צניעות האשה

האם היהדות באמת "נגד" נשים?!

על ההבדל ביחס לנשים בין היהדות לבין תרבויות שונות בעבר ובהווה. טעימה מתוך הספר החדש "יפה באמת"

  • כ"ב טבת התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פעמים לא מעטות נתקלתי בבנות שאינן יודעות מהי גישתה של היהדות לאישה, ולעיתים אפילו בטוחות כי "הדת מרחיקה נשים" או לכל הפחות "הדת רואה באישה פחותה מהגבר".

הספין התקשורתי של "הדרת נשים" חוזר ועולה שוב ושוב, ומשאיר אחריו בנות ונשים מבולבלות ותוהות, "האם יתכן שהדת נגדנו?!".

לכל התוהות והטועות, לכן מתבגרות אהובות ולאלה שכבר מזמן לא, מוקדש המאמר הבא עם התשובה הברורה והאמתית ביותר לשאלת 'מיליון הדולר' הזו...

 

מעמדה של האישה בחברה המערבית – תמונת מצב

כבר בשנים הראשונות שלנו במדינת ישראל, שואפת החברה הישראלית לפעול למען זכויות האישה ולוודא כי האישה תהיה שווה בזכויותיה לגבר.

בהשפעתה של התרבות המערבית, רואה החברה בגבר הטיפוסי, העז והתקיף, מודל לחיקוי. היא מעריצה כוחניות ואומץ ושאר תכונות גבריות טיפוסיות.

מתוך רצון לשמור על שוויון והוגנות כלפי האישה, שתכונותיה בדרך כלל שונות מאלה, נעשה הניסיון להשתכנע ולשכנע כי האישה שווה במאפיינים ובתכונות המולדות שלה לגבר, והיא בעצם "גבר בגוף שונה". וכך, כשהיא זהה לו ביכולותיה ובכישוריה, היא שווה כמותו.

למען השוויון, דורבנו הנשים לעסוק בסלילת כבישים, במלאכות השדה ובשאר עבודות הנחשבות לעבודות גבריות, ולוותר מרצון על עבודות שהיו שייכות לנשים כמו טיפול בתינוקות, עבודות שהיו נחשבות לפחותות יותר.

ניסיון זה, לשילוב נשים במערכות גבריות, ממשיך גם היום.

דוגמה טובה לכך היא המערכת הצבאית הנלחמת על שילוב נשים בתפקידים קרביים. ואם חלילה ינסה מישהו לטעון כי האישה מתאימה פחות לתפקיד הקרבי ואף עלולה להזיק למערכה, הוא יותקף כמדיר נשים...

אם אכן האישה הייתה שווה לגבר ביכולותיה ובכישוריה, היה שינוי זה שינוי מבורך, מועיל ותורם לאישה. אך מה לעשות שהמציאות שונה בתכלית...

כפי שכבר הזכרנו, המדע הוכיח כבר מזמן כי הגבר והאישה שונים בתכלית זה מזה, וההבדלים הביולוגיים ביניהם משפיעים על תפקוד שונה וכישורים בתחומים שונים.

מה שלא השכילה החברה להבין, כי שוני בין שניים אינו אומר בהכרח כי האחד חשוב ועליון על השני. וכמו שבתחומים רבים הגבר חזק מהאישה, כך האישה עולה על הגבר בתחומים אחרים ומצטיינת בהם הרבה יותר. כל אחד מהם שונה בכישוריו ואין זה סותר שהוא שווה במעמדו.

כך שלמעשה, בשם השוויון, האישה איננה מוערכת עוד כפי שהיא, כ"אישה". תחומי הכישורים והיכולות האמתיים שלה, ממשיכים להיחשב כפחותים ונחותים, עליה להוכיח מאפיינים גבריים שכלל אינם מתאימים לה מצד דרך הטבע ולנסות להשתוות אליו, "האדם האידיאלי", על אף שהיא שונה ממנו לגמרי.

ספרה של פנינה לשם, ''יפה באמת''ספרה של פנינה לשם, ''יפה באמת''

האם יהיה זה הגיוני להעמיד טייס מומחה לתחרות מול צוללן כשרוני? הרי אם הם יתחרו בתחום הטייס יהיה זה חוסר שוויון כלפי הצוללן, ואילו אם יתחרו בצלילה יצא הטייס מקופח. שוויון אמתי הוא להעמיד לתחרות טייס מול טייס וצוללן מול צוללן.

הניסיון להפוך את האישה לגבר, כמו גם לשלב בכוח את האישה בעבודות גבריות "שוות", מזיקות בראש ובראשונה לאישה עצמה. האישה שמנסה לעמוד בציפיות שאינן תואמות את אופייה ולהוכיח שהיא אכן כזו. ומנגד, מוותרת במודע על תחומים בהם היא מוכשרת כל כך ואין מי שיהיה שם במקומה...

במבחן המציאות נחל ערך השוויון כישלון חרוץ. הנשים, למענן נעשה השינוי, הינן הניזוקות העיקריות.

האישה היום עובדת פי 2 ויותר מהגבר הממוצע בבית ומחוצה לו, כשהיא הוסיפה לעצמה את עול העבודה הגברית, ומנגד – אינה יכולה לוותר על תפקידה האמתי בבית. עבודות הדורשות כישורים שיש לנשים, כמו חינוך ילדים וטיפול בצרכי הבית, נחשבות כפחותות. האישה מופלית לרעה, משמשת כאמצעי שיווק כלכלי בפרסומות ובאמצעי התקשורת וסובלת מהטרדות.

כבוד שווה? כן. אבל חובות זהים? אורח חיים זהה? ניסיון לשכנע כי המאפיינים והכישורים שווים? הרי זו שטות מוחלטת.

ומה יש ליהדות לומר על כך?

 

מעמדה של האישה ביהדות

היהדות רואה בגבר ובאישה שתי בריות מושלמות, כאשר הגבר נברא מושלם כגבר והאישה נבראה מושלמת כאישה, ואף אחד מהם אינו פגום או נחות מהאחר.

אדם מאמין יודע, כי התורה לא נכתבה חלילה על ידי גבר או אישה, אלא על ידי הבורא שיצר גם את הגבר וגם את האישה ואינו מעדיף את זה על פני זו.

עם זאת,

היהדות מאמינה כי לגבר ולאישה ניתנו תפקידים שונים ויעוד שונה בעולם ובהתאם לזה, קיבל כל אחד מהם כלים וכישורים שונים לפי הצורך למילוי תפקידו.

ועל כן, האופי, הכישרונות והיכולות של הגבר והאישה שונים. שוני זה לא מעיד על פחיתות של אחד מהם, אלא על שונות שקיימת ביניהם לצורך מילוי תפקיד שונה.

כפי שלחיל האוויר ולחיל הרגלי ניתן ציוד שונה. לא כי אחד מהם נכבד וחשוב יותר מהאחר, אלא כי כל אחד מהם זקוק לכלים שונים בכדי למלא את משימתו בצורה הטובה ביותר.

הגבר קיבל את תפקיד "שר החוץ" של התא הביתי. עליו לדאוג לפרנסה, לצאת למלחמת קיום ולהגן על הבית. לצורך מילוי תפקיד זה, קיבל הגבר כלים מתאימים, אומץ, חוסן גופני ותעוזה.

האישה קיבלה את תפקיד "שר הפנים" של התא הביתי. היא אחראית על לידת הילדים, דור ההמשך (התפקיד היחיד שעדיין לא הצליחו בשם השוויון לקחת ממנה...), גידולם, פיתוחם וחינוכם. לצורך מילוי התפקיד, קיבלה האישה כלים מתאימים, שפה מפותחת, הבנה בנפש האדם ועדינות.

תפקידם של שני השרים חשוב לאין ערוך ואין תפקיד אחד נחות או עליון מחברו. תפקידיהם משלימים זה את זה ויחד הם חותרים למטרה אחת משותפת, שמירת ופיתוח התא המשפחתי שנבנה.

איזה עיוות גדול הוא לחשוב כי תפקידה של האישה נחות ומראה על פחיתות חכמה או כבוד!

האם פיתוח קריירה הוא דבר חשוב ונכבד יותר מגידול ילדים?! הרי הבית הוא מוקד הכח של החברה כולה, שם מתחנך ומתעצב הדור הבא! לגדל את דור העתיד ולדאוג לחינוך ולצביון שלו, זהו תפקיד כל כך חשוב ומשפיע, הרבה יותר מכל תפקיד אחר.

כמה כואב על אותם ילדים שהאם רואה בחינוכם תפקיד מבייש ונחות, ובטיפול בהם – עלבון. שאינה מבינה כי הגבר לעולם לא יגיע לכישוריה וליכולותיה בתחום הזה.

ביהדות, אישה אינה מתיימרת להיות גבר כדי להיות שווה וראויה. ביהדות האישה חשובה ומכובדת כאישה. אינה זהה, אך שווה. לחלוטין.

לסיכום,

הגבר והאישה על פי היהדות, שווים – אך לא זהים.

ובמשפט אחד קצר וקולע, "אי אפשר לאיש בלא האישה, ואי אפשר לאישה בלא האיש".

מצער כי כיום, אנשים שאינם מכירים את דרך התורה, רואים בה מתוך בורות, עוד אחת מאותן תרבויות מעוותות המפלות את האישה ומעדיפות את הגבר על פניה, ומנגד, עוצמים את עיניהם מהעוול הגדול שנעשה לאישה בחברה הכללית.

כשנפנים את ערך השוויון האמתי, כפי שמציעה לנו היהדות, נרוויח כולנו.

מזמינה אותך לצאת יחד למסע עמוק ומסעיר, בין דפי המדריך...

לרכישת הספר "יפה באמת" לחצי כאן.

לרכישת הספר "אהבה לרגע". לחצי כאן.

או חייגי 073-222-12-50

תגיות:פנינה לשםצניעותנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה