פרשת בא

בין עשרת המאמרות ועשר המכות לעשרת הדברות

אדם יצא מביתו בשעות הבוקר, כשהבית היה "הפוך" ומבולגן, וכשהוא שב בערב, הוא רואה שביתו נקי ומסודר להפליא. מה הסדר "אומר" לו? שמישהו סידר את הבית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולנו יודעים שהמצרים לקו בעשר מכות. מדוע דווקא עשר? למה לא שמונה, תשע או אחת עשרה? מתברר שהמספר עשר הוא מהותי, וקיימת לכך משמעות עמוקה.

המשנה במסכת אבות (תחילת פרק ה') מביאה "רשימה" של אירועים היסטוריים הסובבים סביב המספר עשר. הרשימה ארוכה, נצטט מה שקשור לענייננו: "בעשרה מאמרות נברא העולם" (אבות ה', א'), "עשרה דורות מאדם ועד נח" (משנה ב'), "עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם" (משנה ד') "עשר מכות הביא הקדוש ברוך הוא על המצרים במצרים" (משנה ו').

יש אירוע משמעותי נוסף הקשור למספר עשר שלא מוזכר במשנה, אולם הוא קשור בקשר אמיץ אל אותה רשימה – עשרת הדברות שנאמרו לישראל במעמד הר סיני.

קיים קשר מהותי בין ה"סדרות" הללו, ובשורות הבאות ננסה לשזור חוט שיקשר בין כולם.

"בעשרה מאמרות נברא העולם". מה כוונת המשפט? בתחילת חומש בראשית נכתב שאלוקים ברא את העולם באמצעות אמירה, דיבור. לדוגמא: "וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי אוֹר, וַיְהִי אוֹר" (בראשית א', ג'), "וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי רָקִיעַ... וַיְהִי כֵן" (ו'), "וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יִקָּווּ הַמַּיִם... וַיְהִי כֵן" (ט'), וכן הלאה. הבריאה המוכרת לנו נבראה על ידי עשרה מאמרות של אלוקים.

יש עומק נוסף למשפט זה. 

העולם, לא רק שהוא עצמו נברא על ידי עשרה מאמרות, אלא הוא עצמו אומר עשר אמירות.

המונח "עשרה מאמרות" מבטא את הבריאה בשלמותה. אחרי שהבריאה הושלמה, הבריאה עצמה אומרת משהו חשוב מאוד – מה היא אומרת? מישהו ברא אותי! לשם המחשה: אדם יצא מביתו בשעות הבוקר, כשהבית היה "הפוך" ומבולגן, וכשהוא שב בערב, הוא רואה שביתו נקי ומסודר להפליא. מה הסדר "אומר" לו? שמישהו סידר את הבית. המציאות של הסדר בבית מעידה כאלף עדים שמישהו סידר את הבית. גם העולם "אומר" משהו, הבריאה מדברת, היקום מספר: "הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד אֵל, וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ" (תהלים י"ט, ב'). העולם אומר שיש בורא! יש אדריכל ליצירת המופת הזו. אותן עשר בריאות שנבראו מעשרה מאמרות, זועקות ללא מילים שיש בורא לבריאה.

אדם הראשון היה הראשון שהפר את ציווי הבורא בחטא עץ הדעת, ומאז, באפקט כדור השלג, הנבראים התעלמו מהאמירות של העולם וממציאות הבורא, העולם הידרדר והגיע למקום קיצוני במיוחד וכפי שכותבת המשנה – "עשרה דורות מאדם ועד נח" (אבות ה', ב'). עשרת הדורות שחלפו מבטאים את המכלול של האנושות. מכלול האנושות – עשרה דורות – לא היטו אוזן לאמירתו של העולם, וכעבור עשרה דורות של התעלמות כמעט מוחלטת, "לא הייתה ברירה" ואלוקים שינה את סדרי בראשית והביא מבול לעולם.

חלפו עשרה דורות נוספים – "עשרה דורות מנח ועד אברהם" (שם). אברהם היטה את אוזנו אל אותם עשרה מאמרות ולסיפורו של העולם. הוא התבונן בנפלאות הבריאה והגיע למסקנה חד משמעית שיש בורא – "כיוון שנגמל איתן (אברהם) זה, התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן, והתחיל לחשוב ביום ובלילה, והיה תמה היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד ולא יהיה לו מנהיג, ומי מסבב אותו, כי אי אפשר שיסבב את עצמו. ולא היה לו מלמד ולא מודיע דבר, אלא מושקע באור כשדים בין העובדי כוכבים... ואביו ואמו וכל העם – עובדי כוכבים, והוא עובד עמהם, ולבו משוטט ומבין, עד שהשיג דרך האמת והבין קו הצדק מתבונתו הנכונה, וידע שיש שם א-לוה אחד, והוא מנהיג הגלגל, והוא ברא הכול, ואין בכל הנמצא א-לוה חוץ ממנו" (רמב"ם תחילת הלכות עבודה זרה). אברהם היטה אוזן לסיפור העולם, הפנים את אמירתו והגיע אל המסקנה הראויה.

השלב הבא הוא – "עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם" (משנה ג'). בורא עולם ניסה את אברהם ובחן אותו עד כמה הוא מאמין בבורא, והאם הוא נשאר איתן בדעתו גם בעת קשה. אברהם האזין טוב כל כך לסיפור הבריאה, והוא הצליח לעמוד בכל הניסיונות. עשרת הניסיונות שאברהם עמד בהם בהצלחה ביטאו יותר מכל את העובדה שעשרת המאמרות של העולם חדרו עמוק לתודעתו, באופן ששום רוח שבעולם לא תעקור את אמונתו.

השלב הבא הוא: "עשר מכות הביא הקדוש ברוך הוא על המצרים במצרים". פרעה והמצרים כפרו במציאות הבורא. פרעה צעק: "מִי השם אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ... לֹא יָדַעְתִּי אֶת השם" (שמות ה'). המצרים לא היטו אוזן לאמרותיו של העולם, ולכן – כתגובה, הם קיבלו את עשר המכות. עשרה המאמרות הינם גילוי של הבורא דרך הטבע. המצרים למדו להכיר במציאות הבורא בדרך הקשה – דרך עשר המכות שהראו להם את מציאות הבורא בכל רבדי היקום. לו היו המצרים מטים אוזן לאותם עשרה מאמרות, היו נמנעות מהם עשר המכות.

מצבם של המצרים היה בכי-רע, משום שלמרות עשר המכות הם לא היטו אוזן, ולכן התחייבו כליה וטבעו בים סוף.

בני ישראל הפנימו את המסר של עשר המכות. הזכרנו שעיקר המטרה של נסי מצרים הייתה עבור בני ישראל, וכאן אנו מגיעים לשלב הבא – עשרת הדברות.

עשרת הדברות כוללים בתוכם את כל עשרה המאמרות. הרעיון ארוך ואין כאן המקום להאריך בו, אולם חכמי הקבלה מגלים, שעשרת הדיברות כוללים בתוכם את התורה כולה. התורה אומרת במפורש מהו רצון הבורא ומה הוא דורש מבני אדם. התורה אומרת בבירור את מה שיחידי סגולה מסוגלים לשמוע מהעולם. אלוקים מתגלה דרך הטבע. אברהם אבינו היה מסוגל להבין את רצון הבורא דרך הטבע, דרך עשרת המאמרות, ואנחנו קיבלנו את עשרת הדברות והתורה כדי לדעת אל נכון מהו רצון השם.

תגיות:הרב משה שיינפלדעשרת הדברותפרשת בא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה