הריון בשבוע

האם טיפול בשיניים במהלך ההיריון עלול להזיק לעובר? 9 מיתוסים שצריך לנפץ

מיתוסים ואמונות טפלות האם זה נכון שכל היריון חייב להסתיים באובדן שיניים? האם מותר לטפל בשיניים במהלך ההיריון? האם הסידן של השיניים משמש להתפתחות העובר? מיתוסים ואמונות טפלות על השיניים בתקופת ההיריון, שהגיע הזמן להיפטר מהם אחת ולתמיד!

  • ח' אלול התשע"ו
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בקיעת השיניים בקרב תינוקות ידועה כתקופה מורטת עצבים עבור הורים רבים, בעיקר בשל הלילות הלבנים שהם עשויים לעבור כשהם טרוטי עיניים מחוסר שינה. מדובר, אמנם, בתופעה טבעית ונורמלית לחלוטין, אך אין כל ספק שהיא מתישה. לעת עתה, בזמן שבקרבכן צומח לו דור העתיד, יש לכן, הריוניות יקרות, תשעה חודשים כדי ליהנות משינה בריאה, לפרוח ולהיפטר מכמה אמונות טפלות הקשורות לבריאות השיניים שלכן.

 

מיתוס מספר 1: לצאת בשן ועין

אחת מהאמונות הטפלות הנפוצות ביותר היא שכל היריון מלווה בהכרח באובדן של שיניים. האמת מעט שונה, היות והשן עשויה ממינרל, חומר שאינו מתרכך או נחלש לכל אורך תקופת החיים- גם לא בתקופת ההיריון. המיתוס הזה היה נכון בזמנים קדומים שלא הייתה שבהם מודעות הנוגעת להיגיינת פה. הנשים דאז נטו לאבד את שיניהן במהלך ההיריון בשל ההקאות הגורמות להעלאת רמת החומציות בפה ולאיכול ציפוי האמייל של השיניים, דבר שהופך אותן לפגיעות יותר.

 

מיתוס מספר 2: במהלך ההיריון לוקח העובר את הסידן מהשיניים

מיתוס שגוי. התפתחות העובר נעשית מרקמת העצם ומחזור הדם, ולא מהמינרל של השן. חשוב לדעת שרקמת עצם בלבד יכולה לקלוט או לשחרר מהגוף סידן, על כן התפתחותו של העובר איננה גורמת לאיבוד הסידן והיחלשות השיניים. זאת הסיבה לכך שנשים הריוניות אינן צריכות לחשוש או להוסיף לתפריט התזונה שלהן כמויות מופרזות של מאכלים עתירי סידן.

 

מיתוס מספר 3: טיפול בשיניים במהלך ההיריון עלול להזיק לעובר

המיתוס, כמובן, שגוי. אבל לא זאת בלבד שמדובר באמונה מוטעית מן היסוד, אלא שמחקרים הוכיחו שזיהומים בשיניים, בחניכיים ובחלל הפה עלולים להוביל להפלות, לידות מוקדמות ולידת תינוקות במשקל נמוך. הכאבים הנובעים מאי טיפול בשיניים בזמן ההיריון עלולים, למעשה, לעודד את הגוף לשחרר הורמונים (המכונים פרוסטגלנדינים) אשר גורמים להתכווצות הרחם.

 

מיתוס מספר 4: צילומי רנטגן בהריון אסורים בתכלית האיסור

צילומי הרנטגן מהווים, אמנם, קרינה מייננת, והם אינם בריאים לרקמות אנושיות. עם זאת, השימוש בסינר עופרת במכשירי הרנטגן מהדור החדש מגנים על הגוף, כך שרמת הקרינה אליה עלול העובר להיחשף הנה כמעט אפסית ואיננה מזיקה. הקרינה הקוסמית (שאליה כולנו חשופים), לצורך השוואה, גבוהה יותר מזו הנדרשת לצילום דנטלי, בעוד קרינה הנוצרת במהלך צילום חזה הנה גבוהה פי 800 ביחס לצילום הדנטלי. טיפולי שיניים המבוצעים מבלי שנעשו תחילה צילומי רנטגן עלולים להוביל לטיפול לקוי ונזק לשיניים. במידה ולא מדובר בטיפולי חירום, מומלץ, ליתר ביטחון, להימנע מלבצע צילומים בשליש הראשון של ההיריון, ולדחות את ההליך בכמה חודשים, אך בכל מקרה מדובר בפרוצדורה שהנה בטוחה הן למטופלת והן לעובר.

 

מיתוס מספר 5: אסור לבצע זריקות הרדמה בעת טיפול שיניים

לא נכון. בדיוק ההפך. טיפול שיניים ללא הרדמה עשוי להיות מלווה בכאב. הכאב גורם להפרשת אותם ההורמונים שהוזכרו במיתוס מספר 3 (פרוסטגלנדינים), כשהפרשתם מובילה להתכווצות הרחם על כל השלכותיו המסוכנות עבור נשים הריוניות. כמו כן, טיפול שיניים הכרוך בכאב עלול, מן הסתם, לגרום לתזוזת כל מטופל או מטופלת בשעת הטיפול ואף לנזק טיפולי. למעשה, חומר ההרדמה המשמש לטיפולי שיניים הנו לידוקאין. מדובר בחומר המכיל אדרנלין ובעל השפעה מקומית בלבד.

 

מיתוס מספר 6: אסור להשתמש בגז צחוק- אמת!

האיסור על השימוש בגז צחוק בטיפולי שיניים, או בכלל, במהלך בהיריון, נובע מהסיבה שעדיין לא נעשו כמות מספקת של במחקרים בתחום היכולים להבטיח שאין בשימוש השלכות מזיקות לעובר בטווח הרחוק, ועל כן ישנה העדפה שלא ליטול סיכונים ולאסור את השימוש בו בקרב נשים בהיריון, ובפרט שניתן להשתמש בזריקות הרדמה מקומיות, שבטוחות, כאמור, הן לאישה והן לעובר.

 

מיתוס מספר 7: אסור ליטול אנטיביוטיקה או תרופות לשיכוך כאבים

לא מדויק. ישנן, אמנם, תרופות שאסור או שלא מומלץ ליטול בזמן הריון, אך רופא שיניים מעודכן ומנוסה, ירשום לאישה רק תרופות המותרות לשימוש הריון, וישנן לא מעט כאלו. חשוב להדגיש שאי נטילת תרופות אלו בהתאם להמלצת הרופא, עלולות לגרום לסיבוכים בטיפול ולכאבים מיותרים. במידה של ספק, ניתן לפנות ולהיוועץ ברופא המשפחה או רופא הנשים בטרם נטילת התרופה. יחד עם זאת, חשוב גם להדגיש שבאופן כללי, אין ליטול שום תרופה באופן עצמאי מבלי להיוועץ תחילה בגורם רפואי, ובפרט כשהדבר נוגע לתקופת ההיריון.

 

מיתוס מספר 8: מומלץ לסיים טיפול שיניים לפני היריון מתוכנן

טיפולי השיניים מותרים, כאמור, בתקופת ההיריון, אך במידה ומדובר בהיריון מתוכנן, מומלץ לסיים אותם בטרם הכניסה להיריון. טיפולי שיניים אסתטיים, כמו ציפוי, הלבנה או יישור שיניים ניתן, כמובן, לדחות גם לאחר הלידה. כמו כן, אצל חלק מהנשים, סף הכאב הנו נמוך יותר בזמן ההיריון, כך שטיפולי השיניים עלולים להסב להן סבל מיותר שלא היו חוות לו טופלו בטרם כניסתן להיריון.

 

מיתוס מספר 9: השיניים כואבות והחניכיים רגישות יותר בזמן ההיריון

אמת. ההיריון מהווה מצב הורמונלי ייחודי שהופך את החניכיים לרגישות יותר וגורם להן להתנפח ולדמם, זאת בנוסף לכך שצחצוח השיניים עלול לגרום לבחילות והקאה. נשים בהיריון מתאפיינות ברגישות מוגברת בעקבות השינויים ההורמונליים, וכל גירויי בחלל הפה עלול לעורר את רפלקס הגאג הגורם להקאה, ובפרט כשמברשת השיניים באה במגע בחך העליון האחורי. עם זאת, הימנעות מצחצוח שיניים עשויה להוביל להתפתחות של עששת, ועל כן, כדאי להשתמש מברשת קטנה ורכה של ילדים ולצחצח את השיניים בעדינות אך ביסודיות.

 

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

 

תגיות:שינייםהריוןאמונות טפלותהפלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה