דמויות ביהדות

מי היתה מלכת שבא? 10 עובדות על מלכת שבא

מלכת שבא חיה בתקופתו של שלמה המלך, ושלטה על ממלכה עשירה ועצומה. כאשר שמעה על חכמתו של שלמה, הגיעה לירושלים להיפגש עמו. כל מה שרציתם לדעת על מלכת שבא

  • ל' חשון התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מלכת שבא חיה בתקופת ימי הבית הראשון, והיא מלכה על ממלכה שהתקיימה בדרום-מערב חצי האי ערב, בארץ תימן של ימינו. בתקופה זו היתה הממלכה מפורסמת ביותר בסחר הבין לאומי בבשמים, זהב ואבנים יקרות.

2. בספר מלכים א' (י' א-יג) ובספר דברי הימים (ט', א-יב) מתוארות בהרחבה שתי פרשיות מקבילות, המתארות את ביקורה של מלכת שבא בירושלים.

3. שמו של שלמה המלך וחכמתו הרבה הגיעו עד לאוזניה של מלכת שבא, והיא החליטה להגיע לבקר בירושלים. מטרת הביקור היתה לבדוק הא חכמתו של שלמה היא טבעית, או שהיא מאת ה'. על כן באה וביקשה "לנסותו בחידות", על פי לשון הפסוק.

4. מלכת שבא הגיעה לירושלים עם משלחת ובה "חיל כבד מאוד". המשלחת כללה אנשי צבא ומשרתים רבים, ובהיאה עימה "גמלים נושאים בשמים וזהב רב מאוד ואבן יקרה".

5. בפגישתה של מלכת שבא עם שלמה, היא דיברה אליו "את כל אשר היה עם לבבה", גם דברים שהיו כמוסים עימה בליבה ובמחשבתה, ושלמה השיב לה "את כל דבריה, לא היה דבר נעלם מן המלך אשר לא הגיד לה".

6. במהלך הביקור, מלכת שבא התפעלה מאוד מחוכמתו של שלמה, וחשה כי כל אשר שמעה על מלך ישראל הוא נכון. מרוב התפעלות מחוכמתו, "לא היה בה עוד רוח".

7. מלכת שבא סיפרה לשלמה כי "אמת היה הדבר אשר שמעתי בארצי על דבריך ועל חכמתך", אולם "לא האמנתי לדברים עד אשר באתי ותראינה עיני", ואולם כאשר ראו עיניי את כל חוכמתך, ארמונך, סדרי מושבי עבדיך – מתברר לי ש"הנה לא הוגד לי החצי", כיוון שאתה, מלך ישראל, "הוספת חכמה וטוב אל השמועה אשר שמעתי".

8. מלכת שבא ממשיכה להתפעל מחכמתו של שלמה, ומברכת אותו: "יהי ה' אלוקיך ברוך, אשר חפץ בך תיתך על כסא ישראל באהבת ה' את ישראל לעולם, וישימך למלך לעשות משפט וצדקה".

9. על הפסוק בירמיהו: "ה' עוזי ומעוזי ומנוסי ביום צרה אליך גויים יבואו מאפסי ארץ", מסביר המדרש בשמות רבה: "יתרו שמע ובא... רחב שמעה ובאה... כשעשית ניסים בימי שלמה, שנאמר "ויתן עוז למלכו", לא באה מלכת שבא ושיבחה אותך".

10. על הפסוק בקהלת "וסגולת מלכים ומדינות", מסביר המדרש בקהלת רבה כי על פסוק זה נאמר הפסוק במלכים: "וכל הארץ מבקשים את פני שלמה", "ומדינות" – זו מלכת שבא שהיתה מדיינת עימו בחכמתה ובשאלותיה, ולא יכלה לנצחו.

תגיות:מלכת שבאדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה