עובדות ביהדות

שריפת גופות ביהדות: 7 עובדות על חומרת האיסור

היהדות אוסרת מכל וכל שריפת גופות. בשל חומרת האיסור נקבע להלכה שאין תוקף לצוואתו של מי שציווה לשרוף את גופתו ושיש לקבור אותו על פי ההלכה

מתקן לשריפת גופותמתקן לשריפת גופות
אא

1. הרמב"ם בספר המצוות (מצוות עשה רלא) מסביר כי חובת הקבורה היא מן המצוות החשובות שנאמרו בתורה, והיא אמורה על כל אדם, אף על הרוגי בית דין, כמו שנאמר בתורה במפורש: "וכי יהיה באיש חטא משפט מות והומת, ותלית אתו על עץ. לא תלין נבלתו על העץ כי קבור תקברנו ביום ההוא כי קללת אלוקים תלוי, ולא תטמא את אדמתך אשר ה' אלוקיך נתן לך נחלה" (דברים כא, כב-כג).

2. היהדות אוסרת מכל וכל שריפת גופות. פוסקי ההלכה בכל הדורות בשרפת גופת המת עוון חמור מכמה טעמים: ביטול מצוות הקבורה (שו"ת מלמד להועיל, חלק ב, יורה דעה, סימן קיד); ניוול המת (שם); איסור "לא תלין נבלתו על העץ" (שו"ת אחיעזר, חלק ג, סימן עב); איסור "בחקתיהם לא תלֵכו" (שו"ת דעת כהן, יורה דעה, סימן קצז); פגיעה באמונה בתחיית המתים (שו"ת אחיעזר, חלק ג, סימן עב).

3. רבי חיים עוזר גרודזינסקי פוסק במפורש: "על דבר שאלתו אם מותר לשרוף מתים, יעויין בשו"ת בית יצחק (יו"ד ח"ב סי` קנ"ה) שהאריך בזה לאסור, משום שכל הנקברים לא ישרפו כמבואר בשלהי מסכת תמורה, והעיקר, שמצוות קבורה שהתעסקו בזה אבות העולם ומי שקובר את מתו מאמין בתחיית המתים והשורף הרי הוא ככופר בתחיית המתים". (שו"ת אחיעזר חלק ג סימן עב)

4. בשל חומרת איסור שריפת המת, בתלמוד הירושלמי (כתובות, פרק יא, הלכה א, ופירושו בשו"ת בית יצחק, יו"ד, חלק ב, סימן קנה, אות ג) נקבע שאין תוקף לצוואתו של מי שציווה לשרוף את גופתו ושיש לקבור אותו כמנהג המקובל.

5. חשוב להבין כי הקב"ה ברא את גופנו כצלם אלוקים, ודווקא הגוף הוא הגורם לכך שנוכל להתקרב אל ה', שכן, אם לא היה לנו גוף, ולא היו לנו רצונות ותשוקות, היינו כמו המלאכים, ללא יכולת התקדמות, והשתפרות, דווקא הגוף הוא זה שנותן לנו את הבעיות של העולם שעל ידם אנו יכולים גם להתקדם בעולם הזה ולגדול, וכפי שנאמר בפרקי אבות: "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה, מכל חיי העולם הבא". על כן, יש לתת לגוף את הכבוד הראוי, ולקוברו בכבוד, כראוי לצלם אלוקים שמופיע בגופנו. 

6. משום כך ברור שאין לשרוף גופה של אדם שמבקש לעשות זאת, כיון שזה מבזה את הגוף ששימש את האדם כל ימי חייו, כדי לעבוד את ה'.

7. כמו כן, כולנו מאמינים בתחיית המתים, ומאמינים כי הפרידה מהגוף היא זמנית, ואם כי ברור שאנשים שנשרפו על קידוש ה' יקומו בתחיית המתים, אבל עצם האמירה שאדם שורף את גופתו, היא אמירה שהוא מאמין שהפרידה מהגוף היא סופית, דבר שכמובן אינו נכון, ובעז"ה נזכה בקרוב לראות בעינינו את המציאות מתממשת.

מדוע מניחים אבן בכל ביקור בבית הקברות, ולמה היהדות לא אמרה להניח זר על הקבר, אלא דווקא אבן? צפו בהרצאתו המרתקת של הרב אליהו עמר, וקבלו תשובות על השאלות:

לקריאה נוספת אודות מצוות קבורה ביהדות, לחצו כאן. 

לקריאה נוספת אודות איסור שריפת גופות ביהדות, לחצו כאן.
תגיות:קבורה יהודיתשריפת גופות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה