סיפורי אמונה

תשובתו המפתיעה של הרב שטיינמן - הצילה מהתרסקות כלכלית

"באותו הרגע", אומר הרב שטיין, "הבנתי טוב טוב את דברי הרב שטיינמן, שיושב לו בביתו בבני ברק, ואומר: 'תבדוק אם לא מאכילים את הזקנים נבלות וטרפות'". סיפור מיוחד על הרב שטיינמן זצ"ל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב ישראל שטיין מתל אביב, מחבר ספר 'כפתור ופרח' על התורה, מספר את סיפורו האישי והמופלא, שהתרחש לפני 36 שנה.

"היה זה כאשר הציעו לי להיות שותף בבית אבות בנתניה", פותח הרב שטיין את דבריו, ומסביר כי היה זה בית אבות שבבעלותם של חמשה שותפים, ואחד מהשותפים רצה לצאת מהשותפות ולמכור את חלקו. מדובר היה על בית אבות פעיל ומבוסס, אשר פעילותו השוטפת התנהלה ביעילות, ללא התערבות מיוחדת של ההנהלה. כלומר: עיקר ההשקעה של השותפים היה בהקמת בית האבות, אך לאחר שהוא כבר תפקד באופן עצמאי ומסודר, הבעלים בעיקר הרוויחו את הכסף, כמעט ללא עבודה.

השותף שרצה למכור את חלקו בשותפות ביקש על כך סכום של כ-25 אלף דולר. לעומת זאת הרווח שהוא מקבל על כך בכל חודש הוא כ-5 אלף דולר. מדובר היה בהשקעה שעל פניו נראית כמשתלמת במיוחד: רווח חודשי במאמץ מינימלי.

הרב שטיין היה משתתף בקביעות בשיעורו של הרב בן ציון פלמן זצ"ל. באותו שבוע, ניגש לאחר השיעור אל הרב פלמן, וסיפר לו על ההצעה המשתלמת שהתגלגלה לפתחו. הרב שטיין הוסיף ושאל את הרב פלמן מה דעתו לגבי שותפות זו.

"אני מציע לך לפנות עם השאלה הזו לרב שטיינמן", השיב לו הרב פלמן. אכן, מיד לאחר השיעור נסע הרב שטיין לבני ברק, שהוא פונה לבית ברחוב חזון איש 5 כששאלתו בפיו.

כשהגיע לבית הרב שטיינמן, הציג את עצמו בשמו, והחל לפרוס את השאלה. לאחר ששמע את כל הפרטים, נענה הרב שטיינמן ואמר: "לפי כל הפרטים נראה שמדובר בעסקה מצוינת במיוחד, אבל כדאי שתבדוק קודם את הכשרות במקום, שלא מאכילים שם את הזקנים נבלות וטרפות. לא שווה לך כל העסק אם מאכילים שם טרפות".

התפלא הרב שטיין: למה שיאכילו שם נבלות וטרפות?! הרי בכל בית אבות קיימת תעודת הכשר, כיוון שאי אפשר לקבל למוסד אישור ללא תעודת כשרות. מנין יגיעו לשם נבלות וטריפות?

למרות תמיהתו, החליט לבדוק את העניין לעומק. הוא קבע פגישה עם כל השותפים וביקש לשמוע פרטים על התנהלותו של בית האבות. בין השאלות, שאל אותם מה עם הכשרות במקום. מנהל בית האבות השיב מיידית: "אנחנו מקום כשר". הרב שטיין לא הסתפק בתשובה, והמשיך בשאלותיו: "היכן אתם קונים את הבשר?", "בשוק הכרמל", השיב המנהל. "האם יש הכשר לבשר שבשוק הכרמל?", הוסיף ושאל הרב שטיין. המנהל החל לכעוס: "למה אתה מסתבך? יש לנו הכשר וזהו. משתלם לנו לקנות שם בשר, משום שבמקום לשלם 10 לירות לקילו בשר, שם אנחנו משלמים לירה אחת לקילו".

הדבר היה נראה תמוה ביותר בעיניו של הרב שטיין, והוא החליט למשוך את ידו מהעסקה.

שבוע ימים בלבד עבר מאז. הרב שטיין פותח את העיתון היומי, והכותרת הראשית זעקה אל מולו: "מדינת ישראל תובעת בית אבות". הדבר היה מתמיה ביותר. מדובר היה בבית האבות המדובר, עם עובדים מסורים והנהלה מתוקנת. כיצד הם הגיעו לידי כך שתוגש נגדם תביעה ממדינת ישראל?

הרב שטיין המשיך לקרוא את הכתבה, בה היה כתוב כי התובע הוא היועץ המשפטי של משרד הסעד, ר' שמואל בוקובסקי. הר' שמואל בוקובסקי התגורר בקרבת מגוריו של הרב שטיין, שהחליט לברר את העניין. עוד באותו יום ניגש לרב בוקובסקי ושאלו מה העניין.

בתגובה, הניח ר' שמואל את ידיו על ראשו, ואמר: "בחיים לא הייתי מאמין שבשביל להרוויח כמה גרושים, יהודים מסוגלים לרצוח זקנים". הוא המשיך וסיפר כי משרד הסעד מחייב את בתי האבות להאכיל את הזקנים בשר בקר. "בית האבות הנוכחי החליט לחסוך, ובמקום לקנות בשר בקר היו קונים בשר סוסים וחמורים, ובישלו את זה בצורה כזאת שהדבר לא יהיה ניכר בטעם. "בשר חמורים וסוסים הוא מלא רעלים, וגורם למותם של הזקנים בתוך מספר חודשים", הסביר ר' שמואל את דבריו.

"באותו הרגע", אומר הרב שטיין, "הבנתי טוב טוב את דברי הרב שטיינמן, שיושב לו בביתו בבני ברק, ואומר: 'תבדוק אם לא מאכילים את הזקנים נבלות וטרפות'. כך הוא הציל אותי מכל הפרשיה הזו שהביאה מידית לסגירת בית האבות, ולמשפטים ארוכים על ההנהלה, שמי יודע איך הסתיימו בכלל".

מה יחס היהדות לשמירת הבריאות?

מעובד ומשוכתב מתוך הספר 'שלמים מציון', על הרב שלום בן ציון פלמן זצ"ל.

תגיות:הרב שטיינמןסיפורי צדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה