חדשות בעולם

יישרו את ההדורים? ארדואן וטראמפ שוחחו בטלפון

שיחתם של נשיאי ארצות הברית וטורקיה באה לאחר שדונלד טראמפ איים כי אם טורקיה תתקוף את הכורדים בסוריה – הוא יהרוס את כלכלתה. בנאום באנקרה בפני חברי מפלגתו, הגדיר ארדואן את שיחתו עם טראמפ כ"חיובית" ואף טען כי הגיע עמו ל"הבנה היסטורית"

טראמפ וארדואן בפגישה בבריסל, יולי 2018 (קרדיט: שאטרסטוק)טראמפ וארדואן בפגישה בבריסל, יולי 2018 (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר היום (שלישי) כי שוחח אמש בטלפון עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ודן עמו בהקמת אזור חיץ בטוח בשטח סוריה לאורך גבולה עם טורקיה.

שיחת הטלפון בין השניים באה לאחר שטראמפ איים כי אם בעקבות הנסיגה האמריקנית מסוריה, טורקיה תתקוף את הכורדים – הוא יהרוס את כלכלתה. טראמפ – שדבריו נכתבו בחשבון הטוויטר שלו – הבהיר, עם זאת, כי אינו רוצה שהכורדים יתגרו בטורקים, והביע את רצונו ביצירת אזור בטוח של 20 מייל (32 ק"מ) בין הצדדים הניצים.

איומו של טראמפ בא על רקע החלטתה של ארצות הברית להסיג את כוחותיה מסוריה. כזכור, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, אמר כי קודם לנסיגה על טורקיה להתחייב שלא לפגוע בלוחמיה של מיליציית ה- YPG הכורדית הפועלת בסוריה. דרישה זו נתקלה בהתנגדות זועמת של המשטר הטורקי, המחשיב את ה- YPG לארגון טרור וכשלוחה של מיליציית ה- PKK הכורדית הפועלת בטורקיה ומוגדרת על ידי אנקרה כארגון טרור. ארדואן אמר בשבוע שעבר כי דבריו של בולטון הם "טעות חמורה", והבהיר כי טורקיה לא תוכל לקבל את התנאי שהציב הבכיר האמריקני. "מי שחושב כמוהו עושה אף הוא טעות. לא נוכל להתפשר בנוגע ללוחמי המיליציה הכורדית".

בנאומו היום באנקרה בפני חברי מפלגתו, מפלגת "הצדק והפיתוח", אמר ארדואן כי סוגיית האזור הבטוח הועלתה על ידו עוד בתקופת ממשל אובמה. הוא הגדיר את שיחתו עם טראמפ כ"חיובית" ואף טען כי הגיע עמו ל"הבנה היסטורית" לפיה טורקיה תכונן את האזור הבטוח. לדבריו, "טורקיה תמשיך לעשות את מה שעליה לעשות על מנת לפתור את הנושא הזה בהתאם לרוח הברית בינינו, כל עוד זכויותינו וחוקינו יכובדו".

האיום החריף של טראמפ על טורקיה גרם אתמול לעצבנות רבה בבורסה הטורקית ולדאגה רבה בקרב המשקיעים. הלירה הטורקית ירדה ב- 1.6 אחוזים לעומת הדולר, וזאת לאחר שמאז הקיץ האחרון השלימה צלילה של כ- 30 אחוזים. בניסיון להרגיע את המשקיעים, ציין ארדואן בנאומו כי הוא וטראמפ סיכמו לשפר את היחסים הכלכליים בין שתי המדינות.

בהודעה שהוציאה לשכתו של ארדואן לאחר שיחתו עם טראמפ נאמר כי הנשיא הטורקי בירך על החלטתה של ארצות הברית לסגת מסוריה, וכי טורקיה נכונה להגיש כל סוג של תמיכה לארצות הברית, בעלת בריתה בנאט"ו. הוא הדגיש בפני הנשיא האמריקני כי לארצו אין בעיה עם הכורדים, וכי "מטרתה של טורקיה הינה להילחם נגד ארגוני הטרור דאע"ש, ה- PKK והשלוחות הסוריות של ה- PKK, המהווים איום לביטחונה הלאומי של טורקיה".

בהודעה שנמסרה מטעם הבית הלבן לאחר השיחה בין שני הנשיאים לא הוזכרה כלל סוגיית האזור הבטוח. "טראמפ הביע רצון לעבוד יחד כדי לטפל בדאגותיה הביטחוניות של טורקיה בצפון-מזרח סוריה", נאמר בהודעה", "אך הוא הדגיש כי ארצות הברית רואה חשיבות בכך שטורקיה לא תתייחס בצורה בלתי הולמת לכורדים ולכוחות אחרים עמם לחמנו כדי להביס את דאע"ש".

טראמפ עצמו כתב בחשבון הטוויטר שלו כי שיחתו עם ארדואן נועדה לוודא "היכן אנו עומדים בכל העניינים, כולל שני השבועות המוצלחים האחרונים שלנו בלחימה נגד שרידי דאע"ש, ובסוגיית האזור הבטוח של 20 מייל". לדבריו, השיחה עסקה גם ביחסים הכלכליים בין שתי המדינות, שלדבריו קיים "פוטנציאל גדול להרחבה משמעותית" בהם.

תגיות:ארדואןסוריהדונלד טראמפכורדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה