חינוך ילדים

מי זה שמחזיק לך מראה מול הפנים?

למה כולם מחזיקים מראה מול פניך כשהם מספרים לך דברים? ואיך אנחנו רואים את עצמנו בכל דבר שקורה סביבנו?

  • ו' כסלו התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בואי נדמיין יחד את התסריט הבא: את הולכת ברחוב ופוגשת חברה. היא מספרת לך סיפור אישי שקרה לה. תוך כדי סיפור החברה מוציאה מראה מתיקה ומחזיקה  אותה מול פניך. עכשיו את רואה את עצמך, ולא את פני חברתך.

בבואך הביתה את פוגשת את ילדיך. הילד מספר לך על התמודדות שהייתה לו עם חבריו. גם הוא, כמה מוזר, תוך כדי סיפור שולף מראה מכיסו ומחזיק אותה מול פניך. את מבקשת בתוקף מהילד להניח את המראה, אך הוא כאילו לא שומע אותך. ממשיך הלאה בשלו.

מה קורה פה בעצם? איך בכל שיחה עם אדם / ילד צצה לך התמונה שלך?

חז"ל מלמדים אותנו: "כל הפוסל במומו פוסל".

הנה כמה דוגמאות להמחשה ממקרים שעבדנו עליהם בקבוצות הנחייה (הפרטים המזהים שונו).

1. את מסתכלת על הילדה שלך, ריקי, בת השנתיים. מסובבת את כולם על האצבע הקטנה שלה. כולם נהנים ממנה, שופעים נחת. "ושלא תטעו", את אומרת לכול מאן דהוא. "גם אני נהנית מהחוכמות שלה, אפילו מאוד". אך לפעמים מתנגבת בליבך דאגה קטנה. כזאת קטנה, הילדה, וכבר כ"כ חכמה! זה בדיוק מקור הדאגה שלך, החכמה של הילדה בת השנתיים! את רואה אותה כבר כגדולה, דומה ל... כאן את נעצרת. איך הגעת לבת כיתתך? את נזכרת בהרגשת הנחיתות שהרגשת בחברתה. בת כיתתך החכמה והמוצלחת ואת הנכשלת (בעינייך). מזהה את המראה שהבת שלך, בת השנתיים. מחזיקה מולך?

2. האם זה קורה רק אצל ילדינו כשהם קטנים? אולי אחרי שהם התחתנו, הם שמים את המראה בצד? אך לא. אסתר (שם בדוי) היא סבתא יקרה. הבן של אסתר, נקרא לו בנימין (שם בדוי) סבל תקופה מסוימת משכן ששיפץ את דירתו בבניין שבנימין גר בו. בעקבות השיפוצים בדירת השכן, נגרמו כמה נזקים לדירתו של בנימין. התיקון של הנזקים נסחב די הרבה זמן. הסחבת הזאת גרמה להרבה עגמת נפש ונדודי שינה לאסתר. בבדיקה מעמיקה הבינה אסתר שהיא חשה שזלזול בבנה מצד השכן הוא הסיבה לסחבת בתיקונים. איך הגיע אסתר למסקנה הזאת? בבירור נוסף, עלה שאסתר מרגישה שמזלזלים בה. מכאן הדרך קצרה למתח ונדודי שינה שהיא הרגישה. האם את מזהה גם פה את המראה שהבן הרים מולך?

3. איך מורידים את המראות האלו? מי אחראי להוריד אותם? ברור שרק בידינו היכולת להוריד מראות מאין אלו. אנחנו מורידות את המראות שלא מאפשרות לנו להיות נוכחות באמת ובצורה נכונה בחייהם של ילדינו, ומקבלות כלים לעשייה ונתינה נכונה ליקרים לנו.

שרה לנגזםהיא מנחת קבוצות הנחייה לסבתא שהיא גם אימא וגם חמות, ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד saralangzam@gmail.com

 

תגיות:חינוך ילדיםמראה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה