חדשות בארץ

חידת אשכנזי: האם יצטרף לפוליטיקה, ולמי יחבור?

הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי הפך לאחד האנשים המחוזרים ביותר במערכת הפוליטית לקראת הבחירות הקרובות. בין האפשרויות העומדות בפניו: חבירה לבני גנץ, משה יעלון או יאיר לפיד

אשכנזי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אשכנזי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

אחת הדמויות המסקרנות ביותר במערכת הבחירות הנוכחית היא זו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי. הרמטכ"ל ה- 19 של צה"ל, שסיים את תפקידו בשנת 2011, נמנע עד כה מלהצטרף לפוליטיקה ופנה לעולם העסקים. למרות זאת, התקשורת לא חדלה מהעלאת ספקולציות על כניסתו למערכת הפוליטית, ושמו הפך לשם חובה בכל סקר בחירות.

מאז ההחלטה על הקדמת הבחירות, הפך אשכנזי לאחד האנשים המחוזרים ביותר במערכת הפוליטית. בין היתר, התפרסמו בתקשורת ידיעות על מגעים בינו לבין הליכוד. אלא שעל פי הדיווח בשבוע שעבר של יואב קרקובסקי מ"כאן חדשות", סקרים שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו העלו כי אשכנזי אינו תורם מבחינה אלקטורלית לליכוד. אתמול נתפסה משבצת 'הגנרל הביטחוניסט' על ידי השר יואב גלנט, שלאחר שנתיים בהן 'חרש' את השטח הליכודי, הצטרף באופן רשמי למפלגה. בנוסף לגלנט, המעוניין בתפקיד שר הביטחון בממשלה הבאה, דמות ביטחונית נוספת בליכוד הינה של ראש השב"כ לשעבר, אבי דיכטר, שכיהן בקדנציה האחרונה כיו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ובוודאי יהיה מעוניין לשדרג את מעמדו – בכפוף, בין היתר, למיקום אליו יגיע בבחירות המקדימות לרשימת הליכוד שייערכו בתחילת החודש הבא.

לא ברור עד כמה האפשרות של הצטרפות אשכנזי לליכוד הייתה ריאלית מלכתחילה. על כל פנים, על פי הפרסום אמש (רביעי) של עקיבא נוביק בחדשות עשר, יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, נפגש עמו בסוף השבוע שעבר והציע לו הצעה שכמעט לא ניתן לסרב לה: מקום שני ברשימת המפלגה לכנסת, תיק בכיר במידה ויש עתיד תיכנס לקואליציה הבאה, ובנוסף השפעה מכריעה על קבלת ההחלטות במפלגה.

על פי הדיווח, אשכנזי עדיין לא השיב להצעה – לא לחיוב ולא לשלילה. ניתן להעריך כי הסיבה לכך היא שהוא קיבל הצעות נוספות ונמצא בתהליך של בחינתן. בהקשר זה, אחת האופציות העומדות בפניו הינה להצטרף למפלגת "חוסן ישראל" שהוקמה על ידי הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. ב"כאן חדשות" דיווחו על מהלך אפשרי נוסף: חבירה בין אשכנזי למשה יעלון, שרץ לכנסת בראשות מפלגת תל"ם. השערה תקשורתית נוספת, שהסיכויים להיתכנותה המעשית אינם ברורים, היא שאשכנזי יצטרף לאיחוד כוחות פוליטי בין בני גנץ ליאיר לפיד או בין לפיד ליו"ר מפלגת כולנו, משה כחלון.

קיימת גם האפשרות, שגבי אשכנזי יעדיף להמשיך להישאר ספון בביתו ולא להיכנס לביצה הפוליטית. בהקשר זה יש לציין את המכתב הפומבי הארוך שכתב לאשכנזי חברו אבי בניהו, דובר צה"ל לשעבר, באתר מעריב. "דיברנו לא אחת על האפשרות שתצטרף לחיים הפוליטיים, ואתה ענית 'אין לי תשוקה'. הבנתי אותך לגמרי. אחרי הרבה שנים קשות ותובעניות בצבא אתה חי חיים טובים, מגדל נכדים, נוסע להרצאות ולחופשות בחו"ל, מנהל עסק משפחתי ועוסק בענייני ציבור וחינוך בהתנדבות".

"כשאתה אומר 'אין לי תשוקה' אני מבין אותך, היות שאני מכיר את דעתך על סוג ואיכות הפוליטיקאים שפגשת בשנים האחרונות, בעיקר בתקופת כהונתך כרמטכ"ל, ואת דעתך על השיטה הפוליטית, על השיח הרדוד והאלים, על הפקרת האינטרס הלאומי לטובת פוליטיקה קטנה ועוד".

"אבל גבי", המשיך בניהו, "זוהי שעת הכרעה. המדינה שלנו בת 70, ואני מבטא תחושת רבים שסבורים שאתה צריך לעשות מעשה, וללכת שוב עם חברים ושותפים בראש הטור מתחת לאלונקה... דיברנו לא מעט, ואני מכיר את ההתלבטות שלך ואפילו מבין אותה. אני מכיר את הלחץ שמופעל עליך ממפלגות, אישים, תנועות ומהציבור – ואני מבין אותו. אני מודע גם לחלק מסקרי העומק שמצביעים על משקלך ותרומתך אם תצטרף לחיים הפוליטיים. וכן, מי שנכנס למטבח, דבקים בו הריחות וזה לא יהיה טיול קל בפארק".

"גבי, אדם לא יכול ללכת לפוליטיקה ללא תשוקה וללא רצון, הוא צריך דחף עמוק להתגייס, להוביל ולשנות. הוא צריך להחליט שהוא הולך לחיים הציבוריים התובעניים לכמה שנים, לבחור פלטפורמה מתאימה עם שותפים ערכיים ולגבש קבוצה של ארבעה-חמישה אישים עם ארבעה-חמישה רעיונות מרכזיים שהם התחייבות לציבור".

האם אשכנזי יקבל את ההחלטה וימצא את "הפלטפורמה המתאימה עם שותפים ערכיים"? נחכה ונראה.

תגיות:בחירות 2019גבי אשכנזי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה