מוזיקה יהודית

ריש לקיש: "בעל תשובה צריך לתת למען הכלל"

כך אומר האמן המכונה ריש לקיש, שמעניק לכם את אלבומו להורדה בחינם. בראיון הוא מספר על עברו בטלוויזיה וברדיו, מנמק מדוע שירַתו מזכירה את שימי תבורי, מספר על תופעת התשובה בלוד, ומסביר את פשר שמו

  • י"ט חשון התשע"ד
אא
 
 
"לא מעט מצוות אספת בדרכך החדשה \על ראשך כיפה חבשת, נפתח ליבך לאמונה \ כמה שבתות שמרת, כמה ביטול והכנעה \ תורה יומם וליל דרשת, למען שמו באהבה (מתוך השיר "הפעם באמת". מילים ולחן: ריש לקיש)
 
 
אחרי שהאומן יהודה, המכונה ריש לקיש, סיים להקליט את אלבום האולפן האחרון שלו, הוא ערך סיור בין חברות תקליטים ומפיצים שונים. אותו סיור שכנע אותו שלא כדאי לו להפיץ דרכם את האלבום, מאחר וממילא לא יראה מכך פרוטה. בעודו חוכך בדעתו כיצד להפיץ את הדיסק, נזכר בכלל החשוב "והלכת בדרכיו" - או כפי שכתב הרמב"ם במורה נבוכים - "מה הוא חנון - אף אתה היה חנון, מה הוא רחום - אף אתה היה רחום" - והחליט להוסיף "מה הוא נדיב - אף אתה היה נדיב"
 
"כל בעל תשובה צריך לעשות דברים למען הכלל ולתת את הדבר הכי יקר שלו בחינם", מסביר ריש לקיש את החלטתו להעניק את האלבום להורדה בחינם באינטרנט. "במהותי אני מאוד אנטי-ממסדי ואנטי-קונבנציונלי, ולכן החלטתי לתת את האלבום באופן כזה, באמת ובתמים מתוך אהבת חינם. אני מאוד שמח שעשיתי את זה, כי מסתבר שגם אומני מיינסטרים לא נהנים מהפירות שלהם. לא רציתי שגולשים יורידו מהאינטרנט וזה ייחשב גזל, אלא כאן זה באמת ובתמים זה בחינם. כל אדם שיש לו רצון שיש לו רצון להתקרב ולשמוע חידוש - יוכל להתחזק דרך הדיסק. זו המטרה מלכתחילה".
 
ריש לקיש, כלומר יהודה ("עדיף ללא שם משפחה"), 46, הוא תושב לוד שחזר בתשובה לפני כ-12 שנים. "לכל מה שעשיתי לפני התשובה אני קורא ריפוי בעיסוק", הוא אומר בחיוך. "עד שהכרתי את הקב"ה, שום דבר לא היה רציני ומהותי. עסקתי בעיקר בשיווק ומכירות, הייתי מנחה בערוץ הקניות, הייתי זמר ורקדן בצוותי בידור בבתי מלון באילת ואירועים שונים, ככה עברו חלפו השנים, עד שבעקבות אחיי הגדולים שהחלו לחזור בתשובה - הושפעתי והתחלתי לבדוק גם אני. בסופו של דבר נשאבתי בקסמה של התורה. התמכרתי".
 
יהודה גדל בבית ובו 9 אחים, כולם בנים, כשהוא הבן השביעי. משפחה מסורתית ממוצעת בלוד, לדבריו. למרות המסורתיות, מסתבר שהיהדות היתה נוכחת תמיד. "הפעם הראשונה שחזרתי בתשובה היתה בגיל 11", מספר ריש לקיש. "אל המועדון המקומי הגיע באופן קבוע רב שחילק לילדים ממתקים ודברים טובים. מאוד אהבתי ללכת לשם ולשמוע שיעורי תורה, וכך התחזקתי. אבל בבית הספר המורה ביקשה ממני להכניס את הציציות פנימה ולא לחבוש כיפה בזמן הלימודים. אני זוכר את הוויכוחים הראשונים. אבל הצגות יום שישי משכו אותי שוב לעולם החילוני. שם נפל הקטע של התשובה ונשכח לגמרי.
 
"השינוי המהותי והאמיתי התחיל בגיל 34. כל החיים שלי קיבלו תפנית אחרי שמצאתי את שאהבה נפשי - התורה. לפני כן הייתי במצב שכל מה שקשור לאמונה ויהדות סקרן אותי, בגלל האחים הגדולים שהשפיעו עליי. בהתחלה הייתי ישן כל השבת על מנת שלא לעשן בשבת, ועם הזמן התחלתי ללכת לבתי כנסת בשבת. הפריצה הגדולה מבחינת ההתחזקות האישית שלי היתה בישיבת שאגת אריה, עם כניסתו של הרב אריה דרעי למאסר המפורסם. זה היה מאהל גדול שבו היו מקיימים בערבים סליחות ומקיימים קבלת עול מלכות שמים. בהתחלה עמדתי והסתכלתי לצדדים כדי לראות למי צועקים ולמי קוראים, אבל תוך כדי החיפוש קיבלתי הארה שאני לא יכול להסביר במילים. באחד הפעמים הגיעה ניידת שידור של ערוץ 2 וביקשו ממני לתאר מה קורה שם. תוך כדי שאני מדבר, מיד לאחר השידור הציעו לי להצטרף לערוץ הקודש שאגת אריה. התחברתי לתחנה, הגשתי תכנית יומית, ועם הזמן, כתוצאה מלימודים, שיעורים ושיחות, הפכתי למה שנקרא המעיין המתגבר. והתחלתי להגיש שיעורי תורה, שיחות עם מאזינים, שיחות עם רבנים, תוכניות מוזיקה - וממש התמכרתי.
 
"כשהתחלתי ללמוד על חשיבות השירה והניגון בעבודת השם, למדתי לנגן על גיטרה. החלו לצאת לי כל מיני מנגינות, וכך התחלתי לכתוב שירים. כשהתחלתי להשמיע לאנשים מהסביבה הקרובה הם נתנו פידבקים חיוביים".
 
האלבום הראשון של ריש לקיש, "גיליתי את ה", יצא בשנת 2001 והושמע לא מעט בערוצי הקודש. האלבום השני, "בפעם השנייה", הוקלט שנתיים לאחר מכן, אך נגנז בשל הפקה מוזיקלית לא מספיק טובה לטעמו. אגב, אותו אלבום מוקלט כיום פעם נוספת, בהפקה איכותית יותר. אך כל אלה היו רק הפרומואים לאלבום המשמעותי ביותר שהוקלט, ונקרא בפשטות "ריש לקיש". 14 שירים מכיל הדיסק, ואותו תוכלו להוריד כאן בחינם לגמרי, ללא חשש גזל. "הדיסק הזה  מרכז הרבה שעות לימוד ונגינה. החידוש בו הוא שהמילה אני לא מופיעה בכלל בדיסק. יש בו טקסטים של רבי ישראל נג´ארה, האר"י הקדוש, שלמה המלך, רבי ברכיא בן נטרונאי הנקדן, שיר שהוא למעשה ליקוט של שמות ספר הבן איש חי - עוד יוסף חי".
 
במקביל להפצת האלבום הפיץ ריש לקיש את הבשורה בבלוגים שונים, ביוטיוב, ברשתות חברתיות ובכל מקום אפשרי, וכך הדיסק זכה לחשיפה נאה, ועד היום נרשמו יותר מ-10,000 הורדות.
 
גם הדיסק הבא שלך יופץ בחינם?
"הוא לא יהיה בחינם אלא במארז עם הדיסק הקודם, ושני הדיסקים יימכרו במחיר של דיסק אחד. אני בשלבים מתקדמים בהקלטות, רק שהפעם העיבודים יהיו יותר מתקדמים ויתאימו יותר לתקופה, לזמן ולמקום העכשוויים".
 
אפרופו סגנון, השירה שלך לא ממש דומה לאופן הדיבור שלך. השירה די מוחצנת, מזרחית, מזכירה את שימי תבורי מעט.
"קודם כל, זמרים כמו שימי תבורי ואבנר גדסי מציעים שירה שמדברת אליי. אלה למעשה הניואנסים שלי, זאת השירה שלי. ככל שאני שר יותר, הטכניקות והרעיונות מתחדשים. למדתי קצת נשימה נכונה, קצת פיתוח קול, וזה הולך ומשתפר כל הזמן".
 
מעבר למוזיקה עובד יהודה כאיש מכירות של סלטי פיקניק, ומשווק לאולמות, קייטרינג, מסעדות וצרכניות סלטים. "מזה אני מתפרנס, מוזיקה היא יותר לנשמה", הוא מספר. "קשה מאוד להשקיע כך במוזיקה. זה הדבר היחיד שהייתי רוצה לעשות, אבל זה לא ריאלי, גם אי אפשר באמת להתפרנס ממוזיקה. אולי בעתיד. כתוב שמי שמקיים את התורה מעוני - סופו לקיימה מעושר. חכמינו מפליגים בחכמת השירה והניגון בעבודת השם, שזה עיסוק אדיר שאין לשער את מעלתו. אז הכל פתוח".
 
מלבד עיסוקיו אלה, ריש לקיש מעביר גם שיעור תורה שבועי קבוע לקהילה בלוד. "יש כאן קהילה גדולה מאוד של תלמידים שבאים לשיעור השבועי שלי מדי יום שישי בבית הכנסת תפארת ישראל. השיעור מתקיים כבר במשך עשר שנים. במשך השנים נוצרו במסגרת השיעור הרבה מאוד בעלי תשובה חדשים. רק בשבת האחרונה היו בשיעור יותר מ-50 בני נוער".
 
כמובן שאי אפשר לסיים את הראיון מבלי לשאול - למה בעצם החלטת להיקרא בשם ריש לקיש?
"תמיד כשנתקלתי בשמו בלימוד, הדמות סקרנה אותי. הוא זכה להיות אמורא גדול בגלל שחזר בתשובה באופן מרתק. יש כאן אנשים רבים שהתחזקו מהסיפורים עליו. גם בשיעורים שלי הייתי מדבר עליו כל הזמן. ריש לקיש נהיה מן סמל, והבנתי שעל מנת להשפיע באמת - עליי לבוא עם שם כזה שגם יצור סקרנות למי שלא יודע. ומי כבר שיודע - זה בטח יעניין אותו וייתן לו רושם חיובי".
 
 צילום: גלעד טורנברג צילום: גלעד טורנברג
 
תגיות:ריש לקישבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה