הרב יצחק זילברשטיין

כתיבת ספר תורה ותפירת פרוכות עבור 'טמפל' רפורמי

האם רשאי לכתוב עבורם ספר תורה, שהרי על כל פנים יהודים הם וחייבים במצוה זו (ואף הוא זקוק לכסף), או שמא בל ישתתף ויתחבר עמם כלל ועיקר

אא

לסופר ירא שמים המתגורר בלוס-אנג'לס הגיע ה'פרזידנט' (הנשיא) של הטמפל הרפורמי הגדול שבעיר, וביקש לקיים את מצות התורה המוזכרת בפרשת השבוע: וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת (דברים ל"א, י"ט). האיש הזמין ספר תורה מהודר שבמהודרים עבור בית תיפלתם. סכום העסקה הסתכם בכ-40,000 דולרים, והסופר, שהיה מאד נצרך לממון, התלבט: האם רשאי לכתוב עבורם ספר תורה, שהרי על כל פנים יהודים הם וחייבים במצוה זו (ואף הוא זקוק לכסף), או שמא בל ישתתף ויתחבר עמם כלל ועיקר.

שאלה דומה הגיעה מצדיק אחר, העוסק בתפירת מעילים לספרי תורה ופרוכות, שאליו באו רפורמים (הכופרים בעיקרי הדת), ובקשו להזמין מעילים לספרי תורה ופרוכות מפוארות לבית תיפלתם. הסתפק התופר: האם ראוי לתפור עבורם, שהרי הן אמנם כופרים הם בתורה, אך אולי יש לתפור פרוכת ומעיל למען התורה הקדושה, כי אם הציבור חטא, ספר התורה מה חטא?

תשובה

השיב מו"ר הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א: מבואר במסכת תענית (דף ט"ו ע"א, ובשולחן ערוך סי' תקע"ט ס"א) כי בתענית ציבור מניחים אפר מקלה (אפר של דבר שנשרף) על גבי התיבה של הספר תורה ועל הספר תורה, כי הוא נמצא בצער, וכך גם מניחים על ראש הנשיא ועל ראש בית הדין אפר, משום שהתורה שבכתב וגם התורה שבעל פה שניהם בצער. כך גם בענייננו, התורה רוצה ללבוש שק ולהניח על ראשה אפר על האנשים החטאים האלה, ואם כן חלילה מלהכניס למקום שכל כולו חילול וניאוץ ה' את התורה הקדושה, ולכבד את התורה במעיל ופרוכת כשהיא בצער ודורשת להניח אפר על ראשה.

* * *

רפורמים המבקשים להקים סוכה בחצר הטמפל

בשאלה נוספת שאול נשאל מורינו הרב שליט"א מאת נגר ירא שמים, שהתבקש לבנות עבור רפורמים סוכה מפוארת, ליד בית תיפלתם (טמפל) - היענה לפנייתם?

תשובה

השיב מורינו הרב: מצוה על הנגר לומר להם: אני רואה שבאתם לחסות בצל ה' יתברך, בתוך ה"צלא דמהימנותא", ולכן עליכם לקבל על עצמכם להאמין בי"ג עקרים, ואז בשמחה רבה אקים לכם סוכה לתפארת. אך כל עוד שאתם נמצאים בין הטועים, הרי סוכה זו לא נעשית לשם מצוה ולא לשם צל, ויהיה בזה מכשול הרבים, מאחר ואנשים יסברו כי הסוכה כשרה, ונעשתה לשם מצות המלך[1], והלא סוכתכם לא נעשתה לשם מצות המלך, כי אם ל'פולקלור' ותצוגה של סמלים, והרי זו הטעיה.


[1] כדברי רש"י במסכת סוכה (דף ט' ע"א ד"ה סוכה לשם חג): דכתיב סוכות לה' - לשם מצות המלך.

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה