חייבים ללכת תמיד עם ציצית?

שאלה: האם יש חיוב ללכת תמיד עם טלית קטן, לקיים מצוות ציצית?

אא

תשובה: בגמרא במסכת פסחים (דף קיג ע"ב) שנינו, שבעה מנודים לשמים, ואחד מהם - מי שאינו מניח תפילין בראשו ובזרועו, וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו. וכתבו התוספות שם, שיש מקום לומר שחייב אדם לקנות לעצמו בגד לציצית, בכדי להכניס עצמו לחיוב מצות ציצית, כמו שמצינו בגמרא במסכת סוטה (יד ע"א), שמשה רבינו היה מתאווה להיכנס לארץ ישראל כדי שיוכל לקיים מצוות התלויות בארץ.

ובמסכת מנחות (דף מא ע"א) אמרו, שכשמצא המלאך את רב קטינא שמתעטף בטלית הפטורה מציצית, (כלומר בגד שאין בו ארבע כנפות, כמו רוב הבגדים שלנו, שהם פטורים מחוטי הציצית בשוליים שלהם), הוכיחו ואמר לו: מצות ציצית מה תהא עליה? אמר לו רב קטינא, וכי אתם מענישים גם על ביטול מצות עשה, שהיא בשב ואל תעשה? (שהרי הוא מבטל מצות ציצית באופן שאינו עושה דבר בקום עשה), ענהו המלאך, כן, ב´שעת ריתחא´, כלומר ביום פקודה, אנו עונשים גם על ביטול מצות עשה. וכתב המרדכי שם (סימן תתקמא), שדוקא מי שיש לו טלית של ארבע כנפות, ומחזר אחר עלילות להיפטר מן המצווה, כגון שעושה את אחת מארבעת הכנפות עגולה וכיוצא בזה, נענש על כך, וכמו שאמר המלאך לרב קטינא, שבשעת חרון אף מענישים גם על ביטול מצות עשה. וכל זה בימיהם, שהיו רגילים להתעטף בטליתות שיש בהן ארבע כנפות, אבל בזמן הזה שאין דרכינו בבגדים של ארבע כנפות, אין בזה עונש כלל אם אינו מקיים מצות ציצית, ואפילו בשעת חרון אף אין מענישים על כך. ומכל מקום מצוה מן המובחר, לחזר אחת טלית של ארבע כנפות לקיים מצות ציצית.

ומן האמור מבואר, שלדעת המרדכי אין חיוב ממש ללכת עם טלית קטן מצויצת בציציות, שלא אמרו בגמרא שמענישים על כך, אלא דווקא בזמן שיש לו בגד שהוא חייב בציצית, והוא הולך בדרכים עקלקלות להיפטר ממצווה זו, אבל בזמנינו שרוב הבגדים שלנו פטורים מן הציצית,
 אין חיוב כלל ללכת בבגד עם ארבע כנפות בכדי להתחייב במצות ציצית. וכן כתב הרמב"ם (בפרק ג מהלכות ציצית הלכה יא): "אף על פי שאין אדם מחויב לקנות לו טלית של ארבע כנפות ולהתעטף בה כדי שיעשה בה ציצית, מכל מקום אין ראוי לאדם חסיד שיפטור עצמו ממצווה גדולה זו, אלא לעולם ישתדל להיות עטוף בכסות המחויבת בציצית כדי לקיים המצווה, וביותר צריך להיזהר במצוות ציצית בשעת התפילה, וגנאי גדול הוא לתלמיד חכם שמתפלל ואינו מתעטף בציצית, ולעולם יזהר אדם במצוות ציצית שהרי הכתוב שקל אותה כנגד כל המצוות כולם שנאמר וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה´ ועשיתם אותם". וכן פסקו הטור והשולחן ערוך (סימן כד).

לכן אף שאין חיוב ללכת עם טלית קטן להתחייב במצוות ציצית, מכל מקום ראוי ונכון מאד שכל אדם ישתדל לקיים מצוה יקרה זו, השקולה כנגד כל המצוות, וללבוש טלית קטן תחת בגדיו במשך כל היום. ונכון לחנך גם את הקטנים, החל מגיל 3, במצווה יקרה זו, ולהלבישם טלית קטן.

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"

להרשמה למייל הלכה יומית: www.halachayomit.co.il

תגיות:ציציתהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה