בריאות ותזונה

חיסון – לא רק לגוף, גם לנפש

איך נחסן את הנפש של ילדינו, ונבנה עבורם חוסן נפשי שיסייע להם להצליח בחיים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתקופה האחרונה עלה לכותרות נושא החיסונים. אך מה עם חיסון נפשי? האם ישנה דרך לחסן את ילדינו ואותנו מפגיעות נפשיות עתידיות? לבנות חוסן גדול יותר? הצלחה בחיים?

התשובה היא, כן! יש הרבה דרכים. אני רוצה להתייחס כאן לשתי נקודות חשובות, היכולות לאפשר לילדינו ולנו חיים איכותיים יותר, ונפש חסינה יותר לפגעים.

אגב, אין ספק שנפש חזקה משליכה על חוסן הגוף. הנה המערכת החיסונית למשל: מחקרים רבים מראים את הקשר בין הנפש והגוף, ואת ההשפעה של נפש בריאה על מערכת החיסון. מספיק לראות, שכאשר האדם מתוח, הורמוני הסטרס המופרשים יכולים לפגוע בבריאותו. השפעת הנפש הבריאה על הגוף חדה וברורה.

המקום הראשון של החיסון הנפשי הוא בילדות. מחקרים מראים, שמוחו של האדם מתפתח בעיקר עד גיל עשרים. יחד עם זאת, ככל שגיל האדם קטן יותר, כך מוחו מושפע ומסוגל יותר ל"עיצוב". חשוב להבין שכל הרגל של האדם "נרשם" במוח, על ידי מעגלים עצביים. אם כן, יש לנו, ההורים, השפעה אדירה על חייו העתידיים של הילד! זו אחריות ואפשרות אדירה. ככל שנקנה לילד תובנות חיוביות, הרגלים חיוביים, תפיסות עולם חיוביות, על עצמו ועל העולם – כך יעוצב מוחו ויתקבע עם יכולות אלה.

חז"ל אומרים "שלושה שותפים באדם". אביו ואמו שותפים ביצירתו. עתה, חשבו על כך, כאילו בורא עולם הניח בכף ידכם את מוחו של ילדכם, ואומר לכם: "אנא, עצבו אותו מתוך אחריות!". בורא עולם הפקיד בידינו, ברמה מסוימת, את עיצוב יכולותיהם ורגשותיהם של ילדינו.

ישנה דרך פשוטה, שאני אישית ממליץ עליה מאד, היכולה להשפיע בעוצמה על ילדינו. אני גם רואה אצל אנשים תוצאות ברורות, וכמעט מובטחות. אנו מדברים על "תוויות". למה כוונתי?

לכולנו מבט והשקפה על תכונותיהם של ילדינו. כאשר אנו "מדביקים תווית" על ילדנו, כמו "לא יוצלח", "עצבני", "עצלן", וכדומה, אנו בעצם, בלא משים, מגבילים את יכולתו להצליח! כאילו ממסגרים את יכולותיו, ולא מאפשרים לו לפרוץ את הגבולות שהקצינו לו. כי הילד הכי הכי מאמין לאבא ואמא. יש להורים כוח אדיר על אמונותיו ומבטו של הילד, ו"אם אבא ואמא אומרים עלי שאני עצלן, אז כנראה אני באמת כזה, ואין סיכוי לשנות זאת". תוויות כאלה מגבילות את יכולותיו של הילד, ומשפיעות על יכולותיו בהמשך החיים, בזוגיות, ובכל מקום.

אך גם ההיפך הוא הנכון. וזה כלי אדיר ומחולל פלאים, שבידי ההורים! הורה שמשדר לילדו כמה הוא מוצלח ובעל יכולת לגבור על קשיים, יקבל ילד כזה! חד משמעית.

וכאן, אני רגיל לשאלה המתבקשת: "נו, זה לא רציני, איך אני מסוגל לומר לו שהוא ילד טוב, כאשר הוא רק רב כל הזמן עם אחיו?". שאלה טובה. והתשובה: תמיד תמיד נוכל למצוא את המקומות הקטנים, שאפילו ילד כזה עשה מעשה חיובי כלפי אחיו. אנו רק צריכים לשים לב, ולפעמים נדרש סבלנות ו"עיני נץ", לראות את המעשה החיובי, ואז להעצים אותו, ולומר לילד כמה הוא טוב, וותרן וכדומה. עשו זאת בכנות ובטבעיות. חזרו על כך שוב ושוב. בסוף, הוא יאמין לכם שהוא כזה, ויתנהג ככזה! אתם צריכים רק לדבר...

נוסף על כך, חשוב לפעמים "לא לראות" מעשים שליליים של הילד. כשצריך לחנך ולהעיר, עשו זאת על ידי שלילת המעשה, לא שלילת הילד. לא "אתה מבולגן", אלא "החדר שלך לא מסודר". חשוב מאוד (ראו גם כאן באתר, סרטון שלי, "אפקט פיגימליון").

נקודה נוספת, הנוגעת לנו עצמנו: חשוב להשקיע בפיתוח הקשר עם בן הזוג. זוגיות טובה נותנת תחושת ביטחון וכוח מול אתגרי החיים. אם תבחנו את עצמכם, מה הציפיות מהזוגיות, מאחורי כל תשובה, אם תעמיקו, תראו שמסתתרת תחושת ביטחון.

קחו לדוגמא: בארה"ב היתה תופעה, שאנשים היו מתחתנים מראש לעשר-חמש עשרה שנים. ברור להם מראש, שישעמם... אך בהמשך, התופעה התמעטה, לאחר שפסיכולוגים הציפו את הנקודה שמצב זה פוגע בביטחון שלהם. איך יחושו משענת וביטחון בבן הזוג, אם מחר הם פורשים כנפיים?...

בהקשר לכך, ישנו מחקר מדהים. נתנו לאנשים תמונות של בני זוג, ובקשום לציין איזה מהם דומים זה לזה. לאחר מכן, בדקו ומצאו, שככל שבני זוג היו דומים זה לזה, כך הזוגיות שלהם היתה טובה יותר! החוקרים משערים שהדינמיקה ושילוב הרגשות והחשיבה בין בני זוג מצליחים, מייצרת במהלך הזמן, התאמה חשיבתית ורגשית. דבר זה גורם לכך, שתגובותיהם ומחשבותיהם במהלך החיים נהיות דומות. לכן, גם הבעות פניהם חוזרות על עצמן באופן דומה, מה שגורם לשרירי הפנים (בשעת חיוך, למשל) והמצח, להתעצב בצורה דומה במהלך השנים! (כמובן, אל תנסו לנחש על פי זה למי יש זוגיות מוצלחת... אין דברים מוחלטים).

ראו עד היכן זה מחלחל. אין ספק, שה"יחד" שבזוגיות מוצלחת, מייצר עוד עוגן חיסוני לחיים מוצלחים.

אנו יכולים, ללא ספק, לאפשר לילדינו ולנו חיים יותר מחוסנים נפשית, אם רק נעבוד נכון.

שתהיה סייעתא דשמיא להצלחה.

חגי צדוק עוסק בפסיכותרפיה ובייעוץ נישואין. ליצירת קשר עם מחלקת "נפשי בשאלתי":073-33-33-331, או anat@htv.co.il

תגיות:חיסוןבריאותנפש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה