השבת שלי

שולחן ערוך מיום רביעי ולא פחות מ-20 סלטים: השבת של טליה עקב

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי, ואיך נראה שולחן השבת שלכם? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם טליה עקב, עובדת בהידברות, מספרת על השבת שלה

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת היא החיים שלי, האושר, השמחה, הלב, הכל מכל וכל".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"אני מתחילה ביום שלישי. זהו יום הקניות. יום רביעי מיועד להכנת קינוחים וסלטים, ויום חמישי לבישולים. יום שישי מוקדש לשטיפת הבית וניקיון סופי, ואז כולם הולכים לנוח לקראת שבת. אנחנו נוהגים לערוך את השולחן לשבת כבר ביום רביעי. זה נותן לי רוגע נפשי, השראה של שבת, ואפילו שהבית עדיין לא מוכן כולו - מבחינתי השבת כבר ממש כאן. יש לי שבעה ילדים, שהגדול מביניהם הוא בן 11, וכולם מתפלאים איך השולחן נשאר מסודר עד שבת. התשובה לכך היא שהילדים יודעים שעבורי, שולחן השבת זהו קודש קודשים, ולא נוגעים בו עד שבת. יש לנו גינה גדולה, והם נמצאים בה הרבה, כך שהדבר לא מפריע להם בכלל".

תארי את התפריט השבתי שלכם?

"בסעודה ראשונה יש לנו חריימה - דגים טריפוליטאים, ו- 20 סוגי סלטים. יש חצילים מטוגנים, גזר מרוקאי, פלפלים חריפים מטוגנים, סלק, מרדומה (מטבוחה טריפולטאית), כרוב מוחמץ, כרוב עם מיונז ושומשום, פטריות ותירס מוחמצים עם גמבה, תירס עם גמבה ופטרוזיליה במיונז, טחינה ביתית, סחוג ביתי, לימון כבוש, סלט חי, סלט שומר, גזר וקולורבי, ועוד כמה. גדלתי בבית שבו הכינו הרבה סלטים, ואני פשוט אוהבת את השפע הזה. הילדים ובעלי מאושרים עד הגג, ואם חסר אחד, הם אומרים לי - 'אמא, יש 19 סלטים ולא 20'. חלק מהסלטים עוברים גם לשכנות - זו שילדה, זו שהגיעה לדירה חדשה, משפחה שבה הילד עבר ניתוח, ועוד. בכל שבת אנחנו מוצאים למי לשלוח".

"למנה שניה יש מפרומות טריפולטאיות, שהן תפוחי אדמה ממולאים בבשר ומבושלים ברוטב, ולצד זה אני מכינה קוסקוס. יש לי שכנה חסידית, שקונה בשר בהכשר שלה, ומביאה לי לפעמים, כדי שאכין לה מפרומות, היא לא מוותרת על המעדן הזה. למנה אחרונה יש קינוחים, כשבדרך כלל אני מכינה פאי תפוחים או כדורי שוקולד, וסופלה עם עדשי שוקולד בפנים, בשביל הילדים. לפעמים יש גם עוגת גבינה עם ביסקוויטים, שאנחנו אוכלים אחרי הדגים בערב, או בבוקר לפני הסעודה".

"בבוקר יש לנו חמין ביתי, ולסעודה שלישית אוכלים את הדגים שנשארו מהערב. כמובן שבשתי הסעודות אוכלים גם מהסלטים הרבים, ומקנחים במנות אחרונות".

"בצעירותי, נהגתי במשך כמה שנים לנקות את ביתה של הרבנית קנייבסקי לכבוד שבת. היה לי גם תפקיד לחלק את כל כמויות הסלטים שהיא הכינה, לכל בני המשפחה ולעוד נשים שהיו זקוקות. ראיתי את ההשקעה שלה במאכלי השבת, והופתעתי לראות שהיא מכינה גם קינוחים. כששאלתי אותה מי אוכל זאת, היא אמרה לי 'גם הרב אוכל גלידה, כדי לקיים מצוות עונג שבת'. אחר כך, הייתי שומעת את הרב מחמיא לרבנית על הבית הנקי והמסודר, והיא היתה אומרת לי 'כל שלום הבית שלי הוא בזכותך'. ספגתי משם הרבה מאד, גם לחיים וגם ללימוד של כמה צריך להשקיע בשבת".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"חלום. השולחן ערוך ברמה גבוהה מאד. אחרי ששרים 'שלום עליכם', ו'אשת חיל' לאמא, הילדים מגיעים לקבל ברכה ולתת לאמא נשיקה ביד. יחד עם הברכה, הם מקבלים ממני גם סטירה אוהבת, ואז מבקשים לברך גם אותי. יש אוכל טעים, שירי שבת, דברי תורה, ומשחק טריוויה משפחתי על כל מיני הלכות. הילדים, שמכירים כבר את המשחק, נהנים לשלוף את התשובות. בערב שבת אנחנו יושבים עם הקטנים על התיקיות שהביאו מבית הספר והגן, ובבוקר בעלי יושב ולומד עם הבנים הגדולים, וחוזר איתם על מה שהם למדו במשך השבוע. האווירה בשבת היא שאבא ואמא נחים, והילדים עוזרים מכל הלב. הם מסדרים, מפנים מהשולחן, מטאטאים את הרצפה, ועושים זאת באהבה גדולה".

מה החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"תחושת היחד, המשפחתיות, החמימות והשפע. גם הקשר הזוגי, שמתעצם יותר בשבת, והנחת שיש מהילדים. במשך השבוע לא תמיד מספיקים ליהנות מהם, ובשבת משקיעים בכל ילד באופן מיוחד, ורווים ממנו נחת".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"אנחנו עושים זאת על ידי פרסים, ממתקים, מבצעים והפתעות. אנחנו קונים פרסים שונים מחנות השקל, ואז במשחק הטריוויה סופרים לכל ילד נקודות, ולפי זה הוא מקבל פרס יקר יותר או פחות. הילדים הגדולים לפעמים מקבלים פרס שווה יותר, לפי מה שמותאם לגיל שלהם.

"לגבי מבצעים, אני נוהגת לצאת פעם בשבוע, בכל פעם עם ילד אחר, כדי לתת לו תשומת לב מיוחדת. הילדים יודעים שמי שמשתדל בשבת מכל הבחינות, מקבל קדימות ליציאה עם אמא. היה עוד מבצע שעשינו לבן שלנו, כשהוא מאד ביקש שתהיה לו חליפה, עוד לפני גיל בר מצווה. הבנים שלנו אוהבים ללכת לבית הכנסת וללמוד תורה, ולפעמים הם עומדים מוכנים ליציאה ליד דלת עוד לפני בעלי. הם גם רוצים להיראות כמו אבא שלהם, עם חליפה, ולהרגיש כמו אברכים. אז אמרנו לבן שלנו שאם הוא מקפיד על כל התפילות בבית הכנסת בשבת, הוא יקבל את מה שביקש. הוא עמד בכך בשמחה, וזכה לקבל את החליפה הנכספת".

שבת בלתי נשכחת?

"היתה שבת שבה קמתי קצת מאוחר, והילדים הפתיעו אותי וארגנו את כל הבית. השולחן היה ערוך, הרצפה נקיה, הקטנה קיבלה מטרנה, ולתינוק החליפו טיטול. נשאר לי רק להכין שוקו וקינוחים לילדים, לשבת איתם להתפלל, ולחכות לאבא שיגיע מבית הכנסת".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

כמובן, המפרומות שלנו, שהן מעדן.

רכיבים:

למפרומות:

קילו בשר טחון

חבילת פטרוזיליה קצוצה

שלושה בצלים גדולים קצוצים

שתי ביצים

כף שטוחה תבלין בהרט למפרומות

כף גדושה פפריקה מתוקה

מעט פלפל שחור

מלח

6 פרוסות לחם פרוס

15 תפוחי אדמה בינוניים

קמח

 

לרוטב:

בצל גדול קצוץ

3 כפות רסק עגבניות

2 כפות פפריקה מתוקה

כף שטוחה בהרט למפרומות

פלפל שחור

מלח

שלוש כוסות חד פעמיות מים

 

אופן ההכנה:

מערבבים בשר, פטרוזיליה, בצל, ביצים ותבלינים יחד. שוטפים היטב את פרוסות הלחם, סוחטים אותן מהמים, חותכים מעט ומכניסים לעיסה. מערבבים היטב, ואפשר להוסיף מעט שמן, שייקל על הערבוב.

חוצים את תפוחי האדמה לחצי, ובכל חצי כזה יוצרים חור שאפשר למלא. ממלאים בתערובת הבשר, וטובלים את הכל בקמח. מטגנים מעט בשמן לא עמוק, באופן שתפוחי האדמה והבשר יידבקו זה בזה.

בסיר גדול, מטגנים בצל אחד גדול, ומסדרים מעליו את כל המפרומות. מערבבים בקערה את כל מרכיבי הרוטב, ושופכים מעל. מי הרוטב צריכים לכסות מעט את המפרומות, אך לא עד הסוף.

מבשלים על אש גבוהה במשך חצי שעה, ומורידים לאש נמוכה לחצי שעה נוספת.

בתיאבון!

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שליסלטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה