מידע ליולדת

בשביל מה את יולדת כל כך הרבה ילדים?

הבחירה המושכלת של האישה הדתית והחרדית במשפחה ברוכת ילדים מעניקה לה יתרונות והטבות מכל העולמות  

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הסטיגמה בציבור הכללי טוענת שנשים דתיות וחרדיות יולדות עוד ועוד ילדים, לא מתוך רצון אישי כי אם מתוך חולשה וחוסר יכולת להתנגד למוסכמות החברתיות. הסטיגמה הזו טוענת שמצוות "פרו ורבו" נכפית על הנשים, וכי הן נותרות תקועות מאחור, עם החלפות החיתולים והכנת הבקבוקים, בעוד בעליהן יוצאים ומתפתחים הן מבחינה רוחנית והן מבחינה מקצועית.

בפועל, המצב שונה לחלוטין. בעול שאנשים נוטים לחשוב שהנשים נמנעות מלתכנן את משפחתן ונכנעות בפאסיביות למציאות של משפחה גדולה, הרי שבמשפחות רבות ניתן לראות בפועל שהאישה עצמה היא זו שמתכננת משפחה ברוכת ילדים, לעיתים אף בזמן שהבעל ואף הרב טוענים שעליה לקחת הפסקה כלשהי בין הלידות. האישה הדתית או החרדית הממוצעת בוחרת להביא לעולם ילדים רבים, מתוך שמחה ומתוך מודעות לערך העצום, הן מבחינה רגשית והן מבחינה ערכית, של הבאת ילדים לעולם. משום כך, הילדים אשר נולדים למשפחות ברוכות ילדים הם ילדים מאושרים מאד, בדרך כלל, משום שהרצון הזה של האישה מעניק להם ביטחון, חום ואהבה, יציבות נפשית ופיתוח רגשי. משפחות ברוכות ילדים אולי לא מסוגלות לספק לילדים מחשב אישי לכל אחד, או טיסות לחו"ל בחופשות הלימודים, אך הן מעניקות להם יציבות וחום משפחתי אינסופי.

ישנה נטייה להציג את הבחירה של המגזר הדתי והחרדי בילדים רבים כבעיה באיכות החיים. אך למעשה, איכות חיים היא סובייקטיבית לחלוטין. היא תלויה בסדרי העדיפויות של האדם ובערכים שלו. אמהות מהמגזר הדתי והחרדי אינן מאבדות את הזהות האישית שלהן, כפי שאנשים רבים נוטים לחשוב. להיפך – הן בונות את הזהות שלהן בגאווה. דרכן שונה מזו המקובלת בעולם המערבי, והן משקיעות את עצמן בהריונות, בלידות, בהנקות ובגידול הילדים, מתוך רצון ושמחה. הן גם מקבלות על כך הערכה מבני המשפחה והסובבים, וגם עזרה משמעותית משכנות, בנות משפחה ועוד. כל יולדת במגזר החרדי יוצאת לאחר הלידה, כמובן מאליו, לכמה ימים של מנוחה והחלמה בבתי הבראה ייעודיים ליולדות. ההישגיות החיצונית אשר מקובלת בעולם המערבי, למעשה, פוגעת הן בנשיות של האישה והן בילודה באופן כללי.

אמנם נכון, שהשנים בהן האישה הדתית או החרדית מביאה ילדים לעולם פוגעות בהתפתחות המקצועית שלה. אישה לא יכולה ללדת ברציפות וגם להמשיך בלימודים לתארים שונים, או לעבוד במשרות מורחבות מאד או רחוקות מאד ממקום המגורים שלה. עם זאת, בפועל, ניתן לראות לא מעט נשים חרדיות ודתיות בעלות קריירה ענפה, שאינה נפגעת מן ההורות. במקביל, נשים שאינן מצליחות לשלב את הקריירה עם האמהות אינן מרגישות נפגעות מן העובדה הזו, משום שגידול הילדים נמצא בראש סדרי העדיפויות שלהן. הציבור הדתי והחרדי חש תחושה של המשכיות, של התקדמות בתלם מוכר וגם מוערך. את התוצאות ניתן לראות בשינוי הדמוגרפי שמתרחש בארץ בקצב משמעותי.

מלבד זאת, הימים שבהם העול של גידול הילדים היה מוטל על האישה בלבד כבר חלפו ועברו מן העולם. אם בעבר היו הבעלים חוזרים בערב הביתה לאחר יום עבודה, ומצפים מן האישה שתשרת ותעניק גם להם, הרי שכיום הבעלים שותפים מלאים בגידול הילדים, כמובן מאליו. גם בתוך המשפחה המורחבת נוצרת חלוקת תפקידים אשר מקלה על ההורים – האחרים הגדולים עוזרים לאחים הקטנים יותר, וכולם שותפים במטלות הבית המשותפות. גם אם ההורים אינם יכולים להעניק לכל אחד מן הילדים תשומת לב מקסימאלית בכל יום, הרי שהילדים מקבלים את תשומת הלב שהם זקוקים לה בכל מקרה, מן המשפחה הגדולה.

בל נשכח, שבהריונות מרובים יש גם יתרונות בריאותיים לא מעטים. מחקרים מוכיחים שהריונות מרובים מספקים הגנה משמעותית מפני סוגים שונים של סרטן אשר פוגעים בנשים. סוגי הסרטן הללו נקשרים למערכת ההורמונאלית של האישה. ככל הנראה, השינויים ההורמונאליים הרבים שנגרמים אצל האישה בכל חודש יוצרים את הסיכון להתפרצות המחלות. ההריונות מפחיתים את כמות המחזורים החודשיים הללו, ואולי לכן הסיכון להתפרצות של מחלות אלו פוחת. כדאי גם לזכור שבכל תקופת ההריון כמו גם בתקופת ההנקה, מרבית הנשים אינן סובלות מתסמונת קדם וסתית, אשר משפיעה הן על התחושה הפיזית והן על הרגש. לכן, עם כל הקשיים הקיימים בהריון, והם אכן קיימים – עדיין מרבית הנשים חוות הריונות נעימים בסך הכל. ניתן לראות לא מעט נשים אשר מתגעגעות להריונות שלהן לאחר שכבר עברו את שנות הפריון שלהן.

רוב הסטטיסטיקות העולמיות שנעשו על נשים ולדניות מתייחסות לנשים במעמד סוציו אקונומי נמוך. המסקנות מן המחקרים האלה, לכן, אינן רלוונטיות כלל לציבור הדתי והחרדי בימינו. ישנם אפילו רופאים אשר ממשיכים להחזיק בהנחת היסוד המוטעית, אשר טוענת שלידות מרובות מזיקות לבריאות. אולם בפועל, ההיפך הוא הנכון. נשים ולדניות כיום נמצאות במעקב רפואי צמוד במשך תקופות ארוכות מחייהן, ולכן הן שומרות בצורה טובה יותר על בריאות גופן. נשים ולדניות בריאות לא פחות – ואולי אפילו יותר – מנשים שעברו מספר לידות מועט.

לסיכום ניתן לומר שבחירה מושכלת וחיובית במשפחה ברוכת ילדים מעניקה לאישה רווחים מכל כיוון. משפחה גדולה היא לא דבר מובן מאליו. כמובן, ישנם גם לא מעט קשיים בדרך. אך המטרה מובילה לתוצאה שטובה הן לשמים והן לבריות, ומעניקה רק טוב הן להורים והן לילדים.

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

תגיות:הפלההפלותילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה