצא איתי, עוצר הכל ומקשיב לי

יחזקאלי מתייחס למתנת ההתבודדות, ומסביר מודע הוא מגדיר אותה 'שירה'. הוא מצטט את דברי רבי נחמן, שאומר כי "התבודדות היא מעלה עליונה וגדולה מן הכל", ומפרט מדוע ההתבודדות היא דבר בסיסי ונחוץ בקשר שלנו עם השם יתברך.

לשם כך, פנה יחזקאלי אל חבריו שעורכים התבודדויות, וביקש מהם להגדיר את אותו רגע ביער, בשדה או בחדר, שאדם עוזב הכל ומתפנה לדבר עם השם יתברך כמו עם חבר טוב ואוהב.

יחזקאלי מצטט את תשובות חבריו: "התבודדות. כי כל היום אנחנו עובדים את השם, ורק בלילה יש זמן שיושבים ביחד על קפה עם בורא עולם", אמר האחד. השני השיב: "התבודדות. כי זו ההזדמנות היחידה שלנו להגיד להשם יתברך מה עבר עלינו ומה אנחנו מרגישים".

תשובתו של השלישי היתה: "התבודדות. כי זה המקום לדבר עם השם יתברך על הקשר בינינו, אם כבנים אם כעבדים", והרביעי הגדיר זאת כך: "התבודדות. כי זה הזמן היחידי שבו אפשר לראות בזום אאוט את כל מהלך היום ולקלוט איך אנחנו נראים מבחוץ".

תשובות נוספות שקיבל יחזקאלי: "התבודדות. כי עם אף אחד לא נהיה אמיתיים כמו עם מי שברא אותנו ויודע מה בליבנו"; "התבודדות. כי אין בעולם מי שמוכן להקשיב לי בכל רגע נתון ביממה. ובחינם"; "התבודדות. אני קם כל בוקר במצרים וההתבודדות מוציאה אותי משם"; "התבודדות. כי רק אז אנחנו יורדים מכל הפוזה שלנו, מכל התפקידים שהעמסנו על שכמנו"; "התבודדות. הרגע בו הכל נעצר ואתה עולה במדרגות לטיסה מיוחדת רק בשבילך. שם אין ביקורת ואין משימות. רק להיות".

"התבודדות. שעה של שבת ביום חול", הגדיר חבר נוסף. "התבודדות. כי זה המקום שהכל מקבל את הפרופורציה שקרובה לאמת ולא לדמיונות שלך. אין כלום ויש הכל". הגדרה נוספת היתה זו: "התבודדות. בעולם של משימות, הספקים וריצה בין המצוות, שעה של אין כלום ויש הכל, היא מרחב כל כך מיוחד שהוא כולו מתנה אחת גדולה בשבילך"; "התבודדות. כי כך בונים לאט לאט אמונה"; "התבודדת. כי שם צפים כל הכעסים, ההתנגדויות, החשבונות והשיקולים הזרים שלא רצינו לפגוש במהלך היום"; "התבודדות. היא המקום שבו אפשר להרגיש את האהבה של השם אלינו. אמנם קשה לקלוט, אבל השם יתברך נמצא איתי, עוצר הכל ומקשיב לי, ועד שלא נצא לשדה ונתגבר על המבוכה, לא נוכל להבין כמה השם אורז לנו מתנות וממתין לנו", מסיים יחזקאלי את דבריו המופלאים, שגורמים לנו לנסות ולהתבודד עם בורא עולם, ולקבל את המתנות שהוא אורז לנו באהבה.

הרב זמיר כהן מסביר מהי התבודדות, ונותן טיפים כיצד לבצע אותה. צפו:

תכנים נוספים על התבודדות:

  • "רק תבואי": הפעם הראשונה שדיברתי עם ה’. לקריאה, לחצו כאן.
  • לפעמים נראה לנו ששיחה עם ה' היא עוד בליל של גישושים וקשקושים. האם זה באמת כך? לקריאה, לחצו כאן.
  • "אם אין לך קשר עם בורא עולם, אם אין התבודדות, אם הוא לא בתוך החיים שלך, ואתה לא מדבר איתו - אז אתה רק מתקתק לו ת'מצוות, אתה מבולבל, אטום". להמשך קריאה, לחצו כאן.
  • האם התבודדות מוזכרת בהלכה? לקריאה, לחצו כאן.
  • "אם אדם הוא חזק, בורא עולם עונה לו בלב", חוזר הרב ואומר בתוקף. "בורא עולם שומע אותנו ועונה לנו. לכן אני כל יום רואה נסים". לקריאת המשך דבריו של הרב שלום ארוש, לחצו כאן. 
  • "בראת לי לב שכל כך אוהב תינוקות, אבא'לה, האם אזכה לאהוב בו אח או אחות, בסופו של דבר?", ילדה מתוקה מלמדת את כולנו איך מדברים עם אבא. לקריאה, לחצו כאן.
תגיות:התחזקותצבי יחזקאלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה