גרידה

ובחרת בחיים - להגיד "לא" להפסקת הריון

סיפור חיים מעורר השראה ופוקח עיניים על החלטה לא פשוטה, להגיד "לא" להפסקת הריון, שפתרה קשיים רפואיים ומצוקה כלכלית

אא

הסיפור של ניקול, הוא אחד מאותם סיפורים נדירים ומעוררי השראה. אפשר לכתוב אותו בכמה מאות דפים, בגלל השילוב הבלתי צפוי של האירועים והיכולת של גיבורי הסיפור להשאיר את הכל מאחור וללכת קדימה, עם אמונה גדולה. אנחנו ננסה להביא אותו בקצרה, כדי שנשים במצב דומה, יוכלו לראות את הדרך החוצה. הסיפור, מותח עד לעומק התהום לשם היא נפלה. הוא מהפנט בכוח הנפשי העצום שהתגלה בפנים, לא להיכנע. והוא גם מרגש, כי אין משהו ברור יותר שבורא עולם תמיד שם ולא עוזב, כפי שתקראו מייד.

חייה של ניקול היו לא פשוטים, היא תמיד חיפשה משמעות לחיים וכשתימהוני הטיח לעברה בבני ברק "רוסיה"! היא נפגעה כל כך, עד שכמעט איבדה את כל האמונה שלה. אבל לא. האמונה שלה, הייתה חזקה מזה והיא למדה להחזיק בה גם כשאירועים קשים באמת נפלו עליה בזה אחר זה. פיטורין מהעבודה, זה לא ממש חוויה נעימה. פינוי מדירה, כבר יכול להיות סיטואציה ממש טראומטית. שלא לדבר על הפסקת חשמל בדירה החדשה והקטנה. עכשיו תארי לעצמך שתוך כדי הסחרור הזה, את מגלה שאת בהריון?

לרצף האירועים הזה, פחות או יותר, נקלעה ניקול. עם שינוי קל. השינוי הקל היה שתוך כדי כל האירועים הקשים האלה, תוך כדי ההיריון, התגלה בבטנה גידול, זאת בנוסף לכל האירועים הקשים. הנפילה המהירה לתהום העמוקה, הייתה עוצמתית והורגשה בכל נימי הלב והנשמה. הייתה זו תהום חשוכה ומחניקה, שאין לך אפילו את הכוח לנסות לקום. הדמעות שלהם התגלגלו, עד שהתייבשו.

למעשה, בעלה של ניקול, די רגיל לקושי, מאז שנולד. אבל לראות את אשתו סובלת, היה בשבילו הדבר הקשה ביותר. יותר מכל המצבים הקשים אליהם הורגל מאז שנולד עם מחלת דם גנטית, שנקראת תלסמיה. אבל היה עוד עומק אליו הם היו צריכים ליפול. זה כבר היה מקום חשוך באמת. זה קרה כשספק נורא התחיל לכרסם את הלב שלהם, לפצוע את הנשמה: לעשות הפסקת הריון. 

למען האמת, ניקול לא הייתה מעלה את הרעיון הזה על דעתה, מאז שהיא חזרה בתשובה שלמה, יחד עם בעלה. אבל עכשיו זה לא היה הרעיון שלהם בכלל. זה הפרופסור שהציע את זה. הוא בדק את הבדיקות פעם אחר פעם ובסוף פשוט הניח את זה על השולחן, בצורה קרה וישירה, שהצליח לערער את כל שיווי המשקל שלה. אולי באמת. "גברת", הסביר הרופא חסר הרגישות, "יש לך בעיה גדולה. מיומה ענקית גדלה בבטן ליד הרחם וזה לוחץ על מקומות רגישים. למה שלא תסיימי את הסיפור הזה"?

הלב החסיר פעימה ועוד פעימה ועוד אחת. לסיים את הסיפור.

ייסורי נפש אמיתיים תקפו אותם והם לא ידעו להחליט, במקום החשוך והבודד בו הם היו. ברקע הייתה אזהרה של הפרופסור שאמר כי הגידול עם ההיריון עלול לגרום לקרע בבטן. קשה לתאר את החרדה היומיומית של ניקול במצבה.

הם כמעט כבר החליטו לומר כן, אבל ממקום בלתי צפוי ובלתי מובן, התחילו שניהם להרגיש קול עדין ורך מדבר אליהם. "זה היה מין קול שמימי, אבל בלי קול". מסר שפשוט נגע בעומק הלב של שנינו. אולי זה היה קול של העובר עצמו? למזלנו, בגלל החושך הגדול שבו היינו, יכולנו להקשיב לקול השקט והטהור הזה. היינו לגמרי לבד, כך שהמסר הזה נקלט אצלנו והחלטנו לעשות הכל כדי לשמור על ההיריון. "פשוט בחרתי להסתכל לכאב בעיניים ולהחליט שאני מתנהגת בצורה שונה. כי בסופו של דבר, יש לנו בחירה", היא אומרת.

במקביל עשתה ניקול את כל ההכנות לניתוח להוצאת הגידול. אבל על הפסקת ההיריון לא היה על מה לדבר ומסתבר שהרופאים כיבדו את ההחלטה הנחושה. הניתוח הסתיים בהצלחה, וניקול החלה לספור את השבועות ואז את הימים. בשבוע ה-37 אירע הנס והילד שנולד, היה בריא ושלם, ב"ה.

ניקול קיבל אותו לזרועותיה והיא ידעה שבזכות העמידה החזקה שלה בניסיון, עומדים להיפתח בפניה שערי שפע משמיים. דווקא מתוך המצוקה הכלכלית הקשה וחוסר העבודה, התחילה ניקול ובהמשך גם בעלה את תהליך הצמיחה החדש שלהם. אבל חיכה לה עוד ניסיון בזה, כפי שתקראו בהמשך.

הצמיחה הזו, מתוך ההיריון שהיה נראה כמו טעות, הצליחה לפקוח את העיניים של ניקול ובעלה. "פתאום הבנתי שפירשתי את המציאות אחרת ממה שהיא הייתה באמת", היא מסבירה מה קרה שם. ההחלטה הזו שלא הפסקת הריון את העובר המתוק, התבררה למפרע כהחלטה הנבונה ביותר בחייה.

בתהליך נפשי יסודי, מצליחה ניקול לבחון אירועים שקרו לה בעבר ולהבין אותם מנקודת ראות חדשה, בה בורא עולם מעורב בהם ומצעיד אותה יד ביד. הוא רק מבקש לא לעשות טעות. הסיטואציות הקשות שבו אנחנו מוצאות את עצמנו – אומרת ניקול – הן מתנה משמיים. ניסיון שאנחנו פוקחים דרכו את העיניים. מבינים את הפרופורציות לחיים. עלינו מוטל רק להאמין. נשים יקרות, גם אם המצב קשה, אפילו קשה מאד, אנחנו חייבות להמשיך להחזיק חזק. לא להרפות. לא הפסקת הריון.

ניקול הבינה תבניות התנהגות ישנות, בהן היא פעלה ממקום של תחרות יופי, מרדף אחרי אושר בלתי אפשרי, וגילתה כי היא בעצם איבדה כוח פנימי עמוק המחבר אותה בחזרה אל בורא עולם: הפשטות. הפשטות של המקום בו היא הייתה, נתנה לניקול את האפשרות לראות את ה'יופי' שבדבר.

במקום סחרור הצרכנות והבזבזנות נוסח אמריקה, גילתה ניקול את הכוח שבחסכון. את היצירתיות בהמצאת דברים מחדש, מכירות בגדים בזול ואפילו מגמ"חים. תהליך ההתבוננות של ניקול, העלה בפניה תובנות חדשות לחיים וכדאי להקשיב לה. זאת מבלי שהיא תדע כי בעתיד היא תעמוד שוב בסיטואציה מפחידה שוב.

"פתאום אני לומדת שיש לי מגננות שאין בהם צורך. פתאום אני מודעת למגננות האלה, שלא ידעתי שהן קיימות. "זה קרה לי גם כלפי ההסתכלות שלי על המגזר הדתי, מה שיצר בי תחושה כאילו הם רואים בתור חסרת חשיבות. כל פעם שראיתי מישהו עם מגבעת או עם לבוש דתי אחר, מייד ראיתי את אותו תימהוני מבני ברק שקרא לי 'רוסייה' (חילול ה' בלתי נתפס ללא ספק). "כשהסרתי את המגננות המיותרות האלה, הכרחתי את עצמי לראות שזה לא ככה תמיד, לא כל הערה לכיווני מגיעה בגלל שאני לא דתייה כמו מישהו אחר, זה בכלל לא קשור. "מתברר שאני נותנת לזה פרשנות כזו בגלל הכאב שיש לי בלב כל כך הרבה שנים, ועכשיו שאני מודעת אליו, אני יכולה לבחור, אני יכולה להחליט ולא לתת לכאב הזה לפרש לי את המציאות אלה, אלא לראות, את המציאות כמו שהיא באמת".

השלב הזה לדברי ניקול, הוא השלב שמכניסים אליו את דברי חז"ל לדון כל אדם לכף זכות. "ההוראה, לשפוט אחרים לכף זכות, זה הסוד כלפי עצמך. למה לשפוט אדם אחר לכף זכות? בשביל עצמי! כדי שהמציאות שלי תהיה טובה וחיובית! לא בשביל השני שבאמת לא אכפת לו מה תעשי איתו. אלא בשביל עצמי, כדי שהחיים שלי יהיו יותר טובים, כפי שבורא עולם באמת רוצה בשבילי".

ניקול מוסיפה עוד משהו קטן, אבל לא פחות חשוב. "אחרי שהגענו לשלב הזה, מגיע שלב אמיתי בו אנחנו מנסים גם לסלוח על העבר, לשכוח את מה שעשו לך. לא כדי למחוק את הרוע וכדי להוריד מהעונש של מי שהרע לך, אלא בשביל עצמך. כדי שאת תוכלי להשתחרר מהכאב והכעס ותוכלי לחיות חיים קלילים יותר ברגש. בורא עולם אומר לנו "הנה אני נותן לכם היום את החיים ואת הטוב, את המוות ואת הרע, ובחרת... בחיים". בסך הכל, יש לנו בחירה לבחור בחיים.

היום. לניקול הייתה הזדמנות נוספת להוכיח את ההחלטה הזו. זה קרה בזכות שמירת טהרת המשפחה שהיא המשיכה להקפיד עליה בכל מחיר, למרות הקושי בתהליך השיקום. כעבור תקופה, זה קרה שוב. "בזכות עדי הבדיקה", היא מפתיעה לקראת הסוף, "גילינו שוב גידול אצלי בבטן... זה היה קשה, אבל זה היה נס. כי איתרנו את זה בשלב מוקדם ב"ה. "הרב אלבז הפנה אותנו למומחה ומהר מאד עברתי ניתוח בו הכל הוצא ממני וקיבלתי את חיי מחדש". ניקול בחרה לא לוותר על התינוק וקיבלה את החיים שלה מחדש. ובחרת בחיים!

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה לנשים למניעת הפסקת היריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל  kalina@htv.co.il

תגיות:הפלההריון בסיכוןהפסקת הריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה