דמויות ביהדות

14 שנה לפטירתו של הרב נח וינברג זצ"ל: מקבץ עובדות על דמותו הגדולה

הרב ישראל נח וינברג זצ"ל, מייסד ישיבת אש התורה, הצליח לגעת בחייהם של מליוני יהודים ברחבי העולם. כיצד עשה זאת, ומה ניתן ללמוד ממנו?

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

הערב ומחר (חמישי י"א בשבט) יחול יום השנה ה-14 לפטירתו של הרב ישראל נח (בן יצחק מתתיהו) וינברג זצ"ל, מייסד ישיבת 'אש התורה העולמית', וראש הישיבה האהוב והנערץ.

במשך 50 שנה הקדיש הרב וינברג את חייו כדי לעזור לאין ספור יהודים ברחבי העולם כדי להתחבר ליופי ולחוכמה של מורשתם.

הרב וינברג כאב את ההתבוללות העצומה של יהודי ארצות הברית והתפוצות ובורותם בנושאי יהדות. בשנת 1953 הגיע באוניה לארץ ישראל, כדי לדון עם המנהיגים היהודיים בארץ, ובראשם ה'חזון איש', כיצד להתמודד עם התופעה הכואבת.

הרב וינברג הבין שכדי להילחם בהתבוללות הוא חייב להקים ארגון שיעורר תחיה בקרב העם היהודי, באמצעות תוכניות לימוד ומחנכים דינאמיים ובעלי השפעה. הרב וינברג היה ידוע באישיותו הכריזמטית והאופטימית, גאונותו בתורה ויכולתו לפשט מושגים מורכבים ביהדות על מנת להקל את הבנתם. הוא אף הוציא כמה ספרים בנושאים שונים הקשורים ליהדות. אחד מהסדרות הידועות ביותר היא סדרת 48 דרכים לחכמה. בנוסף לכך השפיע רבות על פרופסורים, ידוענים ועוד. מלבד ההשפעה על עשרות בני נוער בקולג'ים ללמוד אודות המסורת היהודית ולהתקרב לתורה ולמצוות - להם הציע את ההזדמנות ללמוד בקבוצות אישיות אודות היהדות.

בשנת 1974 הקים את ישיבת 'אש התורה' בדירה קטנה ברובע היהודי של העיר העתיקה. למרות ההתחלה הצנועה הזו, לרב וינברג היו תוכניות גדולות במיוחד. הוא היה משוכנע שבשילוב החוכמה בתורה, יחד עם האידיאליזם של הצעירים, ועם שפע עזרה מה' – 'אש התורה' תוכל להיות בעלת השפעה דרמטית על העולם היהודי.

במשך 35 שנים, צעד אחר צעד, בנה הרב וינברג ארגון שמתפרס על 5 יבשות, ומשפיע על למעלה ממיליון יהודים בשנה.

בשנת 1979 פתח הרב וינברג את מרכז 'אש התורה' בסנט לואיס, מרכז הקירוב הראשון מסוגו בארצות הברית. המרכז מהווה אב טיפוס לתוכניות קירוב שרווחות היום.

בשנת 1996 הקדיש הרב וינברג את הישיבה החדשה שלו לתוכניות קירוב נרחבות של הישיבה.

הרב נח היה משוכנע שצריכים להשתמש בכל הכלים הטכנולוגיים למען עם ישראל. הוא היה הכוח המניע העומד מאחורי אתרי 'אש התורה' בעברית ובאנגלית, שהפכו במה לשיעוריו של הרב וינברג.

בשנת 1985 השיק הרב וינברג את הסמינר שלו, בה השתתפו למעלה מ-100,000 יהודים. ארץ ישראל היתה קרובה מאוד לליבו של הרב וינברג. הוא הבין שחוויה ישראלית היא הרקע האידיאלי להקניית חוכמת היהדות ויופיה.

בשנת 1985 חנך הרב וינברג את תוכנית הלימוד בת 3 שבועות בישראל. תוכנית זו הביאה ארצה 10,000 יהודים מרחבי העולם. הרב וינברג לימד אותנו שכשעם ישראל נמצא בסכנה אסור לנו לשבת בשקט.

בשנת 2001, כאשר מדינת ישראל הפסידה בקרב חשוב על דעת הציבור בקמפוסים אוניברסיטאים ברחבי העולם, הרב וינברג ייסד את "Hasbara Fellowships" כדי להביא את תלמידי האוניברסיטה לישראל לשבועיים של הכשרה הסברתית.

בשנת 2006 הרב וינברג לקח קבוצה של רבני אש התורה לפולין, לביקור במחנות המוות. הרב וינברג הבין שאיום הטמיעה הרוחנית אינו ממשי פחות מאיום הטמיעה הפיזית, שאיים על העם לפני למעלה משבעה עשורים. אל מול הכניסה לאושוויץ, הוא הסביר בלהט שכשם שהיתה לנאצים מוטיבציה להשמיד את עם ישראל – כך צריכה להיות לנו מוטיבציה לבנות את עם ישראל.

"האם זה לא נורא מה שקורה בעולם?!", שאל הרב וינברג בכאב ובלהט, "נשים מוכות, תינוקות מוכים, בעיית הסמים, אלימות. האם זה לא נורא? 'כן, כן, איום ונורא', מצטט הרב וינברג את תשובות האנשים שמצקצקים בלשונם, ממשיכים לישון, ואומרים: 'מה אני יכול לעשות בקשר לזה?'

הרב וינברג ממשיך: "ביהדות אנחנו אומרים: 'תגיד לי, אם בורא עולם יעזור לך, תוכל לעשות משהו בקשר לזה? ודאי שהוא יכול לעשות. כל אחד יכול. והוא רוצה לעזור לך, הוא רוצה שכל זה ייפסק. אז תתחיל, והוא יעזור לך".

הרב נח אהב כל אדם, ובאמת האמין שכל אחד מאיתנו יכול להגיע לתוצאות גבוהות. הרב וינברג לימוד אותנו שאלוקים ברא עולם נפלא, משופע בהנאות, ובעל פוטנציאל אין-סופי. הוא לימד אותנו להתמקד במתנות בהן חנן אותנו ה' ולחיות את החיים במלואם. הרב וינברג לימד אותנו להגיע לבהירות מוחלטת לגבי מטרת חיינו, ולשאול את עצמנו בכל יום מהן המטרות שלנו בחיים, ומהן דרכי הפעולה שלנו כדי להגשים אותם. "יש דברים ששווה למות עבורם", אמר הרב וינברג, "ואם אתם לא מבינים על מה אתם מוכנים למות, עוד לא התחלתם לחיות".

הבה נמשיך את מורשתו של הרב וינברג, וניקח אחריות למען עם ישראל.

מאמריו הנפלאים של הרב נח וינברג ממתינים לכם באתר הידברות

תגיות:יהודיםקירוב רחוקיםהרב ישראל נח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה