פרשת וישב

הפצת ספרים וזיכוי הרבים: כמה יהודים אפשר לזכות בהנהגה פשוטה

ספר אחד, רגע אחד של לימוד, יכולים לשנות את חייו של אדם. וגם אם לא יעשו זאת מיד – המצווה אינה הולכת לריק

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשתנו מסופר על יוסף שעמד בניסיון של אשת פוטיפר ולא שמע בקולה, שנאמר: "ולא שמע אצלה לשכב אצלה להיות עמה", פירש רש"י: לשכב אצלה - אפילו בלא תשמיש. להיות עמה - לעולם הבא.

מכאן למדו חז"ל שכל העובר עבירה אחת – היא מלפפתו ומוליכתו ליום הדין. במדרש תנחומא מובא שהבא על גויה היא קשורה בו ככלב. אך אמרתי בסייעתא דשמיא להסביר פסוק זה על מעלת זיכוי הרבים.

תהילות לאל עליון, תנועת התשובה בדורנו נמצאת בשיאה. הרבה אנשים, בזכות דיסק או חוברת אחת קטנה חזרו בתשובה ועשו מהפך בחייהם ובחיי קרוביהם ומשפחתם וזכו לשוב לצור מחצבתם.

בפרוטות בודדות יכול אדם לרכוש ספרים ודיסקים ולהשאילם לאחרים ובכך יכול להשיב רבים מאחינו התועים למסילת ישרים ולשוב לצור מחצבתם. ורק כדי לזרז את הזריזים למצוות, אמרתי להביא מעט על מעלת וחובת זיכוי הרבים ע"י הפצת ספרים וכיוצ"ב.

וקודם כל, נראה את דברי הזוהר הקדוש בפרשת ויגש וזה לשון התרגום: "והאדם הזה נפרדים ממנו בעולם כמה מינים, מהם צדיקים ומהם רשעים. מהם טיפשים ומהם חכמים, וכולם מתקיימים בעולם, עשירים ועניים וכולם כדי לזכות אלו באלו, לזכות צדיקים עם רשעים, לזכות חכמים עם טיפשים, לזכות עשירים עם עניים ע"כ. מכאן נלמד שמחובתו של כל אדם שזוכה ללכת בדרך ה' לזכות את עם ישראל שעדיין לא זכו לכך ולעזור להם. וממשיך הזוהר ואומר: "ולא עוד, אלא שהנה הצדקה שהוא עושה עומדת לעולמים שכתוב וצדקתו עומדת לעד".

וכן כתוב במסכת כתובות על הפסוק "וצדקתו עומדת לעד" (תהילים קי"ב, ג'): זה הכותב תורה נביאים וכתובים ומשאילן לאחרים". ובמקום אחר כתוב: "וכן מצווה על כל איש לקנות שאר ספרי קודש שלומדים מתוכן על מנת שילמד מתוכן וגם ישאילן לאחרים".

וכן יזהר כל אדם להפריש מעט כסף ולחלק ספרים, קונטרסים ודיסקים לזיכוי הרבים, ואין האדם יכול לשער איזה שינוי הוא יכול לחולל בחיי יהודים רבים באמצעות דיסק או ספרון אחד! וכל מצוותיו של היהודי שהתחזק בזכותך, וצאצאיו, וצאצאי צאצאיו עד סוף כל הדורות – נזקפים לזכותך (ללא פגיעה בשכר כמובן)!

ואמת אומר, שהתחזקתי ונכנסתי לעולמה של תורה ושיננתי את מס' אבות וב"ה עתה הנני עוסק בעריכת חידושי על מסכת יקרה זו רק בזכות יהודי יקר בשם נתנאל חדד, שחילק ספרים חינם מכספי מעשרות. ותראה הכיצד ספר אחד יכול לשנות עולמו של יהודי. ולך תדע, אולי אותו אדם שזיכית אותו יתחזק ויזכה להיות מהגדולים אשר בארץ, והכל בזכות אותו אחד שזיכה אותו.

אל תחשוש שמא תיתן ליהודי הנראה רחוק מתורה ומצוות דיסק או ספר כי אינך בטוח שהוא בכלל ישתמש בהם, משום שבעזר ה', יום יבוא והקב"ה ייתן בליבו להשתמש בהם וע"י זה ישוב בתשובה, וכבר קרו מקרים רבים מעין אלו. ועל כך אמרתי להמתיק את הפסוק בתהילים: "אשרי יושבי ביתך, עוד יהללוך סלה" כך: אשריהם של אלו שרק יושבים בבית כנסת, אף על פי שאינם מתפללים, משום שעוד יהללו, יום יבוא ויזכו לפתוח פיהם ולשבח את ה'. והרמז לכך הוא 'עוד' גימטריא פ' – שיום יבוא יפתחו פיהם בקדושה וטהורה לזמר לכבוד קונם. ולעולם אסור להתייאש משום יהודי.

בהוצאה זעומה תזכה הרבה יהודים לשוב לאביהם שבשמים ודע שנאמן בעל מלאכתך שישלם לך שכר פעולתך. ומי ימלל מעלותיו של מזכה הרבים.

לי אישית קרה מקרה. פעם אחת נסעתי לירושלים ללמוד חברותא עם חבר. דיברנו על כך שחשוב לנצל את הזמן וללמוד תורה בכל רגע נתון ופנוי כדי לא להשאיר פתח ליצר הרע.

אמר לי חברי, בן ישיבה, שהוא מתבייש לפתוח ספר וללמוד באוטובוס, שזה לא מעשה לגיטימי וגם קצת מביך. השבתי לו שזו לא סיבה לחשוש, הרי את האנשים האלו כמעט בטוח שלא תראה יותר בחיים, ואם כן, מה אכפת לך מה הם יחשבו עליך? ואדרבא, זה מה שמצפים מבן תורה – שינצל כל רגע פנוי וילמד! ואסור לאדם להתבייש מפני המלעיגים עליו, ובמיוחד במעשה זה שאינו יוצא דופן, שכן להבדיל נוסעים רבים נוהגים לקרוא ספרי חול ועיתונים, ואתה הלומד תורה – למה לך להתבייש!?

אמרתי לו: "דע לך! יש במעשה זה קידוש שם שמיים, ואינך יודע כמה יהודים תוכל לזכות במעשה פעוט כזה". לאחר הלימוד נפרדנו לשלום והלכתי לתחנת האוטובוס כדי לשוב הביתה. האוטובוס הבא היה צריך להגיע בעוד כחצי שעה. בלי להתמהמה, התיישבתי על ספסל התחנה והוצאתי את הספר הליכות עולם חלק ח' משום שאז למדתי הלכות תלמוד תורה.

אחרי כמה רגעים, יהודי שישב בקצה הספסל עם בת זוגו קם ונגש אליי עם חיוך מבויש על פניו ושאל האם אוכל ללמוד איתו. מובן שהשבתי בחיוב בשמחה, והתיישבנו ולמדנו על מעלת התורה, על החיוב שיש על יהודי ללמוד תורה עד נשימתו האחרונה בעולם הזה וביארתי את ההלכות בשפה פשוטה וב"ה הוא שתה בצמא כל דבר תורה וחיוך היה נסוך על פניו. כשהאוטובוס הגיע שמתי לב שהוא הצטער. הוא פנה אלי ואמר: "דע שבצעירותי למדתי בישיבה, אך לאחר זמן מה עזבתי אותה. הרבה זמן לא למדתי תורה ככה". כשהתיישבתי במקומי באוטובוס, הרהרתי בליבי מדוע ה' זימן לי מעשה זה? ואז הבנתי את התשובה - כדי להמחיש לחברי (ההוא מירושלים) כמה חשוב שילמד תורה ויהיה לו תמיד ספר כיס שילמד בלכתו בדרך, ולך תדע כמה יהודים תזכה ע"י ההנהגה הזו.

מכאן רציתי לבקש מכל אחד שקורא שורות אלו, ראשית, תפרישו מכספכם כדי לקנות ספרים, דיסקים וכיוצ"ב לזיכוי הרבים, שכן זה יכול להשפיע על יהודים רבים ומי יודע אם בזכות מעשה זה יקום צדיק מאותם אלו שזיכית. ובכלל, כל זכויות המצוות של אותם יהודים, משפחותיהם וצאצאיהם נזקפים אף לכם כאמור. שנית, תמיד שאו בחיקכם ספר כיס כדי שתלמדו בו בכל רגע פנוי, וכך נזכה לטהרת המחשבה, לשמור על עינינו ותהא ידינו על העליונה במלחמה מול היצר.

וכך נמתיק את אשר כתב רש"י: אל תירא שמא אותו יהודי לא ישתמש באותם ספרים והם ישכבו על מדף הספרים יעלו אבק בלא תשמיש, אלא יום יבוא והקב"ה יתן בליבו ללמוד מאותם ספרים, ולבסוף הספרים יהיו עמו בחיקו, ויזכה לחלקו לעולם הבא.

תגיות:הפצת ספריםזיכוי הרבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה