חדשות בארץ

סוף שבוע שקט יחסית בדרום, ישראל והחמאס מתקדמים להסדרה

הסנקציות האמריקניות הנוספות נגד איראן ייכנסו לתוקף ביום שני, ארדואן רמז למעורבותו של יורש העצר הסעודי בחיסול העיתונאי הסעודי, ודאע"ש קיבל אחריות לפיגוע נגד אוטובוס הנוצרים במצרים. כל מה שחשוב לדעת

אא

כוח צה"ל זיהה הערב שלושה פלסטינים חשודים במרחב גדר המערכת בדרום רצועת עזה. אחד מהם התקרב לגדר וחיבל בה באמצעות גרזן. הכוח פתח לעברו באש. הוא נפגע בירכו באורח בינוני ופונה לקבלת טיפול בבית החולים "סורוקה" בבאר שבע.

למרות התקרית הערב, סוף השבוע היה אחד מהרגועים ביותר בגיזרת הדרום מאז החלו הפלסטינים ב"תהלוכות השיבה" בסוף חודש מרץ. כ- 5,000 פלסטינים השתתפו בהפרות סדר בחמישה מוקדים לאורך הגדר, אך רובם לא הגיעו אליה ונותרו מאחור. עם זאת, לעבר חיילי צה"ל והגדר הושלכו מטעני חבלה מאולתרים, רימונים ובקבוקי תבערה, וכן נזרקו אבנים. בחסדי שמיים, לא היו נפגעים בקרב הכוחות. בעזה דיווחו על 32 פצועים, רובם במצב קל ובינוני.

במהלך סוף השבוע לא פרצו שריפות ביישובי העוטף, אם כי הפלסטינים המשיכו לשגר בלוני תבערה. בין היתר, זוהו בלונים בחוף פלמחים.

הירידה הניכרת בהיקף האלימות הפלסטינית באה בעקבות ההחלטה שקיבלו הפלגים הפלסטיניים ברצועה ביום חמישי להפחית את החיכוך עם ישראל, וזאת במטרה לאפשר למודיעין המצרי להמשיך במאמציו להשיג הסכם הסדרה בינה לבין החמאס.

העיתון "אל-קודס", היוצא לאור במזרח ירושלים, דיווח אתמול כי למעשה הושגה הסכמה בין ישראל ישראל והחמאס על הגעה לרגיעה בהתאם לנוסחה "שקט תמורת שקט". על פי הידיעה, המבוססת על מקורות פלסטיניים, לא מדובר בהסכם מלא, אלא בהבנות המתבססות על ההסכם שהושג ב- 2014, לאחר מבצע "צוק איתן". על פי ההסכם, המעברים לרצועת עזה ייפתחו באופן קבוע, אך לישראל תהיה הזכות למנוע "כניסת חומרים שיכולים להשפיע על ביטחונה". כמו כן, האזור המותר לדיג יורחב בהדרגה עד ל- 12 מיילים ימיים, ויתבצעו פרויקטים הומניטריים לשיפור תנאי חייהם של תושבי הרצועה. בנוסף, ישראל תאפשר הזרמת סולר עבור תחנת הכוח ברצועה, וקטאר תשלם בתקופה הקרובה את משכורות פקידי החמאס בעזה תוך פיקוח של ישראל והאו"ם. במקביל ימשיכו המצרים במאמציהם להגעה לפיוס פנים-פלסטיני שיוביל לחזרתה לרצועה של ממשלת הרשות הפלסטינית ברמאללה.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" מסר הבוקר פרטים על טיוטת ההסכם המתגבש בין ישראל והחמאס. היא כוללת, בין היתר, דרישה מהחמאס לרסן את המפגינים על הגדר ולהפסיק את ההפגנות השבועיות בצפון הרצועה מול חוף זיקים. "תהלוכות השיבה" יימשכו במתכונת מצומצמת (כלומר, תוך הפחתה ניכרת בהיבטי האלימות) עד סוף השנה, כשבמקביל מצרים תפעל להסיר 70% מהסגר על הרצועה, והמעברים בין הרצועה לבין ישראל ומצרים ייפתחו באופן קבוע. הטיוטה כוללת גם התחייבות ישראלית להגדיל את מרחב הדיג עד ל- 14 מיילים ולהכניס בהמשך לשטחה 5,000 פועלים פלסטינים מהרצועה שגילם פחות מ- 40. בנוסף, מצרים תפעל לחדש את המשא ומתן בין ישראל והחמאס על עסקת חילופי שבויים.

בצל הדיווחים על התקדמות במאמצי ההסדרה בין ישראל והחמאס, נפגש היום יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בשרם א-שייח' עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי – פגישה ראשונה בין שני האישים מזה כשנה. סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית ופ"א דיווחה כי אבו מאזן שיבח את מאמציה של מצרים ואת שיתוף הפעולה עמה. למרות שהצדדים לא סיפקו מידע על תכני הפגישה, ההערכות הן כי א-סיסי ניסה לשכנע את אבו מאזן שלא להכשיל את הסכם ההסדרה המתקרב.

50 משפחות פונו אתמול מבתיהן בבית שמש, לפני כניסת השבת, בעקבות שריפה שפרצה במספר חנויות במרכז מסחרי הנמצא מתחת לבנייני מגורים. רחוב שפת אמת בעיר נסגר לתנועה, וחמישה צוותי כיבוי והצלה הגיעו אל המקום כדי להשתלט על הדליקה.

הממשל האמריקני הודיע אתמול על כניסתן לתוקף, ביום שני הקרוב, של הסנקציות הנוספות שהוטלו על איראן לאחר פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין. הסנקציות יופנו, בין היתר, נגד מגזרי הבנקאות והאנרגיה האיראניים, ונועדו למנוע מאיראן לייצא את הנפט שלה לרחבי העולם. מדינות שימשיכו לייבא נפט ממשטר האייתוללות וחברות זרות שימשיכו לעשות עסקים עמו יהיו חשופות לצעדים נגדן מצד ארצות הברית. עם זאת, שמונה מדינות קיבלו היתר להמשיך ולייבא נפט מאיראן בששת החודשים הבאים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה הערב לנשיא ארצות הברית על חידוש הסנקציות: "האפקט של הסנקציות הראשוניות כבר מורגש - הריאל בשפל, כלכלת איראן בשפל ואנחנו רואים את התוצאות כבר בשטח. תודה לך, הנשיא טראמפ, על המהלך ההיסטורי".

לקראת חידוש הסנקציות, אמר היום מנהיג איראן עלי ח'אמנאי כי ארצות הברית נכשלה בניסיונה לשלוט באיראן, וכי היא הובסה בקרב בן 40 השנים מול הרפובליקה האסלאמית. דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קאסמי, אמר כי ארצו אינו מודאגת מהסנקציות: "ארצות הברית לא תוכל לפעול בשום צורה נגד איראן".

איראן הודיעה היום כי החלה בייצור המוני של מטוס הקרב "כוסר" מתוצרתה המקומית. המטוס נחשף לראשונה בחודש אוגוסט, ובטהראן טענו הוא מצויד במערכות בקרת אש מתקדמות, שנועדו להגביר את רמת הדיוק של כלי הנשק בהם הוא משתמש. עם זאת, מומחי צבא טוענים כי מדובר בהעתק של מטוס ה- F-5 שיוצר בארצות הברית בשנות השישים.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, רמז אתמול כי ההוראה לחיסולו של העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'שוגי ניתנה על ידי יורש העצר של סעודיה, הנסיך מוחמד בן סלמאן. במאמר שפרסם ב"וושינגטון פוסט", אמר ארדואן כי ההחלטה על החיסול באה מדרגים גבוהים בממלכה, אך לדבריו הוא בטוח שההוראה לא באה מהמלך סלמאן. זו הפעם הראשונה שארדואן מאשים באופן ישיר את המשטר הסעודי באחריות לרצח העיתונאי, שבוצע בתוך הקונסוליה הסעודית באיסטנבול בתחילת החודש שעבר.

ארגון דאע"ש קיבל עליו את האחריות לפיגוע הירי אתמול נגד אוטובוס של נוצרים קופטים תושבי מצרים באזור אל-מניא בדרום המדינה. שבעה בני אדם נהרגו בפיגוע. נשיא מצרים א-סיסי הביע את צערו העמוק על הפיגוע שבוצע "על ידי אנשים הרוצים לפגוע במארג החברתי במצרים". הוא הדגיש את נחישותו "להמשיך ולהיאבק בטרור ולרדוף אחרי הפושעים".

צפון קוריאה איימה היום כי אם ארצות הברית לא תסיר את הסנקציות שהטילה עליה, היא תחזור לפתח את עוצמתה הגרעינית. ההודעה המאיימת יצאה ממשרד החוץ בפיונגיאנג על רקע קשיים במשא ומתן בין שתי המדינות לפירוקה של צפון קוריאה מנשק גרעיני.

תחזית מזג האוויר

מזג האוויר מחר (ראשון) יהיה מעונן חלקית, בעננות בגובה רב ובינוני. צפויים לרדת ממטרים מקומיים, והם יהיו מלווים בסופות רעמים יחידות. בנחלי הדרום והמזרח קיים חשש משיטפונות. תחול עלייה בלחות וירידה נוספת בטמפרטורות, והן תהיינה רגילות לעונה.

ביום שני מזג האוויר יהיה מעונן חלקית עד מעונן. צפויים לרדת ממטרים לפרקים ברוב אזורי הארץ, מלווים בסופות רעמים יחידות. בנחלי הדרום והמזרח קיים חשש משיטפונות. תחול ירידה נוספת בטמפרטורות והן יהיו נמוכות מעט מהרגיל לעונה.

ביום שלישי מזג האוויר יהיה מעונן. צפויים עדיין לרדת גשמים מקומיים. בנחלי המזרח קיים חשש קל משיטפונות. הטמפרטורות יהיו עדיין נמוכות במעט מהרגיל בעונה.

תגיות:ארדואןעלי ח'אמנאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה