חדשות בארץ

היסטוריה: נתניהו ונשיא צ’אד הכריזו על חידוש היחסים הדיפלומטיים

ראש הממשלה, שהגיע לביקור היסטורי בנג'מנה בירת צ'אד, הכריז עם נשיא צ'אד על חידוש היחסים הדיפלומטיים לאחר 47 שנות ניתוק

נתניהו ודבי בארמון הנשיאות בנג’מנה, היום (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו ודבי בארמון הנשיאות בנג’מנה, היום (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד אידריס דבי הכריזו היום (ראשון) על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין ישראל וצ'אד.

צ'אד – מדינה מוסלמית השוכנת במרכז יבשת אפריקה – ניתקה את היחסים עם ישראל בשנת 1972 בשל לחצים שהפעילו עליה מדינות ערב. נתניהו נחת הבוקר בנג'מנה בירת צ'אד, כאשר על הפרק עמד כינונם מחדש של יחסים בין שתי המדינות. עם הגיעו, ולאחר שהתקבל במשמר כבוד, נפגש ראש הממשלה עם שר החוץ של צ'אד. לאחר מכן הוא נועד לפגישה בארבע עיניים עם הנשיא דבי בארמון הנשיאות. בהמשך התקיימה פגישה בין משלחותיהן של שתי המדינות, ובסיומה יצאו שני המנהיגים לתקשורת עם ההצהרה על חידוש היחסים.

במעמד ההכרזה על חידוש היחסים אמר נתניהו: "אנחנו מכריזים היום על חידוש היחסים הדיפלומטים עם צ'אד, מדינה ענקית בלב אפריקה. אנחנו פורצים דרך לעולם המוסלמי ומתקבלים כאן בכבוד. ישראל פורצת לעולם המוסלמי. זו תוצאה של עבודה מאומצת בשנים האחרונות. אנחנו עושים היסטוריה והופכים את ישראל לכוח עולמי עולה. יש מי שניסה לחבל בביקור הזה, כמו גם בביקורים אחרים – ללא הצלחה. אנחנו ממשיכים הלאה, במעלה ההר, לפסגות חדשות".

"שוחחנו איך להרחיב את שיתופי הפעולה שלנו", הוסיף ראש הממשלה. "זה יוצא דופן עבורנו שצ'אד, מדינה בעלת רוב מוסלמי, מעוניינת בשיתופי הפעולה עם ישראל. ואנחנו מעוניינים בשיתופי פעולה עם מדינות נוספות באפריקה".

הנשיא דבי אמר כי מדובר ב"ביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי בצ'אד, שמטרתו לקרב בין שני העמים ולקדם שיתוף פעולה בין המדינות". הוא ציין כי ביקורו בישראל לפני כחודשיים אפשר לו להתוודע ליכולותיה הטכנולוגיות: "הביקור שלי בארץ הינו המחשה לרצון לקדם שיתוף פעולה ולפוטנציאל שקיים בין המדינות. אני מקדם בברכה חתימה על מספר הסכמים בינינו, כולל הסכם לחידוש היחסים הדיפלומטיים". נשיא צ'אד הדגיש כי ארצו תעשה הכל כדי להדק את הקשר עם ישראל. הוא ציין במיוחד את נושא הלחימה בטרור: "אנחנו מדברים על חיזוק שיתוף הפעולה כדי להילחם בתופעה הזו, של הטרור, שהולכת ומתרחבת".

דבי הוסיף: "הידידות שלנו כלפי ישראל אינה באה על חשבון הסוגיה הפלסטינית. אנחנו בעד קידום תהליך שלום בין ישראל לשכנותיה, ובין ישראל לעולם הערבי. אני מחדש את קריאתי להשגת שלום באזור בהתאם להסכמים שנחתמו. לישראל יש את הזכות לחיות בשלום ביציבות ובביטחון לצד מדינה פלסטינית".

כאמור, נשיא צ'אד הגיע בסוף חודש נובמבר האחרון לביקור רשמי ראשון מסוגו בישראל, וזאת לאחר שמגעים דיפלומטיים חשאיים שהתקיימו בין שתי המדינות בשנים האחרונות הבשילו לכדי החלטה על פתיחת "דף חדש" ביחסים. במסיבת העיתונאים שערכו נתניהו ודבי בירושלים, שיבח ראש הממשלה את אורחו על המנהיגות שהוא מגלה והוסיף כי ישראל מעוניינת להרחיב את היחסים עם צ'אד בכל התחומים. דבי מצדו הבהיר כי ביקורו בישראל משקף את כוונתה של צ'אד לתת למגעים עם ישראל ביטוי פומבי: "הרצון הוא להיכנס לעידן חדש של שיתוף פעולה וחידוש היחסים הדיפלומטיים".

טרם עלייתו למטוס בדרכו לצ'אד, אמר נתניהו כי ביקורו במדינה האפריקנית "מאוד מטריד ואפילו מעלה זעם אצל איראן והפלסטינים. הם מנסים למנוע זאת, והם לא הצליחו". הוא הוסיף כי הביקור מהווה "פריצת דרך היסטורית וחשובה". לדבריו, "צ'אד היא מדינה מוסלמית ענקית שגובלת בלוב ובסודן. זה חלק מהמהפכה שאנחנו עושים בעולם הערבי והמוסלמי. הבטחתי לכם שזה יהיה. יהיו שם בשורות גדולות. יהיו עוד מדינות".

תגיות:צ'אדאידריס דבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה