חדשות בעולם

במבצע מורכב ורגיש: ספר תורה עתיק חולץ מתוך הריסות גטו לודז’

בפולין מתכננים לבנות רבי קומות במקום בו שכן גטו לודז'. לשם כך הם הורסים את צריפי העץ של הגטו בהם התגוררו היהודים, ומעלימים את הממצאים ההיסטוריים המתגלים תוך כדי העבודות

ספר התורה שאותר בגטו לודז’ (קרדיט: "שם עולם")ספר התורה שאותר בגטו לודז’ (קרדיט: "שם עולם")
אא

נציג המרכז הבינלאומי "שם עולם" לשימור וחקר השואה קיבל לאחרונה מידע על כך שבמסגרת הריסת צריפי עץ בשטח מחנה גטו לודז', נמצאו פריטי קדושה ופריטים אישיים של יהודים שהיו במחנה. הפולנים, המתכננים – במסגרת תהליך התחדשות עירונית – לבנות רבי קומות באזור בו היו צריפי העץ בהם התגוררו היהודים, מבצעים בו הריסות ועבודות שונות. למרות חשיבותו ההיסטורית של המקום, הפולנים לא טרחו לעדכן אף גורם בקהילות היהודיות על כוונתם להרוס אותו, ואת הממצאים שאיתרו בו החליטו לזרוק או להעלים.

במבצע רגיש ומורכב, הנציג הצליח ליצור קשר עם אחד מפועלי הבנייה הפולנים, שסיפר לו כי בתוך קיר כפול באחת מבקתות העץ אותר ספר תורה שלם בן 150 שנים, ששימש את היהודים בעת שהותם בגטו.

ספר התורה הוא רק אחד מהממצאים הרבים שהפולנים איתרו, וממשיכים לאתר, תוך כדי הריסת צריפי העץ.  ככל הנראה, תשמישי קדושה נוספים בעל ערך היסטורי רב – ביניהם סידורי תפילה, מזוזות ותפילין – וכן חפצים אישיים של יהודים שנרצחו במלחמה, נמצאו במהלך העבודות, אך לא הועברו לידי הנציגים היהודים בפולין.

ספר התורה הועלה לארץ והועבר לשימור בארכיון "שם עולם". יהודי גטו לודז' החביאו אותו לפני למעלה מ- 76 שנים. הם קראו בו בשבתות, בחגים ובאירועים מיוחדים. "מדובר בממצא היסטורי, פיסה נדירה של החיים שהתקיימו בגטו ושרדו עד היום", מסביר הרב אברהם קריגר, יו"ר מרכז שם עולם, "אין דרך לתאר את חשיבות הגילוי והשימור של הממצאים האלה עבור המורשת וחקר ההיסטוריה".

הרב קריגר מותח ביקורת חריפה על התנהגותם של הפולנים, אותה הוא מגדיר "חטא על פשע" וביטוי להלך הרוח השורר בפולין במיוחד לאחר סערת החוק הפולני: "הם ממשיכים לדרוס ברגל גסה את ההיסטוריה שלנו". הוא מציין כי נותרו מספר צריפי עץ בודדים באחד מרחובות הגטו, וגם אותם עומדות הרשויות הפולניות להרוס בקרוב. לדבריו, הכוונה הטמונה בכך היא "למחוק את הראיות הבודדות שעוד נותרו בפולין למה שהתרחש בשואה. אף אחד בצד הפולני לא מדבר על שימור או התייחסות ראויה יותר למבנים האלה, שמספרים את הסיפור של שישה מיליון נרצחים יהודים. פשוט ביזיון".

הצריף בו התגלה ספר התורה (קרדיט: "שם עולם")

תגיות:ספר תורהגטו לודג'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה