חדשות בארץ

הצעת החוק להסדרת המאחזים ביהודה ושומרון אושרה בוועדת השרים לחקיקה

על פי הצעת החוק, שצריכה לעבור את אישור הכנסת בשלוש קריאות, על הממשלה להסדיר בתוך שנתיים ממועד החקיקה את מעמדם של עשרות יישובים שהוקמו על אדמות מדינה. עד להסדרת היישובים, על המדינה לספק לתושביהם שירותים מוניציפליים בסיסיים ולסייע להם בתקציבים, בתשתיות ובהקמת מבני ציבור

עמונה, המאחז שפונה בפברואר 2017 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)עמונה, המאחז שפונה בפברואר 2017 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק שיזמו ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ויואב קיש, להסדרת המאחזים ביהודה ושומרון.

על פי "חוק ההתיישבות הצעירה" – המכונה גם "חוק ההסדרה 2" או "חוק מרקם חיים" – הממשלה תפעל להסדיר את מעמדם של קרוב ל- 70 שכונות ויישובים ביהודה ושומרון שהוקמו בעשרים השנים האחרונות על אדמות מדינה ובתמיכת ממשלות ישראל.

למעשה, הממשלה החליטה כבר ב- 21 במאי 2017 על הקמת צוות משימה ייעודי להסדרת מעמדם של יישובים אלו, אך יישום ההחלטה מתעכב. חלק ראשון בהצעת החוק קובע כי על היישובים להיות מוסדרים בתוך שנתיים ממועד החקיקה.

זאת ועוד: במצב הדברים הקיים, כ- 6,000 משפחות המתגוררות ביישובים אלו אינן מקבלות מהרשויות השונות שירותים מוניציפליים בסיסיים, כגון חיבור לתשתיות חשמל ומים, פינוי אשפה ועוד. על פי הצעת החוק, היישובים יהיו זכאים לשירותים אלו גם בשלב הביניים עד להסדרתם. משרדי הממשלה יסייעו להם בתקציבים, בתשתיות ובהקמת מבני חינוך ומבני ציבור הנדרשים לצורך החיים התקינים של תושביהם. עוד נקבע כי תושבים שירצו לקבל משכנתא על מנת לרכוש בתים ביישובים יוכלו לקבל ערבות מדינה לכך ממשרד האוצר.

בהצעת החוק נקבע עוד כי כל הליכי האכיפה והצווים המינהליים שהוצאו לפינוי ולהריסה בתחומי היישובים יוקפאו. כל פעולה המתבצעת על ידי יחידת האכיפה של המנהל האזרחי - כולל הריסת בתים - תבוצע אך ורק בהתאם להנחייתו הישירה של ראש הממשלה ולאחר אישור הקבינט.

יצוין כי מדובר במשוכה ראשונה אותה עברה הצעת החוק, ועליה לעבור עוד 3 קריאות בכנסת כדי שתתקבל ותיכנס לתוקף. הוועדה אישרה לקדם את החוק למרות התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה, שהובעה בישיבה על ידי המשנה שלו, עורך הדין רז נזרי.

יו"ר ועדת השרים לחקיקה, שרת המשפטים איילת שקד, אמרה: "ועדת השרים לחקיקה עשתה היום את המעשה הנכון ונתנה אמירה חד-משמעית שתסדיר את ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. בשלוש השנים האחרונות שינינו את השיח – משיח של פינוי עברנו לשיח של הסדרה. אין סיבה שתושבי יהודה ושומרון ייאלצו לחיות תחת חרב פינוי תמידית. המחבלים ידעו שאנחנו כאן כדי להישאר. פיגועים לא ירתיעו אותנו".

שר התיירות יריב לוין, המשמש כממלא מקומה של שקד בוועדת השרים לענייני חקיקה, אמר: "פעלתי בכל כוחי להעברת החוק היום בוועדת השרים לחקיקה, ואני מברך על הצעד הראשון בדרך להסדרת היישובים. התיישבות חזקה היא התשובה הטובה ביותר לטרור ולרצחנות הפלסטינית. התושבים הגרים ביישובים הנמצאים בהליכי הסדרה זכאים לכל השירותים המוניציפליים בדיוק כמו כל אזרח אחר בישראל".

השר זאב אלקין בירך על אישור החוק בוועדה והביע תקווה שהוא יקודם במהירות האפשרית: "חובתנו המוסרית לסייע ליישובים, שקמו הרבה פעמים במעורבות של מוסדות המדינה, להחזיר את החיים הנורמליים (חשמל, חינוך ועוד). נמשיך בנחישות לפעול להסדרה ולפיתוח ההתיישבות ביהודה ושומרון".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הגיב: "זו האחריות והמחויבות שלנו וזו התשובה הניצחת לטרור הרצחני של הערבים. מודה לחברי ועדת השרים, ובראשם לשרת המשפטים יו"ר הוועדה".

חבר הכנסת יואב קיש בירך בחשבון הטוויטר שלו על אישור הצעת החוקבוועדה: "תקופה ארוכה אנחנו נאבקים למען הסדרת ההתיישבות הצעירה שמבוססת על אדמות מדינה. החלטנו בשדולת ארץ ישראל להוביל חקיקה כזו שתפשט הליכים ותאפשר חיים טובים יותר לתושבים. כך פועלת ממשלת ליכוד לאומי".

תגיות:יהודה ושומרוןהסדרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה