שירה דאבוש (כהן)

יהודי שעובד בתור סנטה קלאוס? צר לי, מר רוזנטל, לא בבית ספרנו!

מה הבעיה שלי עם יהודי אמריקני שמגדיר עצמו מחד גיסא כיהודי אורתודוקסי, אך מאידך עובד כסנטה קלאוס ואף מכשיר 'סנטה קלאוסים' בבית ספר מיוחד? 

אא

הרבה דרכים נתן לנו הקב"ה לקדש את שמו בעולמו, אך גם כדי לדעת כיצד עושים זאת בצורה נבונה ומבלי להרוס דברים אחרים 'על הדרך' - צריכים תבונה, רגישות והרבה סיעתא דשמייא. 

אין יהודי בעולם שלא היה רוצה לקדש שם שמיים, שיסתכלו עליו ויאמרו: 'אם זה מה שנקרא להיות יהודי - אשריהם ואשרי חלקם של בני אומה זו".

על הדברים הללו צריכים להתפלל, והרבה. כי אחרת, לא מן הנמנע שניתקל ביום 'בהיר' אחד באדם כמו ריק רוזנטל - שלפרנסתו בחר להיות, לא פחות ולא יותר - סנטה קלאוס. 

אז מה הבעיה בזה בעצם, ולמה הזדעזעתי כששמעתי על יהודי שבאותה נשימה שבה הוא מגדיר את עצמו כיהודי אורתודוקסי, הוא גם עובד בתור הדמות היותר מזוהה עם החג הנוצרי? את פניו של רוזנטל בן ה-66 מעטר זקן עבות ולבן, שלא פעם טעו בו ילדים נוצרים וחשבוהו לסנטה בשל כך. 

כשריבוי ה'טעויות' התגבר, הסיק רוזנטל כי יש כאן הזדמנות עסקית, וקפץ למים - אך זה לא הספיק לו. לאחר שהתמסר עם כל כולו לדמות, החליט רוזנטל לפתוח בית ספר להכשרת 'סנטה קלאוסים', שימשיכו את דרכו. 

 

איך למען השם, אינך רואה את חילול השם שבדבר?

בראיון לסוכנות הידיעות JTA, כשנשאל רוזנטל האם אין כאן סתירה לדעתו בין היותו יהודי אורתודוקסי לבין העבודה בתוך דמות המזוהה עם החג הנוצרי, השיב רוזנטל כי לא רק שאין בכך סתירה, העבודה הזו "הופכת אותי לאדם טוב יותר, וליהודי טוב יותר". 

וכאן אולי המקום לעצור ולשאול, איך למען השם - פרסום דמות שקשורה לשקר הנוצרי, עוזרת לך להיות יהודי טוב יותר? איך למען השם אינך רואה את חילול השם שבדבר, והאם המחיר של חילול השם לא די בו בכדי לגנוז את הרעיון המהפכני על הסף - למרות המחשבה (המוטעית אגב) שזה מה שיאיר את האור בעולם?!

בראיון שלל רוזנטל את הרעיון כי דמותו של סנטה קשורה במישרין לדת הנוצרית, והוסיף ואמר כי בעיניו כיהודי - זה חלק מהייעוד שלנו להאיר את האור עבור שאל העולם. "אם אנחנו יכולים לעזור לאנשים לחיות טוב יותר, אז עלינו לעשות את זה. ואם אפשר להוריד את המתח בין יהודים ללא יהודים, עלינו לעשות זאת".

על פי תפישת עולמך מר רוזנטל היקר, אם אין כל רע בכך שיהודי יתחפש לסנטה רק כדי להוריד מתח בין יהודים ללא יהודים - אז גם אין כל רע שיהודי ימכור צלבים בחנות תכשיטים או יגיע לחתונה שמתקיימת בכנסיה. אלא שכאן טמונה הטעות הקריטית שלך ושל יהודים אחרים, בפרט כאלו שמתגוררים בארה"ב. 

בעיניי, ההתנהגות הזו היא תוצר לוואי של המתירנות חוצת המגזרים שתחת המטרייה שלה חוסים יהודים רבים בארה"ב. כמי שחייתה שם מספר שנים, לא פעם מצאתי את עצמי תוהה האם בארץ הם היו מתירים לעצמם את אותם הדברים ש'לכאורה' לא פוגעים כהוא זה באמונתם ובדתם? האומנם שום דבר לא משתנה בך כשאתה הופך ל'סנטה'? צר לי לאכזב אותך מר רוזנטל, אבל סנטה הוא לא רק חלק מהתרבות האמריקנית, כי אם קשור בקשר ישיר לדת הנוצרית. 

 

צר לי, אבל דרכך היא לא הדרך שהייתי רוצה לפגוש ביהודי שמגדיר עצמו כאורתודוקסי

עובדה שאת סנטה ניתן לראות לא רק במחוזות אמריקה כי אם גם ברוסיה, אירלנד, גרמניה ואפילו בחלקים מסוימים בארץ - ששם יש ריכוזים נוצריים. אז איך אפשר בכלל לטעון שסנטה הוא רק מין דמות אבהית שלא מייצגת את הדת הנוצרית ולא מעודדת את הפרסום שלה בעולם? אתה לא נוצרי, אבל בהיותך סנטה - אתה בהחלט מהווה שגריר של הדת הנוצרית. 

אז נכון שמבחינה הלכתית - סנטה אינו אלא דמות שהומצאה במיוחד כדי לשמח את הילדים. אבל באיזה זמן של השנה היא מופיעה? נכון, בחג המולד הנוצרי, שממנו יוצאות כל ההשלכות על יום הולדתו של הצלוב. מה לנו, היהודים הנאמנים בבריתו של אברהם אבינו, שקיבלנו את התורה (הלא היא האמת היחידה, האמת לאמיתה) - ולפרסום השקר הזה בעולם?

גם אם תאמר 'הלא אני עושה את זה כדי לחזק את הקשרים ביני לבין מי שאינו יהודי' - האם באמת זוהי הדרך האחרונה שנותרה כדי לצמצם פערים, להתקרב ולהפיג מתחים? כיהודי מאמין אתה כבר אמור לדעת ש'לא עליך המלאכה לגמור', ושכל מה שביקשו ממך לעשות הוא להשתדל במסגרת מה שיש באפשרותך לעשות, מה שאינו עשוי חלילה להתפרש כחילול השם. 

צר לי מר רוזנטל, אבל דרכך היא לא הדרך שהייתי רוצה לפגוש ביהודי שמגדיר עצמו כאורתודוקסי - ומקווה אני שתצליח להגיע לחשבון נפש אמיתי עם עצמך, על הדרוש תיקון. כי האמת היא שלא משנה איך אני מסתכלת על זה, אני פשוט לא מצליחה להבין איך אדם שמשתתף בשמחה יהודית כמו ברית, חתונה או שמחת תורה, יכול באותה נשימה ממש להשתתף בשמחת חג גויי, ולהכשיר את ה'שמחה' הזו תחת אצטלה של נאורות ופלורליזם בין-תרבותי. 

במקום לעשות פעולות שמחזקות חגים נוצריים, אני מציעה לך לעשות פעולות שמחזקות חגים יהודיים - כי זה מה שיאיר את האור, ולא שום דבר אחר. אי אפשר לגרש חושך בעזרת חושך נוסף - עבה ככל שיהיה...

ליצירת קשר עם הכותבת אפשר לפנות במייל shira@htv.co.il

תגיות:יהודיםנוצריםחג המולדסנטה קלאוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה