הריון בשבוע

מידע חשוב לכל אישה בהריון: ההנחיות החדשות של משרד הבריאות

מה הבעיה עם קפה מוסדי? האם כדאי לחגור חגורת בטיחות על הבטן ההריונית? ומתי צריך ליטול חומצה פולית? כל ההנחיות החשובות

  • כ"ג שבט התשע"ז
אא

משרד הבריאות הוציא לאחרונה מספר הנחיות חדשות הנוגעות לנשים בהריון. חלקן מהוות ריענון של הנחיות קיימות, וחלקן נובעות מבדיקות וגילויים חדשים של משרד הבריאות. את בהריון? הנה כל ההנחיות העדכניות שכדאי לך להכיר.

 

קפה ממכונות קפה מוסדיות

לאחרונה ערך משרד הבריאות בדיקה של מכונות קפה אשר נפוצות במסעדות, בבתי קפה, בבתי מלון וגם במקומות עבודה רבים. הבדיקה העלתה שבחלק מן הדגמים של מכונות הקפה, קיימות רמות עופרת גבוהות מן המותר. בעקבות הממצאים הללו, יוצא משרד הבריאות לבדיקה מקיפה ופרטנית של מכונות הקפה השונות, על מנת לזהות בוודאות את הדגמים הבעייתיים. אלו ייאסרו לחלוטין לשימוש.

בינתיים, ממליץ משרד הבריאות לכל אדם להפחית את השימוש בקפה שמיוצר במכונות קפה מוסדיות, מטעמי זהירות – על אף שלא מדובר בסכנה מידית. לגבי נשים בהריון, ממליץ משרד הבריאות להימנע לחלוטין מן השימוש במכונות הקפה המוסדיות, עד לסיום הבדיקות ולהודעה חדשה מטעם המשרד.

 

תרופות ותכשירים טבעיים

כל אישה הרה יודעת כי ישנן תרופות אשר אסורות בנטילה בזמן ההריון. ישנן תרופות שאף עלולות לגרום למומים בעובר. לא כולן יודעות, עם זאת, שהבעיה קיימת גם בתוספי תזונה ובתכשירים טבעיים מסוגים שונים. משרד הבריאות מזהיר מתוספים כמו ויטמין A או אכיניציאה, אשר עלולים לגרום לבעיות בריאותיות בזמן ההריון. באופן כללי, חשוב להתייעץ עם רופא לפני נטילה של כל תכשיר שהוא, כולל תכשירים הומיאופתיים. אם ישנה התלבטות לגבי תכשיר כלשהו, ניתן להתייעץ עם שירות הייעוץ הטרטולוגי, ולקבל מידע מפורט על התכשירים.

 

חומצה פולית

בניגוד לתוספי תזונה אחרים, שעלולים להיות בעייתיים, ישנו תוסף תזונה אחד שחשוב במיוחד ליטול במהלך ההריון. חומצה פולית היא אחד מן הוויטמינים מקבוצת ויטמיני B. החומצה הפולית נחוצה במיוחד לעוברים, משום שהיא מסייעת לבנייה של ה-DNA. חוסר בחומצה פולית בגוף האישה עלול לגרום למומים קשים אצל העובר, לנכות ואפילו למוות. לכן חשוב מאד ליטול חומצה פולית במהלך ההריון, אך למעשה, התקופה החשובה ביותר של נטילת התוסף הוא בחודשים הראשונים של ההריון, עוד לפני שהאישה יודעת כלל על קיומו של ההריון. בשל כך מנחה משרד הבריאות כל אישה, ליטול תוסף חומצה פולית בכמות של 400 מק"ג ליום, בכל יום מתקופת הפוריות שלה.

 

חתולים

מי שמגדלת חתול בביתה, כדאי שתשקול אמצעי זהירות לתקופת ההריון: ההפרשות של חתולים מכילות לעיתים טפיל אשר גורם להתפתחות של טוקסופלסמוזיס, מצב רפואי אשר עלול לגרום למומים קשים אצל עוברים, כמו פיגור, חירשות, עיוורון ובמקרים מסוימים אפילו מוות. לכן, חשוב מאד להימנע במהלך ההריון ממגע עם הפרשות של חתולים, ולנקות היטב את הידיים לאחר מגע עם חתול.

 

חומרי הדברה

חומרי הדברה רבים עלולים להיות מסוכנים לעוברים, כמו גם לתינוקות ולילדים. חומרי ההדברה פוגעים במערכת העצבים של המזיקים השונים, אך הם עלולים לפגוע גם בעוברים, במיוחד בשלושת החודשים הראשונים להריון. לכן, מומלץ להימנע מביצוע הדברה או מחשיפה לחומרי הדברה, גם טבעיים, בכל חודשי ההריון ובמיוחד בתחילתו.

 

אלכוהול

האלכוהול נספג גם הוא בדם האם, חודר את השיליה ומגיע אל העובר. שתיית אלכוהול בזמן ההריון נקשרת להפלות מוקדמות, לעוברים הסובלים מפיגור וגם לתסמונת האלכוהול העוברית, בה העובר עובר תהליך הדומה לגמילה מאלכוהול, מיד עם לידתו. משרד הבריאות מציין כי לא נקבעה עדיין כמות אלכוהול שבטוחה לשימוש בהריון, ולכן ההמלצה היא להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול במהלך ההריון.

 

עישון

עישון, כידוע, מזיק מאד להתפתחות העובר. משרד הבריאות מזהיר גם מפני חשיפה לעישון, המוכרת גם כ"עישון פאסיבי". הרעלים הנוצרים בעישון נצברים בדם האם, חודרים את השיליה ומגיעים אל העובר, שם הם עלולים לגרום לנזק רב. לכן, מומלץ מאד להתרחק מאזורי עישון בכל תקופת ההריון.

 

חגורות בטיחות

משרד הבריאות חוזר ומזהיר, כי חשוב מאד להקפיד על חגירה של חגורות בטיחות בכלי הרכב השונים, גם במהלך ההריון – למרות העובדה שמדובר בפעולה בלתי נוחה. החגורה הבטנית צריכה להיות מונחת מתחת לבטן, ואילו חגורת הכתף – מעליה.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

תגיות:הפלותהפלההנחיות להריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה