סיפורי אמונה

הרב קנייבסקי בתשובה מפליאה מאין כמוה: "הנער הזה היה צריך למות מזמן"

בחור צעיר ומוכשר חלה במחלה קשה מתוך התעלות וחזרה בתשובה. למה קורה דבר כזה? הרב חיים קנייבסקי בתשובה מצמררת, כאשר סוף הסיפור מפתיע לא פחות

הרב חיים קנייבסקי (ברקע צילום אילוסטרציה: shutterstock)הרב חיים קנייבסקי (ברקע צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

הרב חזקיהו מישקובסקי בסיפור מופלא, שהתרחש לפני כ-20 שנה. אל הרב מישקובסקי התקשר הרב ברוק, ראש הישיבה הנודעת לבעלי תשובה "נתיבות עולם" בבני ברק. הרב ברוק ביקש מהרב מישקובסקי כי יבוא להספיד את אחד מבחורי הישיבה, שנפטר לאחר מחלה קצרה וקשה.

"מדובר בבחור שלמד בישיבה, בן למשפחה חילונית מגדרה", אמר הרב ברוק בכאב. "מדובר בבחור ייחודי ונדיר. הוא היה מוכשר, בעל מרץ, יפה ומלא חן". הבחור היה בישיבה קצת יותר משנה, גילה את אור התורה והמצוות והתעלה במעלות התורה. אך למרבה הצער, בשיא פריחתו חלה במחלה הקשה, ולאחר שנה מלאת ייסורים הוא נפטר.

"קיבלתי את הבקשה לבוא ולהספיד", מספר הרב מישקובסקי, "ולא ידעתי מה לומר להורים, שאינם שומרי תורה ומצוות. כיצד אני יכול להסביר להם?! מן הסתם הם חושבים: 'היה לנו ילד נפלא, שעם הכישורים הנדירים שלו יכול היה להצליח בכל מקום. והנה, זמן קצר לאחר שבחר ללמוד בישיבה נגד דעת משפחתו הוא חלה במחלה קשה והלך. איך אוכל להסביר דבר זה לאנשים שאינם שומרים תורה ומצוות?!"

"החלטתי שהפעם, לפני ההספד, אלך אל רבי חיים קנייבסקי ואתייעץ עמו. הגעתי לביתו וסיפרתי לו על הטרגדיה. רבי חיים מביט בי ואומר: 'אנשים רואים דברים הפוכים. הבחור הזה- נגזר עליו שימות מזמן, אך הקב"ה ידע שאם ימשיך לחיות הוא יחזור בתשובה, ולכן הוסיף לו עוד שנים. הבחור באמת חזר בתשובה, ואז הקב"ה זיכה אותו שיהיו לו ייסורים בשביל שיוכל לבוא נקי לעולם הבא, ורק אז הוא לקח אותו. אם כן, כמובן שהבחור רק הרוויח- שהרי בלי זה היה מת מזמן וללא תשובה!', אלו היו דבריו של רבי חיים, שסיים: 'את זה תגיד להורים'.

הרב מישקובסקי יצא מביתו של רבי חיים כשהוא נבוך עוד יותר. "מילא אני, מאמין בגדול הדור ויודע שכל דבריו אמת לאמיתה", חשב לעצמו. "אבל אב רחוק מאמונה - מה פתאום שיאמין בדברי הרב?! לכן החליט הרב מישקובסקי כי במהלך ההספד הוא יסביר לשומעים מי הוא הרב חיים קנייבסקי, ורק לאחר מכן אוכל להעביר את דבריו. וכך עשה.

כשסיים את ההספד, ניגש אליו אחד המשתתפים בהלוויה – הרב נח הרץ, ואמר לו בהתרגשות: "בוא ניגש לאביו של הנפטר". הרב מישקובסקי הגיע עימו, ור' נח פונה לאב השכול, באמרו: "ספר לו".

מה התברר? זמן קצר לפני ההספד סיפר האב לר' נח הרץ שלפני שבנו עשה תשובה ונכנס ללמוד בישיבה, הוא שירת בצבא. והנה, באחד הימים הם חדרו לסוריה בג'יפים. בנו התיישב בג'יפ הראשון. מספר דקות לפני תחילת הנסיעה בא המפקד, וללא שום סיבה הגיונית החל לגעור בו. "מי אמר לך לעלות לפה? רד מיד והכנס לג'יפ השני!", אמר לו, והחליף את מקומו. והנה, הם רק נכנסו לשטח של סוריה, ולמרבה האסון הג'יפ הראשון חטף פגז וכל יושביו נשרפו, ואילו בנו נשאר בחיים...

"נו", מכריז ר' נח הרץ בהתרגשות: "רבי חיים יודע מה שהוא מדבר"...

הרב מישקובסקי מספר את הסיפור המופלא, ומסכם את אחד המסרים המאלפים: "למדתי מכך שאנשים מסתכלים על מאורעות החיים לפי קוצר ראות עיניהם, כאשר פעמים רבות הדבר הכואב שקורה – הוא כולו טוב, והתרחש רק בזכות רחמיו של בורא עולם". 

תגיות:חזרה בתשובהסיפורי צדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה