פורום מומחיות

האם כדאי להתערב בהחלטות של הילדים הנשואים?

איך אפשר להעיר לנשואים מבלי להכעיס אותם, איך מתייחסים לילדים בזמני עומס, ואיפה כדאי להניח את המחשב?

  • י' כסלו התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לא פעם אנו נתקלים בתגובות לא כ"כ מכבדות מצד הילדים, הנשואים הטריים, בטענה שאנו מתערבים להם בחיים. אנו מרבים לעזור להם, וכשאנו מעירים - זה בא כדי לכוון נכון. כיצד נוכל להאיר את עיניהם מבלי שנקבל התקפה שאינה הוגנת?

ההורים ודאי מאושרים בבניית ביתם החדש של ילדיהם, אך אל השמחה והנחת מתלווים לא מעט חששות, בקשר להצלחת הנישואין, הקשר עם ההורים והצורך להדריכם ולכוונם.

מאידך, בני הזוג רוצים שיכירו בעצמאותם, שיתנו להם לבנות את זוגיותם ללא התערבויות למיניהן ויאפשרו להם להחליט על חייהם לבד.

כמו בכל קשר, על כל אחד מהצדדים להבין את הצרכים הרגשיים של הזולת ולנסות לבוא לקראתו.

לאחר נישואי הילדים, על ההורים להפנים כי סוג הקשר הינו שונה מאשר לפני הנישואין, ולהפנים שהילדים מתרחקים כי הם חייבים לבנות את חייהם, ולא בגלל ירידה באהבה להורים. יש למתן את הנטייה הטבעית להתערב ולעזור, צריך לתחום אותה לאופן ולמינון שמתאים לרצונם של הילדים. מותר לילדים לבחור בדמות סמכותית שתעזור להם בהחלטותיהם או להחליט בעצמם, הם אינם מחויבים לבחור בהורה למטרה זו. הימנעו מדיבור מטיף ומחנך, ומהתחשבנויות מעכירות אווירה: מי הגיע, מה אמר, למה ומתי, אלא דאגו לתפקידכם כהורים – לפרגן, ליצור אווירה טובה, מקבלת ובונה.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

אני אמא עסוקה. כואב לי שאין לי זמן לילדי – מה אוכל בכל זאת לעשות?

קודם כל, יישר כח על פנייתך. עצם השאלה מוכיחה שאת אמא אכפתית וילדיך חשובים לך. אני בטוחה שהם מרגישים את זה.

גם ברבע שעה יומית, בה את מתפנה מכל עיסוקייך באופן מוחלט, ובמהלכה את בהקשבה מלאה מהלב, בלי שום שיפוט או ביקורת - את יכולה לבנות קשר עם ילדיך.

בנוסף, ע"י השקעה של 3 דקות בשלושה זמנים קריטיים תוכלי לחסוך סבל ותסכול רב, ולהטמיע בהם מסרים שיהדהדו בליבם כל חייהם

שלוש דקות לפני הפרידה בבוקר – לעצור הכל(!) לחבק, לנשק, לומר מילים טובות ומחמיאות כדי שהילדים יצאו מהבית בהרגשה של "יש לי לאן לחזור" – זה יהדהד בליבם במשך כל היום.

שלוש דקות בחזרה הביתה מבית הספר/הגנים – תכנני מראש את הזמן בו ילדיך מגיעים. עזבי ה-כ-ל, וקבלי אותם בשמחה, בחיבוק ובנשיקה. ספרי להם כמה חיכית לבואם וכמה התגעגעת. נקודת המפגש עם הבית ופני ההורים הקורנים זכורים לילד לאורך שנים, ואפילו כל חייו.

שלוש דקות לפני השינה – התחושות והמחשבות שאיתם הילדים הולכים לישון מתעצמות בשינה. ולכן, שוב, השקעה של מילים טובות ושל גילויי חום ואהבה יוטמעו באופן עמוק.

אני מבטיחה לך שאם תעשי זאת באופן קבוע לאורך תקופה - תראי שינויים מהותיים בילדיך בתחומים רבים, וגם תהיי שלמה יותר עם עצמך ועם ההשתדלות שה' מבקש ממך לעשות בחינוך ילדיך. (יוכי דנחי, יועצת חינוכית ותומכת רגשית לגננות ולאמהות)

* * *

חזרנו בתשובה לפני הרבה שנים, ואנחנו עדיין מתחזקים. בעלי עובד וצריך להשתמש במחשב, וגם אני לא יכולה בלעדיו. יש לציין שיש לנו אינטרנט אתרוג, סינון ברמה גבוהה. הילדים שלנו קטנים, הכי גדולה בכיתה א', ואנחנו לא רוצים שהם יבלו את זמנם באינטרנט בגלל בזבוז הזמן ובגלל הסכנות. חשבנו שבמקום שהמחשב יהיה ממוקם על שולחן נח במרכז הסלון, להחליף אותו במחשב נייד שרק ההורים ישתמשו בו, והילדים - רק בעת הצורך. האם כדאי לנהוג כך?

אכן, אם איננו יוצרים מגבלות למחשב, הוא יהווה מקור לבעיות, לוויכוחים ולמריבות שלכם עם הילדים.

טוב תעשו אם לא תשימו את המחשב מול פני הילדים, אלא תשמרו על זמן מחשב לעצמכם בלבד.

ילדים קטנים מתקשים ליצור הפרדה בין דברים המותרים להורים לבין כאלו שמותרים אף להם. מצד שני, ברור שלא כל דבר המותר להורים, אמור להיות מותר לילדים. הורים נוהגים וילדים לא. הורים יוצאים בלילה לבדם לרחוב, הילדים לא.

אתם משתמשים במחשב ככלי עבודה. הדבר ברור לילדים. הם מקבלים אותו כאקסיומה חד משמעית, אבל זה לא אומר שיש להניחו מול פני הילדים משך כל שעות היום.

גם את המיקסר שאתם עובדים עמו במטבח לא תניחו על השולחן בסלון לראווה, קל וחומר שלא את המחשב, שעלול לגרות את הילדים ולגרום לכך שיבקשו את קרבתו.

עברו למחשב נייד, וגם אז הסבירו לילדים שזהו כלי עבודה בעבורכם, וזו הסיבה שאתם עושים בו שימוש.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:התערבותפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה