פיתוח האישיות

כח המחשבה – איך החשיבה החיובית הופכת את החיים שלנו לטובים יותר?

"מה תחשוב עלי השכנה? מזמינה אורחים – ואין לה אפילו סוכר בבית... היא בוודאי תלעג לי! אולי היא לא תאמר משהו, אלא רק תעקם את האף... אבל אני מבינה טוב מאד מה עובר לה בראש!" – ההשפעה של המחשבה על האירועים. כתבה ראשונה בסדרה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לדרך החשיבה שלנו, ולדרך שבה אנו תופסים את המציאות – יש השפעה ניכרת על איכות התפקוד שלנו ועל ההישגים שאנו יכולים להשיג. באמצעות שליטה על דפוסי החשיבה, ובפרט על ידי חשיבה חיובית – אנו יכולים להשפיע, ואפילו לשלוט, ברגשות כמו מצב רוח מדוכדך או דכאון, תחושת נחיתות, חרדות, ועוד. שליטה על רגשות אלו עשויה לשפר את התפקוד שלנו, ולאפשר לנו לממש את הפוטנציאל שלנו באופן מיטבי.

ניתן לומר כי מצב רוח חיובי הינו המפתח למימוש המשאבים האנושיים שלנו. לדוגמה: אנו יכולים לתפקד טוב יותר מבחינה קוגניטיבית כאשר אנו במצב רוח רגשי טוב, כפי שאמרו רבותינו בגמרא במסכת תענית: "אם ראית תלמיד שלימודו קשה עליו כברזל – בשביל רבו שאינו מסביר לו פנים" (תענית ח' ע"א). כלומר: מצב הרוח הרגשי של האדם יקבע כמה הוא יצליח להפעיל את מערכת החשיבה הקוגנטיבית שלו ולהגיע להישגים לימודיים טובים.

לעומת זאת, חשיבה שלילית, או אפילו חוסר שליטה ברגשות שלנו – עשויים לפגוע באופן משמעותי ביכולות שלנו, ולגרום לנו להתנהלות שתרחיק אותנו ממיצוי הפוטנציאל שלנו, ותכביד עלינו רגשית בעקבות מטען של רגשות שליליים.

מספרים בהלצה על עקרת בית שהזמינה אורחים לארוחה חגיגית, ותוך כדי ההכנות האחרונות – גילתה שחסר לה סוכר. בלית ברירה החליטה עקרת הבית הנואשת לפנות לעזרתה של שכנתה מהדלת ממול וללוות ממנה חבילת סוכר. אולם בעודה עושה את דרכה אל הדלת, החלה עקרת הבית מהרהרת:

"מה תחשוב עלי השכנה? מזמינה אורחים – ואין לה אפילו סוכר בבית... היא בוודאי תלעג לי! אולי היא לא תאמר משהו, אלא רק תעקם את האף... אבל אני מבינה טוב מאד מה עובר לה בראש! היא בוודאי שואלת את עצמה, מדוע הזדרזתי כל כך להזמין אורחים – לפני שווידאתי שיש ברשותי את המצרכים הדרושים"...

עקרת הבית ממשיכה להרהר, ובינתיים – לחץ הדם שלה עולה, והלב מאיץ את פעימותיו. כשהיא דופקת על דלת ביתה של השכנה, היא כבר טעונה ברגשות שליליים. רגע לאחר מכן, פותחת השכנה את הדלת בחיוך רחב, וכשהיא שומעת את מבוקשה של שכנתה – היא ממהרת בשמחה אל המטבח, וחוזרת לאחר רגע, ובידה שקית סוכר.

אולם מיודעתנו, שכבר הספיקה להטען במסה כבדה של רגשות שליליים – אינה יכולה לראות את ההתרחשויות באור חיובי, ולפיכך, היא מגיבה בתסכול: "מה בסך הכל ביקשתי... חבילת סוכר! למה את צריכה לשפוט אותי כל כך? למה הגישה הביקורתית הזו?"...

מעשה זה, אולי, לא התרחש במציאות, ואפשר שאינו אלא בגדר הלצה בלבד, ובכל זאת, במידה מסויימת, הוא משקף תהליכים רגשיים ונפשיים שאנו חווים על בסיס יומיומי. לא אחת אנו מעניקים פרשנות שלילית לסיטואציות שונות, ללא כל קשר למציאות האובייקטיבית, רק בשל התהליכים הרגשיים שחווינו בדרך אל הסיטואציה הנוכחית. חשיבה שלילית תגרום לנו להעניק פרשנות שלילית לסיטואציות חיוביות ביסודן, לעומת חשיבה חיובית – שתאפשר לנו להעניק לסיטואציות הללו פרשנות חיובית.

במידה רבה ניתן לומר, כי צורת החשיבה שלנו משפיעה על הפרשנות שאנו מעניקים לסיטואציות שונות, הרבה יותר מכפי שהמציאות האובייקטיבית משפיעה עליה. וכמובן, הפרשנות שאנו מעניקים לסיטואציות בחיינו – תשפיע באופן ניכר ומשמעותי על החוויה שלנו בסיטואציות הללו, ועל הרגשות שיתעוררו בעקבותיה.

 

השפעת הפרשנות על המציאות

כאן חשוב לשים לב, שלעיתים קרובות, הפרשנות שאנו מעניקים לסיטואציות שונות בחיינו – משפיעה על המציאות, ומובילה להתגשמותה של הפרשנות הסובייקטיבית שלנו ברמה האובייקטיבית. נמחיש זאת באמצעות דוגמה מאותו סיפור אשר סיפרנו זה עתה על דרך הלצה: מסתבר שבאופן טבעי, השכנה שמחה מאד להושיט לשכנתה עזרה ולהלוות לה חבילת סוכר, מבלי שתחלוף בדעתה, אפילו לרגע, מחשבה שיפוטית כלשהי אודות הנסיבות שהובילו לצורך בהלוואה זו. אולם מה יקרה אם לאחר שהשכנה תושיט את חבילת הסוכר במאור פנים, היא תזכה למקלחת של צוננים בגין הגישה השיפוטית, כביכול, שמעולם לא היתה לה? סביר להניח שבפעם הבאה היא כבר לא תשמח כל כך לפתוח את הדלת לשכנה הקנטרנית, שאינה יודעת להכיר טובה...

נמצא, אפוא, כי אף על פי שמלכתחילה לא היה כל מקום לפרשנות שלילית ביחס לסיטואציה הפשוטה הזו, של הלוואת חבילת סוכר – הרי שבפועל, החשיבה השלילית של השכנה המבקשת עשויה בהחלט להוביל לכך שסיטואציה דומה בעתיד תתאפיין בגישה שלילית מצידה של השכנה המלווה... ובכלל, גישה כזו עשויה בהחלט להוביל לכך שהשכנה בעלת החשיבה השלילית תמצא את עצמה מבודדת חברתית, וודאי שתהנה מאהדה פחותה מצדם של הסובבים אותה.

הרי לנו מצב בו הגישה השלילית הגשימה את עצמה. דוגמה נוספת לכך: אדם מגיע הביתה לאחר יום עבודה, ורעייתו פותחת לו את הדלת בפנים חמוצות. אובייקטיבית, אין כל קשר בין הבעת פניה של הרעיה לבין משהו שהוא עשה או נמנע מלעשות... אולם אם הגישה שלו לחיים שלילית, והוא נוטה להעניק לסיטואציות בחייו פרשנות שלילית – הוא בוודאי ייחס את מצב רוחה של הגברת אליו, בדרך כזו או אחרת... למשל, הוא עשוי לצאת מתוך הנחה כי הרעיה מחמיצה פנים משום שלא הספיק לתקן את המדף בחדר השינה, כפי שביקשה ממנו ביום האתמול.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

באותו רגע, סביר להניח כי הוא יתחיל לחפש כל דרך אפשרית כדי להתגונן מפני ה"האשמה" שמופנית כלפיו, וכידוע, הדרך הטובה ביותר להתגוננות – הינה באמצעות האשמה חוזרת... כך, מהר מאד הוא יתחיל להטיח ברעייתו האשמות שונות, שבוודאי תגרומנה למריבה להתלקח, זאת גם אם מלכתחילה, מצב רוחה הירוד של הרעיה לא היה קשור לבית כלל, אלא למאורע כלשהו שהתרחש במקום עבודתה.

שוב: מבחינה אובייקטיבית – מדובר היה באירוע שלא היה מקום להעניק לו פרשנות שלילית, אולם הפרשנות השלילית של הבעל הגשימה את עצמה בסופו של דבר, עוררה מדון ומריבה, והובילה לכך, שכעת פניה של הרעיה חמוצות בעקבות הויכוח שהותיר אחריו טעם מר...

תגיות:כח המחשבהפיתוח האישיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה