המצעד

המצעד: 7 מדענים שהאמינו באלוקים, ולא חששו לפרסם את זה

לאורך ההיסטוריה נחלקו מדענים לכאן ולכאן בשאלות אמוניות, אך היו כמה שלא רק שגילו אי אלו גילויים מסעירים על העולם - היו אמיצים מספיק כדי לפרסם גם את האמונה בבורא עולם, שאותו גילו 'על הדרך'

אא

איך זה יכול להיות שמדענים שחוקרים את סודות היקום ומצליחים לראות את העולם המופלא מבעד למשקפת של הניואנסים הכי דקיקים - לא מתקרבים לאמונה ומכריזים קבל עם ועדה כי יש אלוקים בעולם? למזלנו, היו כמה כאלה 'לתרופה' במהלך ההיסטוריה, שהתעסקותם התמידית במדע הביאה אותם לא רק לכדי גילויים מסעירים - כי אם גם על מי שברא אותם, וכשזה קרה - הם לא הסתירו את אמונתם בו. 

 

פרופסור עמנואל קאנט 

קצת עליו: פילוסוף ממוצא גרמני שנחשב לאחד מהוגי הדעות החשובים בעת החדשה. בין היתר טען קאנט שהמוח האנושי הוא זה שאחראי על יצירת המבנה של החוויות האנושיות, ושההיגיון הוא מקור המוסר. 

דרגה אמונית: האמין בקיומו של אלוקים, ושלל מכל וכל את הטענה שהסדר המופתי שקיים במערכות השונות נוצר 'מאליו'. "קיים אלוקים, הואיל והטבע אף בתוהו ובוהו - אינו יכול אלא לנהוג באופן מסודר כהלכה. כל היצורים קשורים בסיבה אחת, שהיא תבונתו של אלוקים. לכן אין ביכולתם לגרור תוצאות שונות מאלו המביאות לתפיסת השלמות של אותו מושג אלוקי עצמו" (תורת הטבע הכללית ותורת השמיים).

 

מייסד הפסיכו-פיזיקה: גוסטאב תיאודור פכנר 

קצת עליו: גוסטב פכנר היה פסיכופיזיקאי שפרסם מאמרים ומחקרים רבים בנושא הקשר שבין העולם הפיזי שסובב אותנו לבין האופן שבו אנחנו תופסים אותו, והוא זה שהטביע לראשונה את המושג פסיכופיזיקה. הפסיכופיזיקה היא ענף בפסיכולוגיה שבודק את הקשר בין הגירויים הפיזיים והאובייקטיביים שאדם נחשף אליהם בעולם, לבין התחושות הסובייקטיביות שעולות בו כשהוא נחשף לגירויים הללו.   

דרגה אמונית: דווקא כמי שעסק במחקר כה אינטנסיבי של התודעה האנושית, פכנר הגיעה למסקנה חד משמעית כי "עצם קיומה של התודעה האנושית - מוכיחה את קיומה של התודעה העליונה, התודעה האלוקית", כך מובא בספר 'מבוא לפילוסופיה' שחיבר מ. זולה. 

 

פרופסור מ. זולה 

קצת עליו: פרופסור, פילוסוף ומחבר הספר 'מבוא לפילוסופיה'. 

דרגה אמונית: דיבר הרבה במושגים של תודעה ותבונה אלוקיות. "הביולוגים קבעו שהחיים יוצרים צורות עדינות ומשוכללות יותר ויותר, ותהליך זה אינו מובן בלי האמונה בקיומה של תבונה עולמית עליונה, המכוונת את היצירה בחכמה ותכלית" (מובא בספרו עמוד 213).

 

האסטרונום פרופ' ויליאם מרשל סמרט 

קצת עליו: אסטרונום במצפה המלכותי בעיר גלזקו, בסקוטלנד. 

דרגה אמונית: "כאשר חוקרים אנו את התבל ומתפלאים למראה הודה והסדר הקבוע בה - הרי אנו באים להכרה בכוח עליון ובמטרה קוסמית העולה על כל אשר ישיג שכלנו המוגבל. האמונה בבורא עליון הכרחית עתה לא פחות משהייתה בכל עת בעבר. לאסטרונום אחד לפחות 'השמים מספרים כבוד א-ל ומעשי ידיו מגיד הרקיע'" (התהוות הארץ).

 

פרופסור פרנסיס קריק 

קצת עליו: חתן פרס נובל בזכות גילויו של מבנה הדנ"א.

דרגה אמונית: האמין כי יש אלוקים וניתן להוכיח את זה גם בצורה מדעית. "אדם ישר המצויד בכל הידע המדעי הקיים היום - יוכל רק לקבוע שמוצא החיים נראה, במובן מסוים, כנס. כה רבים הם התנאים הצריכים להתקיים כדי שיווצרו החיים - עד כי אין מנוס מכאן, והוכחה מדעית שהעולם נברא על ידי בורא רוחני בעל כוחות, שמפעיל את העולם כולו".

 

סר ג'ון אקלס

קצת עליו: חוקר מוח שנחשב לאחד הגדולים בתחומו במאה ה-20.

דרגה אמונית: "אני מאמין שיש מיסתורין מהותי בקיומי האישי, החורג מההסבר הביולוגי של התפתחויות פי ומוחי. ודאי שאמונה זו תואמת את המושג הדתי נשמה, ואת בריאתה בידי האלוקים".

 

פרופסור דוד וייס

קצת עליו: רופא וחוקר סרטן ישראלי. 

דרגה אמונית: במאמר שפורסם במוסף של עיתון 'הארץ' בשנת 1998 אמר פרופ' וייס כי "המדע מתעסק רק במה שקיים. מאיפה כל זה נבע בתחילת הדרך? בכך המדע לא מתעסק. כמדען, אני מחפש סדר בעולם, אם זה באימונולוגיה או בביולוגיה של התא. כדי להסביר לא רק את בריאת העולם אלא גם את העובדה שהאטום הזה, המולקולה הזאת, קיימת, ובמקום להתפוצץ היא קיימת באופן מסודר - אני מוכרח להניח את קיומו של האדריכל הגדול".

תגיות:אלוקיםמדעניםאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה