זכויות נשים בהריון

בהיריון? מזל טוב, את מפוטרת!

את בהיריון? מגיע לך המון מזל טוב. הספקת כבר לספר להורים, לאחיות, ואפילו לכמה חברות קרובות. אבל איך מבשרים למעסיק? האם הוא רשאי לפטר אותך? כמה ימים ניתן להיעדר מעבודה כשמצפים לתינוק? ומה בנוגע לשמירת היריון? מדריך מקוצר

  • כ"א טבת התשע"ח
אא

היריון ולידה אינם אמורים למנוע מאיתנו, הנשים, את הזכות להתפרנס.זו נקודת ההנחה שלנו. בעידן שבו מרבית הנשים מטפחות קריירה, היה מוטב לו היינו מיישרים קו עם מספר מדינות, כמו המדינות הסקנדינביות, בהן זכויותיה של האישה ההרה מעוגנות בחוק, ושם חופשת הלידה עשויה להימשך בטווח שבין שישה חודשים לשנה. אלא שישראל איננה סקנדינביה, ולא פעם הנשים העובדות עלולות לסבול מפגיעה בזכויות, הרעה בתנאים ואף אובדן המשרה. לצערנו, אנחנו נתקלים באינסוף סיפורים על נשים שנמצאו להן מחליפות בתעריף שכרנמוך יותר במהלך שמירת ההיריון, וכאלו שגילו שתפקידן רוקן מכל תוכן לאחר חזרתן מחופשת הלידה, היות והמעסיק דאג להעביר את כל המטלות לעובדת המחליפה, מתוך הנחה שהאם הטרייה לא תצליח להחזיק מעמד במשרתה הישנה.

 

פיטורין בעקבות הודעה על היריון: מה עושים?

מדובר, אמנם, בנושא טעון, אך הבשורה הטובה היא שחלו בשנים האחרונות אי אלו תיקונים בחוק המטיבים עם הנשים. אז אם את בהיריון, חשוב שתדעי שאחד החוקים הוא שחל איסור על פיטורייך, במידה ואת מועסקת אצל אותו מעביד שישה חודשים או יותר, (כיום יש מס' תקדימים שחל איסור פיטורי אישה הרה גם אם היא עובדת חדשה ועוד יותר מכך אסור למעסיק לא לקבל לעבודה עקב הריונה) במידה והוא מעוניין בפיטוריך, עליו לבקש תחילההיתר מהממונה על חוק עבודת הנשים במשרד הכלכלה. במידה ואת בהיריון והמעסיק פיטר אותך ללא היתר, משמעות הדבר היא שהפיטורין בטלים מעיקרם, ואת זכאית לכל הזכויות שלך, כאילו לא פוטרת. יחד עם זאת, החוק לשוויון הזדמנויות בעבודה קובע, שגם אם את נמצאת במקום עבודתך פחות משישה חודשים, אסורה אפליה על רקע היותך בהיריון, ואת זכאית לתבוע את המעסיק ואף לדרוש פיצויים.

 

היעדרות מהעבודה לצורך בדיקות: איך מודיעים?

עובדה נוספת שחשוב שתדעי, היא שאת רשאית להיעדר מהעבודה לצורך בדיקות רפואיות שגרתיות הנוגעות להיריון כמו בדיקות דם, אולטרסאונד, מי שפיר וכיוצא בזה, כשהמעסיק מחויב על פי חוק לשלם לך עבור השעות הללו שכר עבודה מלא. לדוגמה, במידה ואת מועסקת בהיקף משרה של עד ארבע שעות מידי יום בשבוע, את זכאית לעשרים שעות היעדרות בתשלום בסך הכל במשך תקופת ההיריון, בעוד שאם את עובדת בהיקף משרה הגבוה מארבע שעות בכל יום, הרי שהינך זכאית לארבעים שעות היעדרות בתשלום במשך תקופת ההיריון. חשוב לדעת שאסור למעסיק להתייחס להיעדרות הזו כאל חופשה או חופשת מחלה, ואסור לו לנכות את שעות ההיעדרות הללו מסך ימי החופשה ו/או ימי המחלה שצברת. אם הוא עושה כן, זה מנוגד לחוק.

 

שעות עבודה נוספות: מתי פטורים?

החוק קובע שעל העובדת מוטלת האחריות ליידע את מעסיקה בדבר ההיריון בחודש החמישי להריונה, והחל משלב זה היא פטורה מעבודה בשעות נוספות, לרבות עבודה במשמרת לילה (במידה והודיעה על כך למעסיק בכתב). כך שאם כבר הגעת לחודש החמישי להיריונך והבוס דורש שתעבדי שעות נוספות או מציב אי אלו אולטימטומים, יש לך את האפשרות להגיש נגדו תלונה במשרד הכלכלה.

 

ומה בקשר לשמירת היריון?

חשוב גם שתדעי שבנסיבות בהן נאלצת להיעדר מעבודתך 30 יום או יותר בעקבות שמירת היריון, את זכאית לגמלה מהמוסד לביטוח לאומי. במידה וההיעדרות פחותה מ-30 יום, את זכאית לדמי מחלה מהמעסיק. בכל מקרה, גם אם נעדרת מעבודתך בשל שמירת היריון, את ממשיכה לצבור ותק אם לצורך חישוב דמי ההבראה ואם לחישוב פיצויי פיטורים.

לסיכומו של דבר, חשוב שתדעי שהמחוקק עיגן למענך, אמא לעתיד, מעטפת רחבה של זכויות שונות. על מנת שלא תוותרי על זכויותייך בגלל אי ידיעה, מומלץ לך להיוועץ ולהסתייע בארגונים שונים שישמחו להעניק לך שירות בחינם.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקת הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

תגיות:הריוןשמירת הריוןבעקבות הריוןהפלההפלותפיטורין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה